Strateginen viestintä

Autamme asiakkaitamme rakentamaan vaikuttavaa ajatusjohtajuutta ja strategista viestintää, joka erottuu, resonoi ja ansaitsee luottamusta.

Strateginen viestintä lähtee liiketoiminnan tavoitteista. Parhaimmillaan se on pitkän tähtäimen suunnittelua, joka tukee maineenhallintaa ja mielikuvan eli brändin muodostumista julkisuudessa esimerkiksi yhteistyötahona tai työnantajana. Se analysoi asettumista yhteiskunnalliseen sidosryhmäkenttään ja luo pohjan suunnitelmalliselle tekemiselle, joka erottaa kilpailijoista, rakentaa kilpailuetua ja pelastaa kriiseistä. Ahjo lähestyy strategista viestintää ajatusjohtajuuden (Thought Leadership) näkökulmasta. Tällöin korostuu juuri vision, mission, arvojen ja vastuullisuuden rooli kokonaisvaltaisessa viestinnässä. Autamme organisaatioita erottumaan, vaikuttamaan ja ansaitsemaan luottamusta myös haastavissa tilanteissa

Miksi Ahjo?

Haluamme olla rakentamassa asiakkaidemme ajatusjohtajuutta ja kasvua pitkäjänteisesti pohjatyöstä lähtien.

Ajattelemme pintaa syvemmälle: autamme asiakkaitamme rakentamaan kestävää ajatusjohtajuutta, joka erottaa heidät kilpailijoista.

Tuomme yhteen strategian, tarinan ja toiminnan tavalla, joka resonoi oikeissa kanavissa oikeaan aikaan.

Olemme kumppani, joka näkee viestinnän osana liiketoimintastrategiaa, ei irrallisena toimenpiteenä.

Meillä on pitkä kokemus ja kansainvälisten verkostojen kautta olemme ajan hermolla viestinnän kehityksessä.

Näissä voimme auttaa:

  • Viestintästrategian ja -suunnitelmien laatiminen
  • Sidosryhmä- ja toimintaympäristöanalyysit
  • Ajatusjohtajuusstrategian suunnittelu ja viestinnän toteutus
  • Sisäisen viestinnän kehittäminen
  • Muutosviestintä
  • Työyhteisöviestinnän ja yrityskulttuurin kehittäminen palvelumuotoilua hyödyntäen
  • Johdon ja esihenkilöiden viestintätaitojen valmentaminen
  • Sisältöstrategian ja monikanavaisen sisällöntuotannon suunnittelu
  • Mittaaminen ja vaikuttavuuden arviointi

Töitämme

Hyvä strategia ja some siivitti tunnettuutta   Ahjo ja Tunstall tekivät useamman vuoden yhteistyötä, johon kuului mediavalmennusta, mediaviestintää, kriisiviestintään varautumista, LinkedIn-sparrausta sekä sosiaalisen median…
Hansel Oy on voittoa tavoittelematon yhteishankintayhtiö, jonka tehtävänä on palvella julkishallintoa hankinta-asioissa. Ahjo toimii Hanselin valmennuskumppanina neljän vuoden sopimuksella 2022–2026. Ahjon valmennukset tukevat Hanselin…
Tiesitkö, että lopettamisen todennäköisyys viisinkertaistuu, kun henkilö on 28 päivää tupakoimatta? Tämä oli lähtökohtana, kun Ahjo GSK:n toimeksiannosta alkoi selvitellä yhteistyökumppaneita pitkäaikaiseen yhteistyöhön tupakoinnin vähentämiseksi Pohjoismaissa….
MVL – Meijerialan ammattilaiset ry on pitkän historian omaava kattojärjestö meijerialan monipuolisissa työtehtävissä toimiville ammattilaisille. Hallitus ja uusi johto tunnistivat haasteen järjestön viestinnässä; niin…
Klinik Healthcare Solutions teki Ahjon avulla keinoälyyn perustuvasta hoitoonohjauksesta käsitteen. Klinik Access -vientituote nousi terveydenhuollon päättäjien agendalle ja otsikoihin.   Digitalisoimalla hoitopolkujen ensimmäiset vaiheet keinoälyn avulla…
Perheyritys HyXo sisaryhtiöineen on vedenjakajalla. Viidessä vuosikymmenessä yhtiörypäs on kasvanut viidestä yrityksestä koostuvaksi veden, energian ja ympäristöteknologian osaajaksi. Uuden sukupolven johdolla konsernin kasvu on vauhdittunut…
Microsoft Suomen partnerit ovat nopeasti kasvavia teknologiayrityksiä, jotka haluavat tavoittaa myös ei-teknologiataustaiset päättäjät. Usein viestintä ja markkinointi jää kuitenkin etäiseksi tai liian tekniseksi.  Miten…
Merenkulun erityisosaajat Arctia ja Meritaito yhdistyivät nopealla aikataululla joulukuussa 2018. Yllättävän muutostilanteen odotettiin kiinnostavan laajasti, jonka vuoksi sisäinen ja ulkoinen viestintä olivat merkittävässä roolissa. …

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 30min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.

