Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Strateginen digitaalinen vaikuttaminen on menestyksen elinehto

Digitaalinen vaikuttaminen on osa nykyaikaista viestintää, olipa kyseessä kaupallinen toimija, järjestö tai julkinen toimija. Vaikuttaminen onnistuu strategisella suunnittelulla ja huomioimalla kohderyhmät valitun mission kautta. Se tarjoaa mahdollisuuden rakentaa luottamusta ja vaikuttaa yhteiskunnallisiin keskusteluihin reaaliajassa. Digitaalisten kanavien ja datan hyödyntäminen strategisesti tehostaa vaikuttamistyötä ja luo kestävää muutosta. 

Kirjoittaja

Tunne yleisösi

 

Jotta onnistut digitaalisessa vaikuttamisessa, sinun on tunnettava yleisösi. Yleisön mielipiteisiin vaikuttaminen tai oman viestin levittäminen edellyttää läsnäoloa niissä kanavissa, joissa kohdeyleisö on läsnä. Digitaaliset alustat ovat tulleet kiinteäksi osaksi suomalaisten arkea: Media-alan tutkimussäätiön (2023) mukaan pelkästään sanomalehtisisältöjä lukee digitaalisena 88% suomalaisista. Erityisesti nuoret ovat ottaneet sosiaalisen median alustat osaksi arkeaan: Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalveluiden ja Ebrand Group Oy:n yhteistyössä toteutetun tutkimuksen (2022) mukaan suurin osa suomalaisista nuorista kuluttaa sosiaalista mediaa jopa 20 tuntia viikossa erityisesti videosisältöjen muodossa.

 

Sosiaalinen media ja siellä kulutettu sisältö voi vaikuttaa myös arvoihin. Jyväskylän yliopisto tutki vuonna 2023 sosiaalisen median roolia suomalaisten nuorten kuluttajaidentiteetin muodostumisessa. Sosiaalisen median vaikuttajien rooli korostui ostohalukkuutta tarkasteltaessa: aktiivisesti YouTube-vaikuttajia seuraavat 15-19-vuotiaat nuoret aikoivat todennäköisemmin ostaa somevaikuttajan mainostamia tuotteita verrattuna sellaisiin, jotka seurasivat vaikuttajia YouTubessa harvoin. Nuorilla, jotka seurasivat vaikuttajia aktiivisesti Snapchatissa, Instagramissa ja TikTokissa, oli materialistisemmat arvot, kuin niillä nuorilla, jotka seurasivat vaikuttajia harvemmin. 

 

Vaikuttajamarkkinointi on oleellinen osa digitaalista vaikuttamista. Vaikuttajan ja tämän yleisön parasosiaalisen suhteen hyödyntäminen kannattaa: yleisö luottaa todennäköisemmin mielipidevaikuttajan sanaan kuin organisaation itse tuottamaan sisältöön. Vaikuttavuuden ja yleisön sitouttamisen näkökulmista on tärkeää tunnistaa kohderyhmälle sopivat vaikuttajat ja antaa luovaa tilaa heille. Luovan vapauden rajoittaminen vaikuttajien kanavissa liian tiukalla briiffillä saa digikanavissa aikaan epäaitoa sisältöä, joka voi vahingoittaa sekä vaikuttajan ja tämän yleisön välistä suhdetta että organisaation viestinnän tehokkuutta. Vaikuttajaviestinnän ytimessä on luottamus vaikuttajaan: hän tuntee parhaiten oman yleisönsä ja sen, miten viesti saadaan tehokkaimmin maaliin.

 

Vaikuta yhteiskuntaan

 

Digitaalisella vaikuttamisella voidaan tukea kaupallisten viestien lisäksi sosiaalisen muutoksen syntymistä ja ajaa poliittisia viestejä. Vuoden 2023 eduskuntavaalit osoittivat tämän tehokkaasti: moni nuori kansanedustaja nousikin suuren yleisön tietoisuuteen esimerkiksi TikTokin sisältöjen kautta. Myös presidenttiehdokkaat vuoden 2024 vaaleissa hyödynsivät ahkerasti TikTokia: kuusi yhdeksästä ehdokkaasta julkaisi sisältöä alustalle.

 

Miten onnistut?

 

Digitaalisen vaikuttamisen tärkeimmät seikat ovat viestin relevanttius kohderyhmälle sekä kanavastrategia. Valitse oikea kanava ja räätälöi kanavan sisältö juuri sille alustalle sopivaksi. Älä julkaise LinkedIn-viestintää sellaisenaan TikTokiin tai levitä kokopitkää YouTube-videota muokkaamattomana Instagramiin.

Digitaalisen vaikuttamisen kanssa mennään metsään silloin, kun räiskitään ilman strategiaa. Tunnettu toteamus siitä, että jos tehdään kaikkea kaikille, ei tehdä mitään kellekään, pitää kutinsa myös digitaalisessa vaikuttamisessa. Digitaalista viestintää voi suunnitella esimerkiksi seuraavien kysymysten kautta:

 

  1. Kiinnostaako viestini tavoiteltua kohderyhmää? 
  2. Tuleeko missioni selkeästi esiin?
  3. Herättääkö luova konseptini kohderyhmän huomion ja sitouttaako se heitä emotionaalisesti?
  4. Pystyykö kohdeyleisöni osallistumaan keskusteluun ja vuorovaikuttamaan?
  5. Miten mittaan digitaalisen vaikuttamisen tehokkuutta? Voiko viestintää kohdentaa vielä tehokkaammin datan avulla?

 

Sytytä sanomallasi

 

Digitaalisessa vaikuttamisessa onnistuminen edellyttää oikean sidosryhmäyhteistyön ja kanavakohtaisen sisältösuunnittelun lisäksi rohkeutta erottautua.

Ahjolla uskomme, että organisaatiot voivat olla vaikuttajia siinä missä yksityishenkilötkin. Autamme mielellämme luomalla strategiasta ja luovuudesta kipinän, jonka avulla saamme viestinne roihuun.

 

 

Lue myös: 

Digitaalinen vaikuttajaviestinnän kampanjatoimisto Ignite Society Oy yhdistyi viestintätoimisto Ahjo Communications Oy:hyn heinäkuussa 2024

 

Ota yhteyttä:
Susanna Lustig
Social Digi Business Area Leader
susanna.lustig@ahjocomms.fi
+358 44 493 7980

 

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa uusimmat blogitekstit suoraan sähköpostiisi!