Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Vaalivuosi 2015: Tyrkkyä markkinointiviestintää vai uusia viestinnällisiä avauksia?

Tänä vuonna markkinointiviestintä etsii uudenlaisia ulostuloja. Halutaan olla luovempia.

Viimeistään nyt pitää rakentaa ja visualisoida oma tarina: yritystarina, järjestötarina, tai organisaatiotarina herää eloon kertojiensa henkilökohtaisina tarinoina.

On tulossa jännittävä vuosi: vaaliviestintä on kuumimmillaan alkuvuodesta. Ehdokkaiden oma viestintä on aina ollut eräänlainen suunnannäyttäjä muullekin viestinnälle ja markkinointiviestinnälle.  Mitä keinoja ja sisältöjä otetaan käyttöön? Miten niitä saadaan esille? Kuka tekee vaaliviestintänsä tyrkysti, kuka pitää asialinjaa? Miten viestit rakennetaan?

Vaalit nostavat voimakkaasti esiin yritysten ja organisaatioiden vaikuttajaviestintää.  Hallitusohjelman käytäntöönpanon lobbaus on koko vuoden teema.

Viestintä kunniaan!

Odotan mielenkiinnolla millaiset viestintätyöt tulevat nousemaan shortlistalle MTL Communications Awards -kilpailussa alkuvuoden aikana.  Yhteiskunnallinen viestintä, jossa yritykset ja järjestöt nostavat esiin koko yhteiskunnalle tärkeitä teemoja, on nousussa. Samoin kriisiviestintä ja muutosviestintä. Uudistukset ja niiden sisäinen viestintä voivat hyvinkin olla finalistien joukossa.

Varmaa on, että markkinointiviestinnän laatu on nousussa. Töiden testaaminen kilpailussa on itsessään merkki laadun noususta.  Viestintätoimistot tekevät uusia avauksia markkinointiviestinnän kentässä ja valtaavat luovempana kuin koskaan uusia latuja.

Haluanko tällaista viestintää? 

Markkinointi pohjaa nyt vahvemmin kuin koskaan aikaisemmin vastaanottajan haluun ottaa vastaan viestintää. Sisältö on avain. Sillä päästää sisälle. Ajoitus tekee mestarin.

Ihmiset pohtivat omia valintojaan ja seuraavat muiden valintoja. Mielenkiintoinen ja hyödyllinen sisältö ylittää ihmisten uutiskynnyksen ja saa ihmiset liittymään yrityksen viestintään tykkäämällä ja jakamalla sisältöjä.

Esimerkiksi yhden tutkimuksen mukaan ehdottomasti suurin syy tykätä brändistä tai yrityksestä Facebookissa on halu tukea yritystä. Muita syitä ovat halu saada alennusta tai etuja sekä tiedonsaanti. Ihmiset siis haluat olla brändien rinnalla, jos siihen voi omien arvojensa mukaisesti liittyä.

Huomasitko muuten, etten maininnut uuden vuoden trendeissä sanaakaan digitaalisuudesta? Kyllä se siellä on, mutta niin luontevana osana, ettei sitä edes kannata erikseen mainita.

Tämä teksti on julkaistu aikaisemmin Markkinointi&Mainonta -blogissa.

Kirjoittaja on AC-Sanaforin partneri ja johtava viestintäkonsultti Sari-Liia Tonttila. Hän haluaa tänä vuonna tehdä erityisen paljon vaikuttajaviestintää ja himoaa voittoa MTL Communications Awards -kilpailussa. 

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.