Yhteiskuntasuhteet ja vaikuttajaviestintä

Yhdistämme strategisen viestinnän ja vaikuttamisen, jotta asiakkaamme saavat äänensä kuuluviin.

Yhteiskunnalliseen päätöksentekoon ja sen valmisteluun voi vaikuttaa vain olemalla aktiivinen osa prosessia. Se edellyttää selkeää suunnitelmaa, luottamuksellisia suhteita ja pitkäjänteistä työtä.

Avoimuusrekisteri on tehnyt lobbaus- ja muun vaikuttamistoiminnan Suomessa aiempaa läpinäkyvämmäksi. Samaan aikaan esimerkiksi kansainvälisen lääkeyhtiön toiminta Suomen markkinoilla vaatii syvää ymmärrystä poliittisesta ja hallinnollisesta toimintaympäristöstä – erityisesti Market Access -vaiheessa.

Ahjolla on vahva kokemus vaikuttamistyöstä, etenkin terveysalalta. Olemme toimineet tiiviissä yhteistyössä potilasjärjestöjen, alan kattojärjestöjen ja muiden avaintoimijoiden kanssa, ja tiedämme, millä toimenpiteillä päätöksentekoon todella voidaan vaikuttaa.

Miksi Ahjo?

Tunnemme päätöksentekijät ja vaikuttajat – ja tavoitamme heidät tehokkaasti.

Meillä on vahva ymmärrys suomalaisesta toimintaympäristöstä erityisesti terveysalalla.

Tunnistamme sidosryhmät ja tiedämme, miten viestiä heille vaikuttavasti. Autamme sinua varmistamaan, että viestisi menee perille oikealla tavalla ja oikeaan aikaan.

Yhdistämme viestintästrategian, sisällön ja vaikuttavuuden. Olemme asiakaslähtöisiä ja ajattelemme pintaa syvemmältä.

Näkemyksemme vaikuttamistyöstä

Suunta

Vaikuttamista tehdään tavoitteellisesti – tiedetään, mitä halutaan muuttaa tai edistää esimerkiksi lainsäädännössä, hoitokäytännöissä tai potilaiden asemassa.

Yhteys

Vaikuttaminen perustuu suhteisiin ja vuoropuheluun – keskeistä on ymmärtää, ketkä päättäjät, viranomaiset, järjestöt tai potilasryhmät ovat avainasemassa ja miten heihin saadaan yhteys.

Luottamus

Pitkäaikainen vaikuttaminen vaatii uskottavuutta ja avoimuutta – miten toimitaan vastuullisesti ja läpinäkyvästi, jotta päättäjät, media ja yleisö voivat luottaa viestijään.

Näissä voimme auttaa:

  • Sidosryhmäanalyysi
  • Viestintästrategia ja viestintäsuunnitelma
  • Tapaamiset keskeisten sidosryhmien ja avainpäättäjien kanssa
  • Pyöreän pöydän keskustelu keskeisten sidosryhmien edustajien kanssa
  • White paper, joka selittää kiteytetysti ongelman ja ratkaisun
  • Digitaaliset vaikuttamiskampanjat
  • Valmennukset: esim. mediavalmennukset, sosiaalisen median valmennukset, kriisiviestintävalmennukset
  • Tapaamiset ja pyöreän pöydän keskustelut keskeisten sidosryhmien kanssa
  • White paper, joka selittää kiteytetysti ongelman ja ratkaisun
  • Digitaaliset vaikuttamiskampanjat
  • Terve!Areena-paneelikeskustelu osana SuomiAreenaa

Kiinnostuitko? Varaa 30 minuutin ilmainen pikakonsultointi tästä.

