Pysyvää on vain muutos, myös liikenteessä. Liikenteen sähköistyminen, erilaisten älyratkaisujen ja ohjausjärjestelmien lisääntyminen sekä liikenteen muuttuminen käyttäjä- ja palvelulähtöiseksi tapahtuvat nyt. Suomen täytyy olla mukana…

Pysyvää on vain muutos, myös liikenteessä. Liikenteen sähköistyminen, erilaisten älyratkaisujen ja ohjausjärjestelmien lisääntyminen sekä liikenteen muuttuminen käyttäjä- ja palvelulähtöiseksi tapahtuvat nyt. Suomen täytyy olla mukana muutoksessa, tulla sen edelläkävijäksi ja rakentaa liikenteestä uusi vientituote. Jotta tämä toteutuu, tulee jonkun kertoa millaisia ratkaisuja ja uudistuksia tarvitaan.

Ahjo halusi koota yhteen ydinryhmän tarkastelemaan liikenteen tulevaisuutta ja nostamaan esiin muutoksen estävät rakenteet. Tavoitteenamme oli yhdistää liikkumisen muutoksen ekosysteemin eri kohdat yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Intensiivisen suunnittelun ja ideoinnin jälkeen keväällä 2018 voimansa yhdistivät Ahjo, CGI, LähiTapiola, Nissan Nordic Europe ja PlugitFinland.

Loimme Mobility Executive Forumin – yhteenliittymän, joka tuo yhteiskunnalliseen keskusteluun liikkumisen muutoksen niin kaupungeissa kuin maaseudulla. MEF haluaa rakentaa tulevaisuutta ja sen visiona on ympäristöystävällinen ja uudistunut sähköisesti liikkuva Suomi. Haluamme saada yhteiskunnassamme aikaan liikkumisen muutoksen ja sitä tukevan infrastruktuurin.

Keskeiset vaikuttajat paikalla kutsuvierasseminaarissa

Yhteenliittymän ensimmäinen askel otettiin helmikuussa 2019, kun järjestimme kutsuvierastapahtuman liikennealan vaikuttajille. Ensimmäinen Mobility Executive Forum -seminaaripäivä rakentui kolmen puheenvuoron ja niitä seuranneiden paneelikeskustelujen sekä yleisökysymysten ympärille. Kutsuvierastilaisuuteen osallistui nelisenkymmentä liikenteen parissa työskenteleviä virkamiehiä ja poliitikkoja sekä yritysmaailman edustajia.

Seminaarissa puhujina oli TÜV SÜDin Volker Blandow, Nissan Europen Eduardo Mascarell sekä liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.

Päivän aikana keskusteltiin miten liikenteen kautta saavutetaan päästötavoitteet, millainen rooli autovalmistajilla on energian varastoinnissa ja jakelussa sekä miltä liikenne näyttää Suomessa vuonna 2030 ja miten valtio voi luoda edellytykset digitalisoituneen liikenteen uudenlaiselle liiketoiminnalle.

MEFin isännille ja Ahjolle oli kuitenkin alusta asti selvää, että keskustelun jatkamiseksi ja muutoksen varmistamiseksi tarvitsemme jatkumoa. Vaikuttaminen ei ole sprintti, vaan maraton. Suunnittelu ensi vuoden toimenpiteille on jo käynnistynyt.

CGI, LähiTapiola, Nissan ja PlugitFinland olivat tapahtumaan tyytyväisiä. “Tavoitimme oikean kohderyhmän ja käynnistimme keskustelun aiheesta, jossa Suomella on potentiaalia edelläkävijäksi. Liikenne vaikuttaa meihin kaikkiin ja etenkin tavallisiin kansalaisiin. Siksi tulevaisuuden liikenteestä tulee puhua jo tänään”, kommentoi LähiTapiolan autoilun palveluiden kehittämisestä vastaava johtaja Tapani Alaviiri.

”MEF2019 oli läpileikkaus liikenteen muutoksesta ja siinä esitettiin eri aspekteja muutokseen. Kattava läpileikkaus oli MEFin parasta antia. Meillä oli myös nimekkäitä vieraita, mikä osoitti, että aihe on tärkeä. Sanoisin, että hyvä foorumi ensimmäiseksi kerraksi. Pitkäjänteisyys ja keskustelun ylläpito on tärkeää jatkossa”, toteaa Nissan Europen maajohtaja Tommi Luopajärvi Suomen Nissanilta.