Terveysviestintä

Autamme viestimään terveysasioista vaikuttavasti ja tavoittamaan oikeat sidosryhmät.

Terveysviestintä tarkoittaa ei-kaupallista viestintää, joiden tavoitteena on tukea sekä yksilön että yhteiskunnan terveyttä ja hyvinvointia. Sen avulla voidaan esimerkiksi:

  • edistää terveyttä ja ehkäistä sairauksia
  • lisätä tietoa terveydestä, sairauksista ja niiden ehkäisystä
  • kannustaa terveellisiin elämäntapoihin
  • parantaa terveyspalveluiden saatavuutta ja laatua

Koska terveys ja hyvinvointi ovat keskeisiä niin yksilöiden elämänlaadun kuin koko yhteiskunnan toimivuuden kannalta, terveysviestinnän merkitys on viime vuosina kasvanut ja sen roolin odotetaan vahvistuvan entisestään tulevaisuudessa.

Suomen markkinoilla toimiminen kansainvälisenä lääkeyhtiönä edellyttää syvällistä ymmärrystä paikallisesta toimintaympäristöstä ja sen erityispiirteistä. Siksi viestintätoimisto toimii usein keskeisenä kumppanina erityisesti Market Access -vaiheessa, tukien viestinnän, sidosryhmäyhteistyön ja vaikuttamistoimien onnistumista.

Ahjolla on pitkä kokemus yhteistyöstä lääkeyhtiöiden, potilasjärjestöjen ja alan järjestöjen kanssa. Autamme yrityksiä markkinoille tulossa ja siellä toimimisessa sekä suunnittelemme konkreettisia toimenpiteitä ja vaikuttamistyötä tavoitteiden saavuttamiseksi.

Miksi Ahjo?

Tunnemme terveysalan perusteellisesti ja työskentelemme parhaillaan useiden alan asiakkaiden kanssa erilaisissa projekteissa. Meillä on vahva ymmärrys sekä globaaleista brändeistä että suomalaisesta toimintaympäristöstä.

Tiedämme, mitä kannattaa ja mitä ei kannata tehdä. Etsimme luovia ratkaisuja markkinoille pääsemiseksi ja sairauksien tietoisuuden kasvattamiseksi.

Tunnemme päätöksentekijät ja vaikuttajat ja tiedämme, miten heidät tavoitetaan tehokkaasti.

Tunnistamme keskeiset sidosryhmät ja osaamme viestiä heille vaikuttavasti.

Yhdistämme viestintästrategian, sisällön ja vaikuttavuuden asiakaslähtöiseksi kokonaisuudeksi. Ajattelemme aina pintaa syvemmältä.

Tuemme sisäistä viestintää ja kriiseihin varautumista. Kehitämme vuorovaikutustaitoja.

Näissä voimme auttaa:

  • Sidosryhmäanalyysi
  • Viestintästrategia ja viestintäsuunnitelma
  • Digitaalinen vaikuttaminen ja vaikuttajaviestintä (Public Affairs)
  • Sisältökonseptit ja -kalenterit
  • Vaikuttavien sisältöjen tuotanto (teksti, visuaalinen ilme, kuvat, videot, animaatiot)
  • Sosiaalisen median sparraus (organisaatio & asiantuntijat)
  • Valmennukset: esim. mediavalmennukset, sosiaalisen median valmennukset, kriisiviestintävalmennukset
  • Tapaamiset ja pyöreän pöydän keskustelut keskeisten sidosryhmien kanssa
  • White paper, joka selittää kiteytetysti ongelman ja ratkaisun
  • Digitaaliset vaikuttamiskampanjat
  • Terve!Areena-paneelikeskustelu

Kiinnostuitko? Varaa 30 minuutin ilmainen pikakonsultointi tästä.

Töitämme

Keltanokka-kampanja käynnistyi vuonna 2006, kun If ryhtyi jakamaan kirkkaan keltaisia ja heijastinnauhallisia lippiksiä ekaluokkalaisille parantaakseen lasten näkyvyyttä liikenteessä osana vastuullisuustyötään. Kahdessa vuosikymmenessä lippiksestä on…
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus TAKK halusi vahvistaa esihenkilöidensä viestintäosaamista tukemaan organisaation kehittymistä ja strategisten tavoitteiden saavuttamista. Yhteistyössä Ahjon kanssa toteutettu käytännönläheinen johtamisen valmennusohjelma vahvisti sisäisen ja…
Asiakasyrityksemme Indivior tarjoaa hoitoa opioidiriippuvuuteen. Tällä hetkellä opioidikorvaushoitoon pääsy on Suomessa vaikeaa ja liian moni hoitoa tarvitseva jää jopa kokonaan ilman hoitoa. Hoito pelastaisi…
Malmin lentoaseman ystävät ry:n digitaalinen vaikuttamiskampanja nosti lentoaseman säilyttämisen valtakunnalliseen keskusteluun. Ahjon monikanavainen kampanja tavoitti ennennäkemättömän laajan yleisön sosiaalisessa mediassa ja vaikutti konkreettisten poliittisten…
Suomesta kaapataan vuosittain kymmeniä lapsia. Usein toinen vanhempi vie lapsen ilman huoltajan lupaa ulkomaille osana huoltajuuskiistatilannetta. Lapsikaappaus on vakava väkivallan muoto, joka kohdistuu sekä…
Kupittaa–Turku-ratahanke on yksi Turun alueen merkittävimmistä infrahankkeista. Sen tavoitteena on kaksoisraiteen myötä lisätä raideliikenteen kapasiteettia niin hankealueella kuin koko Rantaradallakin. Samalla parannetaan esteettömyyttä ja…
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin strategiana ja tärkeänä yhteiskunnallisena tehtävänä on lisätä tiedolla turvallisuutta. Kiireisessä asiantuntijan työarjessa proaktiivinen viestintä jää kuitenkin helposti muiden työtehtävien varjoon,…
Työmme palkittiin Finnish Comms Awards 2024 -gaalassa B2B-viestintä kategorian voittajana!   Voiton perustelut: ”Tässä voittajatyössä vakavan aiheen viestintä on vaatinut hienotunteisuutta, tasapainoilua ja herkkyyttä…
Ahjo tukee Pro Bonona yhteiskunnallisesti merkittäviä hankkeita. Yksi niistä on Protuleirit. Uskontokuntiin kuulumattomille nuorille suunnatut protuleirit ovat suositumpia kuin koskaan, ja joka kesä satoja…

Asiakkailtamme kuultua

– Kimmo Haapea, liiketoimintakehittäjä, Lahden Seudun Kehitys LADEC
”Työpajat ovat olleet innostavia, tehokkaita ja tuloksekkaita.”
– Mirka Vainikka, toiminnanjohtaja, Kadonneet Lapset ry
Yhteistyö Ahjon kanssa ylitti kaikki odotuksemme. Ilman teitä emme olisi onnistuneet tuomaan tätä vaikeaa mutta tärkeää aihetta esiin näin laajasti ja vaikuttavasti. Olemme syvästi kiitollisia siitä, miten herkästi, viisaasti ja kunnioittavasti lähestyitte kampanjaa alusta loppuun. Kiitos koko Ahjon tiimille: strateginen ajattelunne, sydämellinen ote ja aito sitoutuminen näkyivät jokaisessa kohtaamisessa ja teossa.”
– Markku Vierula, tietokirjailija, johtava kilpailuetuasiantuntija, konsultti
"Tiukasti säännellyssä lääketeollisuudessa vaikuttajaviestintä – aina market accessista ja päätöksentekoprosesseista potilasyhteistyöhön – on keskeistä viestinnän osaamisaluetta. Tämän arvoketjun hallinta on Ahjon ydinosaamista. Olen toiminut pitkään Ahjon hallituksessa ja tunnen sekä toimialan vaatimukset että Ahjon osaamisen ja resurssit – myös omasta vahvasta pharma-taustastani käsin. Voi jopa sanoa, että kokonaisuuksien hallinta ja viestinnällinen integrointi on Ahjon selkeä kilpailuetu. Siksi voin lämpimästi suositella Ahjoa vaikuttajaviestinnän kumppaniksi."
– Erkki Mäkelä, projektipäällikkö, Väylävirasto
"Kokeneena infrarakennuttajan edustajana voin sanoa, että turvallisuuden kehittämisessä hankkeemme viestintätiimi ja turvallisuustiimi ovat ideoineet loistavan tavan viedä turvallisuusasioita eteenpäin kaikilla urakoilla. Lämmin kiitos innovaatiosta!"
– Valmennuksen osallistuja
"Annan hyvän arvosanan valmennuksesta! Toivoin aineksia omaan viestintäsuunnitteluun ja sitä sain. Paljon jatkoideoita myös!" Arvosana 4/5
– Valmennuksen osallistuja
"Omalle kehittymiselleni valmennuksen ansiosta annan arvosanan 4/5, koska sain uusia työkaluja viestinnän, maineenhallinnan kirkastamiseen koko organisaatiossa."
– Eleni Mizaras, hankkeen projektipäällikkö, Hämeen ELY
“En voi sanoa, kuin hurjan lämmin kiitos yhteistyöstä. Ahjon kanssa on ollut ketterää ja lämminhenkistä tehdä yhteistyötä. Olette perehtyneet hyvin viestittävään asiaan ja paljon viestintätyötä on voitu saattaa teidän vastuullenne, mikä on suuresti helpottanut projektin toteutusta. Koko tiiminne on tehnyt hyvää ja laadukasta työtä.“
– Simo Porola, viestintä- ja varainhankintakoordinaattori
"Protuleireille tehty digivarainhankintakampanja ylitti kirkkaasti asetetut tavoitteet, ja olemme 100 % tyytyväisiä Ahjon tekemiseen. Suuret kiitokset etupainotteisesta suunnittelusta, rautaisesta digiosaamisesta ja erinomaisesta projektinhallinnasta. Meihin teki erityisen vaikutuksen se, miten sujuvasti Ahjon asiantuntijat omaksuivat organisaatiomme äänensävyn ja kehittivät sen pohjalta kohderyhmäämme puhuttelevaa viestintää. Kampanja vahvisti myös omaa osaamistamme, ja uskomme yhteistyön tuottavan meille hyötyjä pitkälle eteenpäin."
– Päivi Kainulainen, Brand Manager, Haleon
“Olemme tehneet Ahjon kanssa yhteistyössä kampanjaa kipulääkkeiden oikeasta käytöstä, eri kipulääkkeiden hyödyistä sekä niiden sopivuudesta erilaisille ihmisille. Ahjon asiantuntijoiden avustuksella olemme pystyneet jakamaan tietoa eri medioille artikkeleiden ja haastattelujen avulla. Yhteistyö Ahjon tiimin kanssa on toiminut sujuvasti. Hienoja onnistumisia olivat mm. MTV:n aamulähetyksiin saadut kaksi asiantuntijahaastattelua.”
– Kari Partiainen, projektipäällikkö, Väylävirasto
“Aktiivinen viestintä onnistui yli odotusten, tavoitteet ylitettiin! Työmaan aikaisista liikennejärjestelyistä tiedottaminen on kriittisintä hankeviestintää. Siinä viestinnän avulla onnistuttiin loistavasti. Tiedotusta ei ollut myöskään liikaa, eivätkä ihmiset turtuneet tiedon määrään. Balanssin löytäminen vaatii taitoa! Yleisön kiinnostus pysyi yllä loppuun asti. Viestintä täytti oikeastaan täydellisesti lähtökohtana olleen ajatuksen siitä, mitä suunniteltiin tehtäväksi.”
– Asiantuntija, Hansel
"Erittäin positiivinen päivä! Valmennuksessa tuli uusia vinkkejä ja hyviä harjoituksia. Samalla valmennus toimi melkeinpä tiimiyttävänä harjoituksena, kun kollegoista oppi uusi asioita ja heille annettiin (positiivista) palautetta heidän esiintymisistään."
– Johanna Huhtala, kehitysjohtaja, Eurajoen kunta
"Onnistuimme Ahjon tekemän tiehankkeen viestinnän avulla saamaan uutta nostetta kunnalle. Onnistuimme yli odotusten. Ahjoon oli helppo luottaa, kaikki pysyi hallinnassa ja yhteistyö oli saumatonta toimiston tekemän huolellisen ennakoinnin ansiosta. Aktiivinen, reaaliaikainen viestintä ja tiedottaminen sammutti kuntalaisten ja tienkäyttäjien tiedonjanon. Hanke oli kunnallemme odotettu investointi, jonka tulokset näkyvät Eurajoen elinvoimassa. Saavutimme viestinnän avulla enemmän kuin osasimme toivoa."
– Esihenkilö, Humana
Esihenkilö viestii ja vuorovaikuttaa -valmennus:"5/5 Tykkäsin! Mahtavaa kun sai konkreettisia ohjeita ja esimerkkejä. Innostaa pohtimaan asioita, ja opettelemaan lisää. Päivä oli aika pitkä, mutta yllättävänkin hyvin sen jaksoi"
– Asiantuntija, Tukes
"Innostava ja selkeä kouluttaja, koulutuksessa mukava ja rento meininki. Arvostin erityisesti, että oli hyvin osallistamista, mutta EI niitä ikuisia ryhmätöitä!"
– Asiantuntija, Hansel
"Toimiva kokonaisuus ja valmentaja osallisti meitä todella kivasti ja luontevasti erilaisilla harjoituksilla. Suosittelisin kaikille asiantuntijoille ja johdolle. Kiitos!"
– Annemari Backman, viestintäjohtaja
"Ahjon kanssa kriisiviestinnän kehittäminen on todella ammattimaista, sillä yhtiöllä on mittava kokemus monista kriiseistä ja kriisiohjeprosesseista. Se näkyi niin työssä ja sen tuloksissa. Erittäin korkean tason ammattitaitoa”
– Juhana Raitasalo, Chief Customer Officer, Onrego
”Työpaja auttoi näkemään vahvuutemme ja ainutlaatuisuutemme. Nosti katsetta taktisesta ja lyhytaikaisesta perspektiivistä.”
– Jenni Niiranen, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, Pohjantähti
”Yhteistyö Ahjon kanssa oli jämptiä, tehokasta ja miellyttävää. Ahjon avulla selkeytimme kriisiviestintäämme ja harjoitus oli konkreettinen tapa havainnoida onnistumisiamme sekä toimintamme kehityskohtia.”
– Tuija Ruoho, viestinnän asiantuntija, HSL Helsingin seudun liikenne
“Saimme arvokasta apua Ahjo Communicationsin asiantuntijoilta työyhteisöviestinnän ja osastojen välisen yhteistyön parantamiseksi. Ilmapiiri työpajoissa oli iloinen ja kannustava, juuri sellainen, joka innosti osallistumaan ja ideoimaan.”