Töitämme

Keltanokka-kampanja käynnistyi vuonna 2006, kun If ryhtyi jakamaan kirkkaan keltaisia ja heijastinnauhallisia lippiksiä ekaluokkalaisille parantaakseen lasten näkyvyyttä liikenteessä osana vastuullisuustyötään. Kahdessa vuosikymmenessä lippiksestä on…
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus TAKK halusi vahvistaa esihenkilöidensä viestintäosaamista tukemaan organisaation kehittymistä ja strategisten tavoitteiden saavuttamista. Yhteistyössä Ahjon kanssa toteutettu käytännönläheinen johtamisen valmennusohjelma vahvisti sisäisen ja…
Asiakasyrityksemme Indivior tarjoaa hoitoa opioidiriippuvuuteen. Tällä hetkellä opioidikorvaushoitoon pääsy on Suomessa vaikeaa ja liian moni hoitoa tarvitseva jää jopa kokonaan ilman hoitoa. Hoito pelastaisi…

Asiakkailtamme kuultua

– Kimmo Haapea, liiketoimintakehittäjä, Lahden Seudun Kehitys LADEC
”Työpajat ovat olleet innostavia, tehokkaita ja tuloksekkaita.”
– Mirka Vainikka, toiminnanjohtaja, Kadonneet Lapset ry
Yhteistyö Ahjon kanssa ylitti kaikki odotuksemme. Ilman teitä emme olisi onnistuneet tuomaan tätä vaikeaa mutta tärkeää aihetta esiin näin laajasti ja vaikuttavasti. Olemme syvästi kiitollisia siitä, miten herkästi, viisaasti ja kunnioittavasti lähestyitte kampanjaa alusta loppuun. Kiitos koko Ahjon tiimille: strateginen ajattelunne, sydämellinen ote ja aito sitoutuminen näkyivät jokaisessa kohtaamisessa ja teossa.”
– Markku Vierula, tietokirjailija, johtava kilpailuetuasiantuntija, konsultti
"Tiukasti säännellyssä lääketeollisuudessa vaikuttajaviestintä – aina market accessista ja päätöksentekoprosesseista potilasyhteistyöhön – on keskeistä viestinnän osaamisaluetta. Tämän arvoketjun hallinta on Ahjon ydinosaamista. Olen toiminut pitkään Ahjon hallituksessa ja tunnen sekä toimialan vaatimukset että Ahjon osaamisen ja resurssit – myös omasta vahvasta pharma-taustastani käsin. Voi jopa sanoa, että kokonaisuuksien hallinta ja viestinnällinen integrointi on Ahjon selkeä kilpailuetu. Siksi voin lämpimästi suositella Ahjoa vaikuttajaviestinnän kumppaniksi."
– Erkki Mäkelä, projektipäällikkö, Väylävirasto
"Kokeneena infrarakennuttajan edustajana voin sanoa, että turvallisuuden kehittämisessä hankkeemme viestintätiimi ja turvallisuustiimi ovat ideoineet loistavan tavan viedä turvallisuusasioita eteenpäin kaikilla urakoilla. Lämmin kiitos innovaatiosta!"
– Valmennuksen osallistuja
"Annan hyvän arvosanan valmennuksesta! Toivoin aineksia omaan viestintäsuunnitteluun ja sitä sain. Paljon jatkoideoita myös!" Arvosana 4/5
– Valmennuksen osallistuja
"Omalle kehittymiselleni valmennuksen ansiosta annan arvosanan 4/5, koska sain uusia työkaluja viestinnän, maineenhallinnan kirkastamiseen koko organisaatiossa."
– Eleni Mizaras, hankkeen projektipäällikkö, Hämeen ELY
“En voi sanoa, kuin hurjan lämmin kiitos yhteistyöstä. Ahjon kanssa on ollut ketterää ja lämminhenkistä tehdä yhteistyötä. Olette perehtyneet hyvin viestittävään asiaan ja paljon viestintätyötä on voitu saattaa teidän vastuullenne, mikä on suuresti helpottanut projektin toteutusta. Koko tiiminne on tehnyt hyvää ja laadukasta työtä.“
– Simo Porola, viestintä- ja varainhankintakoordinaattori
"Protuleireille tehty digivarainhankintakampanja ylitti kirkkaasti asetetut tavoitteet, ja olemme 100 % tyytyväisiä Ahjon tekemiseen. Suuret kiitokset etupainotteisesta suunnittelusta, rautaisesta digiosaamisesta ja erinomaisesta projektinhallinnasta. Meihin teki erityisen vaikutuksen se, miten sujuvasti Ahjon asiantuntijat omaksuivat organisaatiomme äänensävyn ja kehittivät sen pohjalta kohderyhmäämme puhuttelevaa viestintää. Kampanja vahvisti myös omaa osaamistamme, ja uskomme yhteistyön tuottavan meille hyötyjä pitkälle eteenpäin."
