Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Toimitusjohtajan maineen johtaminen rakentaa yhtiön ajatusjohtajuutta

Ihmiset ovat kiinnostuneita yhtiön toimitusjohtajasta etsiessään työpaikkaa, investointikohdetta tai ylipäätään luottamuksensa kohdetta. Henrik Ehrnrooth (Kone), Pekka Lundmark (Fortum) ja Matti Lievonen (Neste) merkitsevät Suomelle suunnattomasti. Kärjistäen voisi sanoa, että jos he pärjäävät, Suomikin pärjää.

Toimitusjohtajan maine vaikuttaa yhtiön menestykseen ja kohtaloon. Tästä syystä toimitusjohtajan maineeseen kannattaa pistää paukkuja. Kriisin hetkellä sekä sen jälkeen siihen pitäisi kiinnittää erityistä huomiota. Niin sanottu ”CEO Effect” näyttää vain voimistuvan vuosi vuodelta, kertoo tutkimus.

Yhtiön menestys, ajatusjohtajuus ja toimitusjohtajan maine ovat siis merkillisellä tavalla kietoutuneet yhteen. Miten ja millä logiikalla, onkin sitten kinkkisempi kysymys. Tietenkin jokaisen yrityksen pitäisi pyrkiä kapitalisoimaan toimitusjohtajan maine yhtiön hyväksi.

Toimitusjohtajaefekti tarkoittaa sitä, että toimitusjohtaja tai yritys voi mokata pahastikin, mutta silti pitkällä tähtäimellä pelastaa yrityksen. Parhaimmassa tapauksessa kriisi voi vahvistaa entisestään molempia: sekä toimitusjohtajaa että yhtiötä.

Toimitusjohtaja teki markkinointimokan

Yksi maailman suurimmista brändeistä kompastui yhteen maailman suurimmista markkinointikömmähdyksistä, kun Coca-Colan toimitusjohtaja Roberto Goizuetan päätti korvata perinteisen Cokiksen uudella New Cokella. Kuluttajat pistivät pystyyn ennen näkemättömän kapinan, joka sisälsi uhkauksia oikeudenkäynneistä, työntekijöiden henkilökohtaista uhkailua ja valtavan virran yhteydenottoja. Kuluttajat protestoivat paitsi New Coken makua, myös lojaalisuudesta vanhaa Cokista kohtaan.

Goizueta reagoi kuohuntaan välittömästi ja kolme kuukautta myöhemmin vanha Cokis oli jälleen pulloissa ja se oli nimetty uudelleen nerokkaasti Classic Cokeksi.

Miksei Goizueta saanut potkuja New Coke -fiaskon jälkeen? Koska luottamuspääoma oli rakennettu ensimmäisinä vuosina johtajana. Hän oli aikaisempina vuosina hankkinut kannuksensa ottamalla onnistuneita riskejä ja tuonut markkinoille uuden menestystuotteen Diet Coken.

Kaikki Goizuetan päätökset eivät olleet hänen varhaisvuosinaan johtajana onnistuneita, mutta luottamus oli silti ansaittu. Cokiksen henkilökunta, johto ja hallitus olivat valmiit hyväksymään riskejä kaihtamattoman johtajan ja hänen muutaman epäonnisen askeleen matkalla kohti Coca-Colan lopullista kukoistusta.

 

Kirjoittajan sidonnaisuudet:

Tämän kirjoituksen esimerkissä mainittu yhtiö on AC-Sanaforin asiakas. 

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.