Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Työntekijäkokemus ja karman laki

Karma on – yksinkertaistaen – uskomus siitä, että hyvät teot tuovat tekijälleen hyviä asioita ja pahat teot pahoja. Työntekijälähettilyys taas on nyt jo epäseksikäs termi, joka tuo mieleemme tympiintyneitä duunareita toistamassa firman viestiä, johon eivät itse usko.

Kirjoittaja

Mitä näillä kahdella sitten on tekemistä toistensa kanssa? Minäpä selitän.

Työntekijälähettilyyttä (engl. employee advocacy) alettiin nopeasti karsastamaan niin sanana kuin konseptina. Se tuo mieleen järjestelmällisen tekemisen, jossa organisaatio alkaa vaatia jäseniltään ilmaista mainostusta. Jokaisen työntekijän mieleen ängetään yrityksestä kertovia kivoja ja kauniita sanoja, koska “meillä on nyt tämä työntekijälähettilyys”.

Kuvitelmassamme korulauseet sitten lentelevät ja roiskahtelevat työntekijän aivokopasta tapaamisissa, tilaisuuksissa ja somessa. Seuraavaksi näille superlatiiveille altistuvat sivulliset luulevat kuulevansa aitoja kehuja ja kuin taikaiskusta alkavat ostaa lisää juuri tältä firmalta. Työntekijälähettiläs ei itse sanoihinsa usko, mutta kun pomo käski suitsuttaa.

Melkoisen ihmisiä aliarvioiva metodi, eikö? Iso könttä pahaa karmaa näin toimiville.

Lähettiläs kasvaa kokemuksesta, ei päinvastoin

Toimiva työntekijälähettilyys ei ole syy vaan seuraus. Sitä pitää lakata ajattelemasta projektina, jossa raksitamme suunnitelman ruudut ja odotamme menestystä.

Feikki työntekijälähettiläs on sätkynukke, joka pöhisee, koska käskettiin pöhisemään. Aito työntekijälähettiläs on joku, joka pitää työstään ja käy siitä mielellään keskustelua. Feikkejä voi tehdä käskemällä; aitoja syntyy vain luomalla olosuhteet, joissa ihmiset voivat nauttia tehtävistään ja kertoa siitä. Toisin sanoen: on luotava mahtava työntekijäkokemus.

Saat hyvää karmaa, kun keskityt tekemään firmastasi paikan, jossa ihmisillä on hyvä olla ja jossa he saavat jakaa ajatuksiaan ja ideoitaan. Jos pelkäät, ettei moinen luo suoraa lisämyyntiä, muista ettei se olekaan sen perustarkoitus. Se ei ole tehokasta; se on oikein.

Ajattele työntekijöitäsi, älä euroja

Olin mukana kirjoittamassa äskettäin julkaisemaamme pamflettia työntekijälähettilyydestä. Keskustelimme paljon siitä, miten työntekijäkokemus kääntyy lähettilyydeksi ja se hyödyksi. Onko olemassa tapaa varmistaa, että hyvä fiilis näkyy lopulta taloudellisessa tuloksessa?

Oma vastaukseni on: ei välttämättä, mutta luo silti se avoin ja keskusteleva työympäristö. Näemme nimittäin herkästi sen feikin, “tehokkaan” työntekijälähettilään läpi: väkinäistä jenkkihymyä irvistävä ja kuun taivaalta lupaava ihminen ei vakuuta.

Vilpittömyys taas säteilee aidosti työhönsä uskovasta asiantuntijasta. Häneltä saatamme jotain ostaakin, vaikkei hän koko ajan kaupustelisikaan – tai pikemminkin juuri siksi.

Karman laki täsmää tässäkin. Voit usuttaa firmasi väkeä toistelemaan käsikirjoitettuja kehuja, jotka todennäköisesti ajavatkin asiakkaasi pois. Tai voit parantaa työntekijöidesi päivittäistä kokemusta, koska se on oikein ja saatat yllättyä iloisesti siitä, että se palkitsee ajan saatossa yrityksesikin.

Jaa artikkeli

Liiketoimintalähtöinen viestintä – mitä ja miten?

  Viestintäkonsultteina näemme monia erilaisia viestintäkulttuureita. Menestyvissä organisaatioissa viestinnän merkitys on ymmärretty; niissä panostetaan osallistamiseen, ihmislähtöiseen johtamiseen ja sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Asetetut tavoitteet toteutuvat vain, jos ihmiset ovat tietoisia siitä,

LUE LISÄÄ
People in the subway

Uteliaisuus on viestijän suurin voimavara

  Täysi juna, bussi tai ratikka: yleensä ensimmäisenä kaivamme kuulokkeet korvillemme. Myös kauppareissun aikana houkutus tuttuun ja turvalliseen podcastiin nostaa päästään. Entä jos jättäisitkin kuulokkeet ensi kerralla kotiin?

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa uusimmat blogitekstit suoraan sähköpostiisi!