– Päivi Kainulainen, Brand Manager, Haleon
“Olemme tehneet Ahjon kanssa yhteistyössä kampanjaa kipulääkkeiden oikeasta käytöstä, eri kipulääkkeiden hyödyistä sekä niiden sopivuudesta erilaisille ihmisille. Ahjon asiantuntijoiden avustuksella olemme pystyneet jakamaan tietoa eri medioille artikkeleiden ja haastattelujen avulla. Yhteistyö Ahjon tiimin kanssa on toiminut sujuvasti. Hienoja onnistumisia olivat mm. MTV:n aamulähetyksiin saadut kaksi asiantuntijahaastattelua.”
– Kari Partiainen, projektipäällikkö, Väylävirasto
“Aktiivinen viestintä onnistui yli odotusten, tavoitteet ylitettiin! Työmaan aikaisista liikennejärjestelyistä tiedottaminen on kriittisintä hankeviestintää. Siinä viestinnän avulla onnistuttiin loistavasti. Tiedotusta ei ollut myöskään liikaa, eivätkä ihmiset turtuneet tiedon määrään. Balanssin löytäminen vaatii taitoa! Yleisön kiinnostus pysyi yllä loppuun asti. Viestintä täytti oikeastaan täydellisesti lähtökohtana olleen ajatuksen siitä, mitä suunniteltiin tehtäväksi.”
– Asiantuntija, Hansel
"Erittäin positiivinen päivä! Valmennuksessa tuli uusia vinkkejä ja hyviä harjoituksia. Samalla valmennus toimi melkeinpä tiimiyttävänä harjoituksena, kun kollegoista oppi uusi asioita ja heille annettiin (positiivista) palautetta heidän esiintymisistään."
– Johanna Huhtala, kehitysjohtaja, Eurajoen kunta
"Onnistuimme Ahjon tekemän tiehankkeen viestinnän avulla saamaan uutta nostetta kunnalle. Onnistuimme yli odotusten. Ahjoon oli helppo luottaa, kaikki pysyi hallinnassa ja yhteistyö oli saumatonta toimiston tekemän huolellisen ennakoinnin ansiosta. Aktiivinen, reaaliaikainen viestintä ja tiedottaminen sammutti kuntalaisten ja tienkäyttäjien tiedonjanon. Hanke oli kunnallemme odotettu investointi, jonka tulokset näkyvät Eurajoen elinvoimassa. Saavutimme viestinnän avulla enemmän kuin osasimme toivoa."
– Esihenkilö, Humana
Esihenkilö viestii ja vuorovaikuttaa -valmennus:"5/5 Tykkäsin! Mahtavaa kun sai konkreettisia ohjeita ja esimerkkejä. Innostaa pohtimaan asioita, ja opettelemaan lisää. Päivä oli aika pitkä, mutta yllättävänkin hyvin sen jaksoi"
– Asiantuntija, Tukes
"Innostava ja selkeä kouluttaja, koulutuksessa mukava ja rento meininki. Arvostin erityisesti, että oli hyvin osallistamista, mutta EI niitä ikuisia ryhmätöitä!"
– Asiantuntija, Hansel
"Toimiva kokonaisuus ja valmentaja osallisti meitä todella kivasti ja luontevasti erilaisilla harjoituksilla. Suosittelisin kaikille asiantuntijoille ja johdolle. Kiitos!"
– Annemari Backman, viestintäjohtaja
"Ahjon kanssa kriisiviestinnän kehittäminen on todella ammattimaista, sillä yhtiöllä on mittava kokemus monista kriiseistä ja kriisiohjeprosesseista. Se näkyi niin työssä ja sen tuloksissa. Erittäin korkean tason ammattitaitoa”
– Juhana Raitasalo, Chief Customer Officer, Onrego
”Työpaja auttoi näkemään vahvuutemme ja ainutlaatuisuutemme. Nosti katsetta taktisesta ja lyhytaikaisesta perspektiivistä.”
– Jenni Niiranen, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, Pohjantähti
”Yhteistyö Ahjon kanssa oli jämptiä, tehokasta ja miellyttävää. Ahjon avulla selkeytimme kriisiviestintäämme ja harjoitus oli konkreettinen tapa havainnoida onnistumisiamme sekä toimintamme kehityskohtia.”
– Tuija Ruoho, viestinnän asiantuntija, HSL Helsingin seudun liikenne
“Saimme arvokasta apua Ahjo Communicationsin asiantuntijoilta työyhteisöviestinnän ja osastojen välisen yhteistyön parantamiseksi. Ilmapiiri työpajoissa oli iloinen ja kannustava, juuri sellainen, joka innosti osallistumaan ja ideoimaan.”

