Haaste: Kertoa sydänsairauksien oireista ymmärrettävästi kansankielellä Sydän- ja verisuonitaudit aiheuttavat edelleen vajaat puolet työikäisten ihmisten kuolemista Suomessa, ja usein ihmiset hakevat apua oireisiin liian myöhään. Tays Sydänsairaala…

Haaste: Kertoa sydänsairauksien oireista ymmärrettävästi kansankielellä

Sydän- ja verisuonitaudit aiheuttavat edelleen vajaat puolet työikäisten ihmisten kuolemista Suomessa, ja usein ihmiset hakevat apua oireisiin liian myöhään. Tays Sydänsairaala on erikoistunut sydäntautien hoitoon. Potilaan valinnanvapauden nojalla jokaisella suomalaisella on oikeus valita Sydänsairaala erikoissairaanhoidon hoitopaikakseen. Kovin moni ei kuitenkaan tiedä, että valinnanvapautta hyödyntämällä hoitoon voisi päästä nopeammin, jonottamatta.

Halusimme tuoda esille valinnanvapautta ja Tays Sydänsairaalaa hoitopaikkana. Tavoitteenamme oli kertoa sydänsairauksista ja niiden oireista henkilökohtaisesti ja ymmärrettävästi kansankielellä.

Ratkaisu: Monikanavainen Tee sydämesi valinta -kampanja

Laajan näkyvyyden ja kuluttajien huomion saamiseksi suunnittelimme monikanavaisen Tee sydämesi valinta -kampanjan. Idea kampanjaan tuli 90-luvun elokuvasta Sliding Doors, joka kuvaa päähenkilö Helenin elämää kahdesta eri kulmasta. Elämässä valinnoilla on aina seuraamuksia. Mitä jos yksi hetki elämästä johdattaisi sinut kahteen eri suuntaan?

Kampanjassa pureuduttiin potilaan hoitopolkuun. Kohderyhmäksi valittiin +65-vuotiaat, ja kampanja-aika oli tammikuusta huhtikuuhun. Kampanjalle perustettiin oma verkkosivusto, ja viestit jalkautettiin Facebookiin, mediaan, televisioon sekä elokuvateatteri- ja printtimainoksiin. Kaikki materiaalit noudattivat samaa tyyliä ohjaten kampanjasivulle.

Tulokset: Tietoisuus sydänsairauksista kasvoi

Kampanja kasvatti ihmisten tietoisuutta sydänsairauksista ja lisäsi tietoutta potilaan valinnanvapaudesta. Kampanjan aiheet ja potilastarinat kiinnostivat laajaa yleisöä ja saivat osakseen huomattavasti ansaittua medianäkyvyyttä juttuvinkkien avulla. Vuonna 2016 Sydänsairaalasta ja sen nostamista aiheista syntyi jopa 65 ansaitun median printtiuutista sekä 29 verkkouutista.

Kampanjavideota näytettiin Finnkinon elokuvateattereissa neljä viikkoa ja sen näki 400 000 kävijää. YouTubessa video on katsottu lähes 20 000 kertaa. Tays Sydänsairaalan Facebook-sivu on kerännyt paljon kiitosta sen seuraajilta. Sivusto on koettu hyödylliseksi. Yksi onnistunut esimerkki on kampanjavideo, joka sai yli 22 600 näyttöä. Hakusanamarkkinointi (SEM) tuotti 4 190 732 impressiota markkinoiduille sanoille ja 27 889 klikkiä.

Lisäksi Sydänsairaalan mainetutkimuksen mukaan sen tunnettuus on lisääntynyt. Vuonna 2015 32,6 prosenttia vastanneista tunsi Sydänsairaalaan. Pitkäjänteisen viestinnän seurauksena tunnettuus nousi vuonna 2016 46,3 prosenttiin ja vuonna 2017 53 prosenttiin. Kohderyhmän keskuudessa tunnettuus on noussut vuoden 2015 37,4 prosentista  vuoden 2016 49,6 prosenttiin.

Potilaat ovat hyödyntäneet valinnanvapautta yhä enemmän. Sydänsairaala odottaa, että valinnanvapautta hyödyntävien potilaiden määrä jopa tuplaantuu tänä vuonna.

Tays Sydänsairaala on ollut yhteistyössä lisäämässä tietoutta potilaan valinnanvapaudesta. Keväällä 2016 Kilpailu- ja kuluttajavirasto myönsi erityismaininnan Sydänsairaalalle hyvästä ja laajasta valinnanvapauden tiedottamisesta.