Tutustu blogeihimme

Strategisen viestinnän ytimessä ovat ihmiset ja heidän odotuksensa. Ilman syvällistä ymmärrystä sidosryhmistä viestintä uhkaa jäädä sattumanvaraiseksi ja reaktiiviseksi. Sidosryhmäanalyysin avulla varmistat, että tavoitat oikeat…
  Viestintäkonsultteina näemme monia erilaisia viestintäkulttuureita. Menestyvissä organisaatioissa viestinnän merkitys on ymmärretty; niissä panostetaan osallistamiseen, ihmislähtöiseen johtamiseen ja sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Asetetut tavoitteet toteutuvat…
39 % suomalaisista on tyytyväisiä työpaikkaansa Great Place to Work Finlandin keväällä 2022 tekemän mittauksen mukaan. Suurimmat haasteet ovat viestinnän ja luottamuksen puutteessa. Luvut…
Vastuullisuusviestinnässä on oltava tarkkana. Niin yksinkertaiselta kuin se kuulostaakin, vastuullisuusviestintä on uskottavaa vain silloin, kun asioista kerrotaan rehellisesti, vaikka petrattavaa onkin. Lohdullinen ajatus on,…

Asiakkailtamme kuultua

– Kimmo Haapea, liiketoimintakehittäjä, Lahden Seudun Kehitys LADEC
”Työpajat ovat olleet innostavia, tehokkaita ja tuloksekkaita.”
– Mirka Vainikka, toiminnanjohtaja, Kadonneet Lapset ry
Yhteistyö Ahjon kanssa ylitti kaikki odotuksemme. Ilman teitä emme olisi onnistuneet tuomaan tätä vaikeaa mutta tärkeää aihetta esiin näin laajasti ja vaikuttavasti. Olemme syvästi kiitollisia siitä, miten herkästi, viisaasti ja kunnioittavasti lähestyitte kampanjaa alusta loppuun. Kiitos koko Ahjon tiimille: strateginen ajattelunne, sydämellinen ote ja aito sitoutuminen näkyivät jokaisessa kohtaamisessa ja teossa.”
– Markku Vierula, tietokirjailija, johtava kilpailuetuasiantuntija, konsultti
"Tiukasti säännellyssä lääketeollisuudessa vaikuttajaviestintä – aina market accessista ja päätöksentekoprosesseista potilasyhteistyöhön – on keskeistä viestinnän osaamisaluetta. Tämän arvoketjun hallinta on Ahjon ydinosaamista. Olen toiminut pitkään Ahjon hallituksessa ja tunnen sekä toimialan vaatimukset että Ahjon osaamisen ja resurssit – myös omasta vahvasta pharma-taustastani käsin. Voi jopa sanoa, että kokonaisuuksien hallinta ja viestinnällinen integrointi on Ahjon selkeä kilpailuetu. Siksi voin lämpimästi suositella Ahjoa vaikuttajaviestinnän kumppaniksi."
– Erkki Mäkelä, projektipäällikkö, Väylävirasto
"Kokeneena infrarakennuttajan edustajana voin sanoa, että turvallisuuden kehittämisessä hankkeemme viestintätiimi ja turvallisuustiimi ovat ideoineet loistavan tavan viedä turvallisuusasioita eteenpäin kaikilla urakoilla. Lämmin kiitos innovaatiosta!"
– Valmennuksen osallistuja
"Annan hyvän arvosanan valmennuksesta! Toivoin aineksia omaan viestintäsuunnitteluun ja sitä sain. Paljon jatkoideoita myös!" Arvosana 4/5
– Valmennuksen osallistuja
"Omalle kehittymiselleni valmennuksen ansiosta annan arvosanan 4/5, koska sain uusia työkaluja viestinnän, maineenhallinnan kirkastamiseen koko organisaatiossa."
– Eleni Mizaras, hankkeen projektipäällikkö, Hämeen ELY
“En voi sanoa, kuin hurjan lämmin kiitos yhteistyöstä. Ahjon kanssa on ollut ketterää ja lämminhenkistä tehdä yhteistyötä. Olette perehtyneet hyvin viestittävään asiaan ja paljon viestintätyötä on voitu saattaa teidän vastuullenne, mikä on suuresti helpottanut projektin toteutusta. Koko tiiminne on tehnyt hyvää ja laadukasta työtä.“
– Simo Porola, viestintä- ja varainhankintakoordinaattori
"Protuleireille tehty digivarainhankintakampanja ylitti kirkkaasti asetetut tavoitteet, ja olemme 100 % tyytyväisiä Ahjon tekemiseen. Suuret kiitokset etupainotteisesta suunnittelusta, rautaisesta digiosaamisesta ja erinomaisesta projektinhallinnasta. Meihin teki erityisen vaikutuksen se, miten sujuvasti Ahjon asiantuntijat omaksuivat organisaatiomme äänensävyn ja kehittivät sen pohjalta kohderyhmäämme puhuttelevaa viestintää. Kampanja vahvisti myös omaa osaamistamme, ja uskomme yhteistyön tuottavan meille hyötyjä pitkälle eteenpäin."