Tutustu blogeihimme

Tekoäly voi hoitaa monia viestinnän tehtäviä hetkessä. Se osaa tuottaa uutiskirjeitä, luonnostella lehdistötiedotteita ja tehdä somepostauksia, jotka ovat tyyliltään uskottavia ja sujuvia. Viestinnän ammattilaisen…

Tiimimme

Sari-Liia Tonttila

Sari-Liia auttaa yrityksiä löytämään merkityksen. Kansainvälinen viestintä ja kriisiviestintä ovat hänen vahvuuksiaan. Sari-Liia on…

Eva Torra

Evalla on vahva tausta viestintä- ja markkinointijohdossa kansainvälisissä pörssiyhtiöissä. Ahjolla hän toimii strategina ja…

Maria Kesti

Maria on monipuolinen ja valoisa viestintäalan ammattilainen. Hän on kartuttanut 20 vuoden työkokemuksensa aikana…

Jukka Holopainen

Jukka on monissa liemissä keitetty viestinnän ammattilainen, joka päätyi alan töihin jo viime vuosituhannen…

Riitta Säteri

Riitta on tehnyt viestintää yli 15 vuotta ja toiminut jonkin aikaa myös paikallislehden toimittajana….

Maija Hakala

Maija on työskennellyt viestinnän parissa yli 20 vuoden ajan. Maija on pidetty valmentaja ja…

Sanni Kurvinen

Sanni on monipuolinen viestinnän ammattilainen, jonka vahvuuksiin kuuluu strategisen ajattelun ja luovan sisällöntuotannon yhdistäminen…

Sanna Erkkilä

Sanna on viestinnän kentällä monipuolinen osaaja, joka löytää oikeat kulmat erilaisiin viesteihin. Sannaa innostaa…

Elisa Kähkönen

Elisa on viestinnän ammattilainen, joka työskentelee pääasiassa kansainvälisten ja terveysalan asiakkaidemme kanssa. Hänellä on…

Sanni Lappalainen

Sanni on markkinoinnin moniosaaja, joka syttyy sekä laajemmista strategisista viestinnän päätöksistä että sisältöjen yksityiskohtien…

Annika Sairanen

Annika on viestinnän maisteriopiskelija ja tuleva viestinnän ammattilainen, joka syttyy luovasta ongelmanratkaisusta ja strategisesta…

Riitta Levälä

Riitalla on pitkä ja monipuolinen kokemus talous-, henkilöstö- ja yleishallinnon tehtävistä erilaisissa organisaatioissa. Myynnin…

Olena Ieleskyna

Olena eli Lena on taitava animaatioiden ja videoiden rakentaja, hän on digitaalitaiteilija. Ennen digitaalista…

Nina Rahkola

Nina on toimittajataustainen mediavalmentaja, jonka konkreettiset esimerkit uutistoimittajan työstä tekevät valmennuksista erityisen hyödyllisen. Nina…

Pinja Valkonen

Pinja yhdistää syvällisen asiantuntemuksen ja käytännönläheisen otteen tekoälyyn ja viestintään. Pinjalla on monipuolinen ura…

Johanna Riippi

Johanna on palvelumuotoilun ja osallistavien menetelmien asiantuntija, jolla on yli 15 vuoden kokemus erityisesti…

Satu Heinonen

Satu on visuaalista viestintää rakastava muotoilija, jolta syntyvät konseptit, taitot, kampanjailmeet ja infografiikat –…

Kalle Euro

Kalle on kokenut ja näkemyksellinen yhteiskunnallinen vaikuttaja. Hän on vaikuttanut politiikassa kuntatasolla ja valtakunnan…

Aleksi Sandroos

Aleksi on Ahjon poliittinen neuvonantaja, joka uskoo positiiviseen asenteeseen ja viestintään. Hän on toiminut etenkin…

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 30min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.