Kriisiviestintäsuunnitelma, skenaariot ja kriisiviestintäohjeet ovat parasta varautumista häiriötilanteiden viestinnän suunnitteluun ja toteutukseen. Varautumisen lisäksi kriiseissä toimimista tulee harjoitella.
Vastuullisella organisaatiolla on tietoa ja taitoa toimia kriisin hetkellä. Kriisivarautumista kannattelee varmuus toimintamalleista – kriisiviestintää ei harjoitella kriisissä, vaan aktiivisesti varautuen.
Ahjon avulla johtoryhmänne ja henkilöstönne pääsevät luomaan yhdessä kanssamme selvät sävelet todellisen kriisin varalle. Kriisiohjeet sekä kriisivalmennus ovat palveluitamme kriisiin varautumisen tueksi.
Skenaariotyön avulla kartoitamme potentiaaliset heikot pisteet, joissa piilee mahdollisuus kriisin syttymiseen. Luomme ohjeet, kuinka selvitä niistä kunnialla eteenpäin. Monesti luomme myös valmiit tiedotepohjat ja -mallit.
Toimintaa kehittää eniten vakavampienkin skenaarioiden kriisijohtamisen harjoittelu simulaatioympäristössä. Me kirjoitamme ja toteutamme todellisen tapahtumasarjan mediauutisineen ja puheluineen, olemme läsnä harjoituksessa ja arvioimme sitä lopuksi yhdessä.
Ahjolla on laaja kokemus kriisiviestinnästä myös kriittisillä toimialoilla, kuten energiatoimialalla.
Me autamme teitä keskustelevassa ilmapiirissä löytämään toimintanne Akilleen kantapäät, joita vahvistamme luomalla yhdessä kriisiohjeet. Tarkennamme viestit ja valmennamme toimimaan tositilanteessa.
Suunnittelemme ja toteutamme yhdessä sekä materiaalit että valmennukset kriisivarautumiseen vuosien ammattitaidolla ja asiakkaan etu edellä nopeasti ja joustavasti. Olemme apuna kriisissä aina, kun apua tarvitaan.
Kriisiohjeisiin kartoitetaan mahdolliset kriisin kytemisalustat. Teemme kokonaisvaltaiset ohjeet kriisiviestintään ja kriisin hallintaan. Valmennuksen avulla ohjeiden vaiheet heräävät eloon todentuntuisen harjoituksen myötä.
Kriisit yllättävät aina, mutta niiden juuret voivat ulottua syvälle heikkoihin kohtiin organisaation toiminnassa. Oikeanlaiset ohjeet näyttävät suuntaa ja auttavat sitouttamaan henkilöstöä tositilanteessa.
Yhä useammat kriisit lähtevät some-ympäristöstä ja leviävät sieltä myös perinteiseen mediaan. Tilanteet kasvavat nopeasti suuriin mittasuhteisiin ja niiden laajuus voi yllättää.
Mainekriisit seuraavat useiden vuosien päähän, joten niitä tulisi ennen kaikkea estää syntymästä.
Varautuminen, hyvä kriisiviestintäsuunnitelma ja kriisiohjeet rohkaisevat viemään juuri oikeat viestit myös medialle. Vastuullisilla organisaatioilla kriisivarautuminen on tärkeiden asioiden listalla ykkösenä.
Ahjo toteutti Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö YTHS:n kriisiohjeen koronakeväänä 2020.
”Kriisiohjeprosessin aikana meille kirkastui moni toimintamalli — Ahjon kanssa kriisiviestinnän kehittäminen on todella ammattimaista.”
Lue lisää YTHS:n kriisiohjeiden luomisprosessista:
Sari-Liia auttaa yrityksiä löytämään merkityksen. Kansainvälinen viestintä ja kriisiviestintä ovat hänen vahvuuksiaan.
Sari-Liia on saanut tiiminsä kanssa useita kansainvälisiä tunnustuksia kuten SABRE Awards, Stevie Awards (Crisis Communications and Healthcare), European Excellence, IPRA Golden World Awards ja suomalainen Finnish Comms Awards.