Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Johtoryhmäläinen: ovatko merkitys ja arvot yrityksesi strategian ytimessä?

Organisaatioiden suurin haaste on se, etteivät strategia tai viestintä sykähdytä työntekijöitä, saati informaatioähkyssä kamppailevia asiakkaita.

Kirjoittaja

Heini Hirvonen

Johtoryhmäläiset kamppailevat päivittäin lukuisten haasteiden, kuten yrityskauppojen, kasvutavoitteiden saavuttamisen tai uuden liiketoimintastrategian läpiviennin kanssa. Miksi johtajalla pitäisi olla aikaa syventyä ”pehmeisiin” arvoihin, kuten merkityksellä ja arvoilla johtamiseen, kun kiireisempiäkin asioita on pöydällä? Eivätkö viestintä, markkinointi ja HR voisi vaan kehittää vaikkapa jotain viraalia vastuullisuuskampanjaa tai inspiroivaa esimieskoulutusta? Sillähän siitä selvitään.

Kuulostaako tutulta?

Olen täysin vakuuttunut siitä, että merkityslähtöisen ajatusjohtajuuden rakentamisen kautta työpaikastaan ylpeät työntekijät omistautuvat työlleen ja kumppaneitaan arvostavat asiakkaat sitoutuvat pitkäjänteiseen yhteistyöhön. Jos vastuullisuus tai arvoilla johtaminen hyppäävät mukaan vasta operatiivisessa vaiheessa, viestintä näyttäytyy helposti päälle liimatulta ja jopa keinotekoiselta. Kantava ajatus perustuu organisaation missioon, visioon ja arvoihin, mikä otetaan viestinnän punaiseksi langaksi ohjaamaan kokonaisuutta ja strategian henkiin herättäviä tekoja.

Me Ahjolla haastamme strategisen viestinnän kautta yritysjohtoa pohtimaan organisaation perimmäistä tarkoitusta viestinnällisestä näkökulmasta. Mitä yhteiskunnallista muutosta haluamme ajatusjohtajuuden kautta olla rakentamassa yhdessä muiden samalla tavalla ajattelevien kanssa? Tätä kautta organisaation brändi kirkastuu merkityslähtöisesti pohjautuen sen omiin vahvuuksiin. Uskomme vahvasti siihen, että nyt ja tulevaisuudessa yritysten erottautumistekijät kumpuavat yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta, eikä niinkään yksittäisen tuotteen tai palvelun erinomaisuudesta. Maailman muuttaminen kuuluu kaikille.

Miten merkityslähtöinen viestintä saadaan lentoon?

Intohimo pulppuaa strategian, luovuuden ja sitoutuneiden ihmisten yhteistyöstä. Yhteinen merkityksellinen päämäärä inspiroi laajalla rintamalla ja edesauttaa yrityksen liiketoimintaa juurtumaan syvemmin henkilöstöön ja sidosryhmiin. Tätä kautta on todennäköisempää saada aikaan haluttu muutos. Yhteiskunnallinen merkitys ja muutoshalu yhdistävät yksityisen ja julkisen sekä kolmannen sektorin luonnollisesti yhteen. Yrityksen palvelut ja tuotteet alkavat ratkaista yhteisiä haasteita, jonka myötä liiketoiminta kasvaa. Vuorovaikutus eri toimijoiden välillä lisääntyy ja hyvän tekemisen verkosto kasvaa.

Pelkällä inspiroivalla missiolla ja visiolla ei kuitenkaan vielä pitkälle pötkitä. Merkityksen takana täytyy olla ajatusjohtajien lailla näkemystä tulevaisuuteen, dataan perustuvaa tietämystä ja oman alan huippuosaamista.  Nämä elementit muodostavat kokonaisuuden, jotka valjastetaan viestinnällisiksi teemoiksi ja teoiksi yhdessä kumppaniverkoston kanssa. Yrityksen ydinstrategiasta kohoavia merkityslähtöisiä luovia kampanjoitamme ovat esimerkiksi Sydänsairaalan ”Tee sydämesi valinta” tai Mobility Executive Forumin ”Liikenteen muutos tapahtuu nyt”.

Merkityslähtöinen strateginen viestintä on menestyvän yrityksen kasvun edellytys. Haluatko sinä johtaa yritystä merkityksellä ja arvoilla vai pelkillä numeroilla ja tuotteilla?

 

Ahjon näkemyksellisiä asiakkaita yhdistää halu luoda merkityksellistä ja arvopohjaista viestintää.

Tänä vuonna olemme toivottaneet tervetulleeksi useita uusia asiakkuuksia, kuten Unilever, Koneen Säätiö, Mattel, Microsoft, Sulava, Jyväskylän kaupunki, BusinessJyväskylä, Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä, Syöpäjärjestöt, Helsingin Uusi Yhteiskoulu, Hengitysliitto ja SJK.

Jaa artikkeli

Liiketoimintalähtöinen viestintä – mitä ja miten?

  Viestintäkonsultteina näemme monia erilaisia viestintäkulttuureita. Menestyvissä organisaatioissa viestinnän merkitys on ymmärretty; niissä panostetaan osallistamiseen, ihmislähtöiseen johtamiseen ja sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Asetetut tavoitteet toteutuvat vain, jos ihmiset ovat tietoisia siitä,

LUE LISÄÄ
People in the subway

Uteliaisuus on viestijän suurin voimavara

  Täysi juna, bussi tai ratikka: yleensä ensimmäisenä kaivamme kuulokkeet korvillemme. Myös kauppareissun aikana houkutus tuttuun ja turvalliseen podcastiin nostaa päästään. Entä jos jättäisitkin kuulokkeet ensi kerralla kotiin?

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa uusimmat blogitekstit suoraan sähköpostiisi!