Täysi juna, bussi tai ratikka: yleensä ensimmäisenä kaivamme kuulokkeet korvillemme. Myös kauppareissun aikana houkutus tuttuun ja turvalliseen podcastiin nostaa päästään. Entä jos jättäisitkin kuulokkeet ensi kerralla kotiin?
Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.
Täysi juna, bussi tai ratikka: yleensä ensimmäisenä kaivamme kuulokkeet korvillemme. Myös kauppareissun aikana houkutus tuttuun ja turvalliseen podcastiin nostaa päästään. Entä jos jättäisitkin kuulokkeet ensi kerralla kotiin?
Matkustan todella paljon junalla. Vaasa-Pasila, Pasila-Vaasa. Juuri tämä väli on tullut viime aikoina tutuksi aloitettuani harjoittelun Ahjolla. Kuulokkeet ovat must, mutta aika ajoin houkutus vaivihkaisesti sukeltaa vierustoverien puheensorinaan nostaa päätään.
Tällä kertaa kuulokkeet lakkaavat äkillisesti toimimasta. Samalla havahdun viereisen, oletettavasti työporukan, keskusteluun diskursseista. Siis diskursseista. Ehkä kiinnitin siihen huomiota, koska suoritan parhaillaan diskurssintutkimuksen syventämisjakson maisterikurssia.
Tässä utelias kuuntelija ei suinkaan ole passiivinen stalkkeri: havainnoimalla keskustelua muodostamme päätelmiä ja käymme itsemme kanssa tarpeellista, sisäistä sananvaihtoa. Se myös auttaa meitä sekä avartamaan että yhä mahdollisesti kehittämään ajatusmaailmaamme. Arjessa kuuntelemisen harjoittaminen ei ole ainoastaan hauskaa ja mielenkiintoista, vaan se on myös tärkeä osa jatkuvaa oppimista.
Ahjolla ensitöikseni törmään keskusteluihin yliopistokursseilla jo käsiteltyihin fasilitointimenetelmiin ja kriisiviestinnän periaatteisiin liittyen. Huomaan heti yhdisteleväni palasia kohdilleen.
Uteliaisuus sytyttää kipinän, joka ei rajoitu ainoastaan uuden oppimiseen, vaan se voi myös edistää ongelmanratkaisutaitoja, luovuutta ja innovointia. Se on halua oppia uutta, kykyä esittää rohkeasti kysymyksiä, uteliasta suhtautumista erilaisiin näkökulmiin ja ajatuksiin sekä valmiutta tutkia uusia ideoita. Utelias ihminen hakeutuu myös epämukavuusalueelleen: oli kyse sitten kuulokkeista luopumisesta ruuhkaisessa joukkoliikennevälineessä tai uudesta tilanteesta esimerkiksi työpaikalla, jossa haluat loistaa. Se nimittäin antaa voimaa kohdata myös epävarmuutta.
Paiskatessani turhautuneena kuulokekotelon kassini pohjalle pakotan itseni kuulostelemaan ympärillä soljuvaa keskustelua. Turvallisen podcastin sijaan ympärillä pauhasi aito, aiheista pirteästi toisiin poukkoileva puheensorina.
Kuulokkeet siis toimivat ikään kuin blokkina muuta maailmaa kohtaan — on taito osata kuunnella ja pysähtyä hetkeksi pohtimaan. Uteliaisuuden ansiosta voi saavuttaa jotakin hienoa, oli se sitten spontaani sananvaihto ennestään tuntemattoman vieruskaverin kanssa tai mielenkiintoisen, myöhemmin myös eteenpäin jaettavan, näkökulman bongaaminen vieruspöydästä pulppuavan keskustelun joukosta. Uteliaisuus on viestijän suurin voimavara.
Tampereen kohdalla kuulokkeeni yhtäkkiä toimivat. Ehkä se oli merkki siitä, että tarvitsin tämän oivaltavan hetken juuri nyt. Odottamattomasti diskurssianalyysistakin tiedän taas enemmän. Minut ensi kerralla nähdessäsi saatat miettiä, pauhaako korvissani dialogi tulevaisuudesta vai kuuntelenko vain näennäisesti. Ehkä seuraava oivallukseni tarttuu taas matkaan junassa, bussissa tai ratikassa — kuulokkeilla tai ilman!
Kuuntele. Saadaksemme mahdollisimman aidon tarttumapinnan oppimiselle, meidän tulee havainnoida aika ajoin myös aitoa vuorovaikutusta ympärillämme valmiiksi tuotetun sisällön sijaan.
Käy keskusteluja — yksin tai yhdessä. Myös oman sisäisen dialogin ylläpitäminen ja itsereflektio ovat oppimisen kannalta tärkeitä, sillä rakennamme näin jatkuvasti ymmärrystä muusta maailmasta. Ympärillä kuultu keskustelu aktivoi tarkkailemaan ja pohtimaan.
Ole avoin uudelle. Rohkeus luopua esimerkiksi tutun turvallisista kuulokkeista jo yhdeksi kerraksi avaa mielemme uusille äänille ja oivalluksille. Älä pelkää astua pois mukavuusalueeltasi.
Ahjolla autamme esimerkiksi rakentamaan vuorovaikutustaitoja tai valmistautumaan vaikeisiin tilanteisiin. Ota yhteyttä!
Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!
Digitaalinen vaikuttaminen on osa nykyaikaista viestintää, olipa kyseessä kaupallinen toimija, järjestö tai julkinen toimija. Vaikuttaminen onnistuu strategisella suunnittelulla ja huomioimalla kohderyhmät valitun mission kautta. Se tarjoaa mahdollisuuden rakentaa luottamusta ja
Black Lives Matter -liike sai sosiaalisen median syötteet täyttymään mustista neliöistä, kun miljoonat käyttäjät ilmaisivat tukensa liikkeelle. Tekoälyn luoma All Eyes on Rafah -kuva puolestaan levisi laajalti Instagram-tarinoissa osoittamassa tukea
Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!