– Päivi Kainulainen, Brand Manager, Haleon
“Olemme tehneet Ahjon kanssa yhteistyössä kampanjaa kipulääkkeiden oikeasta käytöstä, eri kipulääkkeiden hyödyistä sekä niiden sopivuudesta erilaisille ihmisille. Ahjon asiantuntijoiden avustuksella olemme pystyneet jakamaan tietoa eri medioille artikkeleiden ja haastattelujen avulla. Yhteistyö Ahjon tiimin kanssa on toiminut sujuvasti. Hienoja onnistumisia olivat mm. MTV:n aamulähetyksiin saadut kaksi asiantuntijahaastattelua.”
– Kari Partiainen, projektipäällikkö, Väylävirasto
“Aktiivinen viestintä onnistui yli odotusten, tavoitteet ylitettiin! Työmaan aikaisista liikennejärjestelyistä tiedottaminen on kriittisintä hankeviestintää. Siinä viestinnän avulla onnistuttiin loistavasti. Tiedotusta ei ollut myöskään liikaa, eivätkä ihmiset turtuneet tiedon määrään. Balanssin löytäminen vaatii taitoa! Yleisön kiinnostus pysyi yllä loppuun asti. Viestintä täytti oikeastaan täydellisesti lähtökohtana olleen ajatuksen siitä, mitä suunniteltiin tehtäväksi.”
– Asiantuntija, Hansel
"Erittäin positiivinen päivä! Valmennuksessa tuli uusia vinkkejä ja hyviä harjoituksia. Samalla valmennus toimi melkeinpä tiimiyttävänä harjoituksena, kun kollegoista oppi uusi asioita ja heille annettiin (positiivista) palautetta heidän esiintymisistään."
– Johanna Huhtala, kehitysjohtaja, Eurajoen kunta
"Onnistuimme Ahjon tekemän tiehankkeen viestinnän avulla saamaan uutta nostetta kunnalle. Onnistuimme yli odotusten. Ahjoon oli helppo luottaa, kaikki pysyi hallinnassa ja yhteistyö oli saumatonta toimiston tekemän huolellisen ennakoinnin ansiosta. Aktiivinen, reaaliaikainen viestintä ja tiedottaminen sammutti kuntalaisten ja tienkäyttäjien tiedonjanon. Hanke oli kunnallemme odotettu investointi, jonka tulokset näkyvät Eurajoen elinvoimassa. Saavutimme viestinnän avulla enemmän kuin osasimme toivoa."
– Esihenkilö, Humana
Esihenkilö viestii ja vuorovaikuttaa -valmennus: "5/5 Tykkäsin! Mahtavaa kun sai konkreettisia ohjeita ja esimerkkejä. Innostaa pohtimaan asioita, ja opettelemaan lisää. Päivä oli aika pitkä, mutta yllättävänkin hyvin sen jaksoi"
– Asiantuntija, Tukes
"Innostava ja selkeä kouluttaja, koulutuksessa mukava ja rento meininki. Arvostin erityisesti, että oli hyvin osallistamista, mutta EI niitä ikuisia ryhmätöitä!"
– Asiantuntija, Hansel
"Toimiva kokonaisuus ja valmentaja osallisti meitä todella kivasti ja luontevasti erilaisilla harjoituksilla. Suosittelisin kaikille asiantuntijoille ja johdolle. Kiitos!"
– Annemari Backman, viestintäjohtaja
"Ahjon kanssa kriisiviestinnän kehittäminen on todella ammattimaista, sillä yhtiöllä on mittava kokemus monista kriiseistä ja kriisiohjeprosesseista. Se näkyi niin työssä ja sen tuloksissa. Erittäin korkean tason ammattitaitoa”
– Juhana Raitasalo, Chief Customer Officer, Onrego
”Työpaja auttoi näkemään vahvuutemme ja ainutlaatuisuutemme. Nosti katsetta taktisesta ja lyhytaikaisesta perspektiivistä.”
– Jenni Niiranen, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, Pohjantähti
”Yhteistyö Ahjon kanssa oli jämptiä, tehokasta ja miellyttävää. Ahjon avulla selkeytimme kriisiviestintäämme ja harjoitus oli konkreettinen tapa havainnoida onnistumisiamme sekä toimintamme kehityskohtia.”
– Tuija Ruoho, viestinnän asiantuntija, HSL Helsingin seudun liikenne
“Saimme arvokasta apua Ahjo Communicationsin asiantuntijoilta työyhteisöviestinnän ja osastojen välisen yhteistyön parantamiseksi. Ilmapiiri työpajoissa oli iloinen ja kannustava, juuri sellainen, joka innosti osallistumaan ja ideoimaan.”