Nämä ovat relevantteja kysymyksiä, kun ympärillä on ystäviä, jotka työskentelevät sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja opetusalalla. Siinä missä itse tavoittelen asiakkaille (loppujen lopuksi) useimmiten parempaa liikevaihtoa, he auttavat ihmisiä voimaan paremmin ja painelevat pitkin maailmaa kehitysprojekteissa. Välillä mieleeni pyrkii kysymys, olikohan minunkaan järkevää vaihtaa alaa toimintaterapiasta ja nuorisopsykiatriasta yritysviestintään? Mistä viestintätyön merkityksellisyys löytyy?
Merkitys yhteiskunnallisesti
Viestinnän ammattilaisena minun varmaankin tulisi hehkuttaa viestinnän autuaaksi tekevää voimaa. Onhan asioista viestiminen tavalla tai toisella liima, joka kaikkia organisaatioita pitää koossa ja asioita edistää.
Olen kuitenkin myös tietoinen siitä, että viestintä lukuisine keinoineen ja kanavineen on itsessään vain väline – se ei ole mitään ilman sisältöä. Viestintäkonsulttina tuo sisältö työhöni tulee parhaimmillaan merkityksellisiä tekoja toteuttavilta ja muutosta tavoittelevilta asiakkailtani.
Konsulttina koenkin työssäni merkitykselliseksi sen, mitä asiakkaani tekevät. On innostavaa, kun voin osallistua yhteiskunnallisesti hyvää tekevän organisaation toimintaan esimerkiksi selkiyttämällä monimutkaisen asian, helpottamalla tiedon saavutettavuutta tai herättämällä keskusteluun uusia näkökulmia.
Merkitys organisaatiolle ja asiakkaille
Voiko työpaikalta tai asiakkaalta vaatia maailmanparannusta vain jotta oma työ tuntuisi merkitykselliseltä? Kyllähän se ainakin auttaa paljon. Kannattaa silti muistaa, että halu parantamaa maailmaa edes omassa korttelissaan, organisaatiossaan tai tiimissään on sekin arvokasta.
Muutos lähtee usein pienistä teoista ja aloitteista. Varmasti jokaisella organisaatiolla on asioita, joissa vaikkapa kestävän kehityksen näkökulman voisi ottaa paremmin huomioon. Merkityksellistä on toivottavasti sekin, että omalla panoksellaan mahdollistaa organisaation kehittymistä. Jokaisella on varmasti jotakin annettavaa – joko asiakkaalle tai kollegalle.
Eikä tärkein anti aina välttämättä ole jalojen hankkeiden edistäminen, huippuunsa hiottu viestintästrategia tai pitchaustaito. Ihminen tuo yhteisöön osaamisen lisäksi myös aina persoonansa. – Sinunkin huonolla huumorillasi voi siis olla lopulta huomattava yhteiskunnallinen merkitys, jos se auttaa työkavereitasi jaksamaan projekti- ja palaverikaaoksen läpi pimahtamatta ja ilman pitkiä sairaslomia.
Merkitys itselle
Ei ole väärin pohtia, mitä itse saa työstään irti. Jaksamisen ja työn ilon kannalta olisi tietenkin hienoa, jos työssä saa tehdä itseä kiinnostavia asioita ja tarjolla on sopivasti niin haasteita ja uuden kehittämistä kuin rutiinejakin.
Ja jos työ puuduttaa, uutta merkityksellisyyttä voi työpaikan vaihtamisen lisäksi löytyä myös alaa vaihtamalla. Joku voi pitää tätä aiemman koulutuksen hukkaan heittämisenä tai yhteiskunnan varojen tuhlaamisena. Minun mielestäni on yhteiskunnan kannalta rakentavampaa, että ihminen voi tehdä uusia uravalintoja, kun hän oppii tuntemaan itseään paremmin. Sen lisäksi että se ehkäisee työssä uupumista, se rikastaa toimialojen kehittymistä kun keskusteluun liittyy sävyjä oman siilon ulkopuolelta. Näin olen sen itse kokenut.
En siis suinkaan kadu alan vaihtoa, vaan päinvastoin. Me Ahjolla haluamme kannustaa ja sparrata yrityksiä rakentamaan ajatusjohtajuutta tuomalla rohkeat arvovalinnat toiminnan ytimeen sekä tekemään sitä näkyväksi viestinnän keinoin. Sitä kautta pääsen minäkin parantamaan maailmaa.
Lue lisää aiheesta verkkosivuiltamme: