Mikä ihmeen botti?
Kielimalliin pohjautuvat botit ovat räätälöityjä chatteja, jotka toimivat ennalta määritellyillä asetuksilla. Ne osaavat esimerkiksi:
- Kirjoittaa tiedotteita juuri sinun organisaatiosi äänensävyllä.
- Tiivistää raportteja ja poimia tietoa.
- Laatia sosiaalisen median postauksia ilman jokakertaista ohjeistusta.
Kun botti on kerran rakennettu, se muistaa kaikki taustatiedot, eikä työtä tarvitse joka kerta aloittaa nollasta.
Miten botti nopeuttaa viestintätyötä?
Jos kielimallien, kuten ChatGPT:n tai Clauden, hyödyntäminen on sinulle jo tuttua, olet varmaankin törmännyt yhteen haasteeseen: samankaltaiset tehtävät pitää aina ohjeistaa koneelle uudestaan.
Botit ovat ratkaisu tähän ongelmaan. Boteista on esimerkiksi seuraavankaltaista hyötyä:
- Ei turhaa selittelyä: Sinun ei tarvitse joka kerta avata, mikä sävy, rakenne ja tyyli on toivottu. Botti tietää sen jo.
- Toistuvien tehtävien tehostaminen: Samaa kehotetta eli promptia voidaan käyttää yhä uudelleen ilman manuaalista säätämistä.
- Ajansäästö ja laadun varmistaminen: Esimerkiksi mediatiedotteet ja blogipostaukset syntyvät organisaation määrittelemällä tone of voicella ja rakenteella, kun käyttäjä kuvailee haluamansa teeman ja näkökulmat. Laatu pysyy tasaisena.
Onko botin rakentaminen vaikeaa?
Ei todellakaan! ChatGPT:n botit mahdollistavat helpon räätälöinnin, samoin Microsoft Copilotin agentit ja Poe-alustan botit. On hyvä huomata, että bottien rakentaminen vaatii yleensä maksullisen lisenssin tilaamisen. Esimerkiksi ChatGPT:n kuukausimaksu on 20 dollaria.
Käytännössä botti syntyy täyttämällä sovelluksesta löytyvä valmis lomake. Sinun tarvitsee vain kuvailla tehtävä, jonka haluat botin tekevän. Tässä on hyvä pitää mielessä kehotemuotoilun perusteet: ole mahdollisimman selkeä ja tarjoa riittävä määrä taustatietoa. Epämääräinen ohjeistus johtaa siihen, ettei botti kykene tekemään tehtävää riittävän tarkasti, jolloin laatu jää heikoksi.
Huomionarvoista boteissa on se, että voit ladata sinne haluamasi taustamateriaali ikään kuin pieneksi opetusaineistoksi. Tämä on todella kätevä ominaisuus! Voit esimerkiksi ladata tiedotebotille organisaatiosi viestintälinjaukset ja ihmisen kirjoittamia esimerkkitiedotteita, joista botti pystyy ottamaan mallia.
Bottien viimeistely vaatii usein muutaman testikierroksen ja kokemusten perusteella tehtävää hienosäätöä. Bottien ohjeistusta pääsee siis aina säätämään jälkikäteen, mikä onkin usein tarpeen, jotta saat vastausten laadun riittävälle tasolle.
Miksi tämä on merkittävää viestinnän kannalta?
Viestintää tekevät organisaatioissa muutkin kuin vain viestinnän ammattilaiset; viestintää vaaditaan usein myös asiantuntijoilta. Tekoälybotti voi auttaa ja tukea etenkin heitä, jotka eivät ole viestinnän ammattilaisia mutta silti viestivät. Räätälöity botti ei vain säästä aikaa, vaan varmistaa, että viestit ovat linjassa brändin ja organisaation strategian kanssa.
Mihin tehtävään sinä räätälöisit ensimmäisen viestintäbottisi?
Haluatko oppia rakentamaan botteja? Me voimme auttaa! Ahjon tekoälyasiantuntija Pinja Valkonen kouluttaa tiimisi rakentamaan ja hyödyntämään botteja viestinnän tukena. Ota yhteyttä!