Asiakkaat haluavat seurata ajatusjohtajia, sillä he uskovat, että näillä on näkemystä ja osaamista. Näkemys välitetään tarinan keinoin. Välttämättä ajatusjohtajan tuotteet eivät edes ole parhaita, mutta vuorovaikutus toimii magneetin tavoin, koska kaikki hyötyvät siitä. Kun ajatusjohtaja jakaa osaamistaan, se itsekin kehittyy.
Ajatusjohtaja toimii muille alansa yrityksille suunnannäyttäjänä, sillä sen näkemyksiä arvostetaan ja sitä kuunnellaan. Menestyksen reseptiä yritetään kopioida. Ajatusjohtaja myös liittoutuu. Yhdessä välitetyn viestin voima on moninkertainen.
Moni yritys ei halua paljastaa osaamistaan siinä pelossa, että muut nyysivät ideat. Pelko on turha, koska niin käy joka tapauksessa. Hyvät ideat poimitaan ja käytetään. Silti ajatusjohtaja on se, jota seurataan ja jonka puoleen asiakkaat kääntyvät. Ennemmin kannattaa pelätä sitä, että kukaan ei huomaa ja ideat jäävät vain omaksi iloksi ja lopulta kokonaan unholaan.
Ajatusjohtajan toimintamallina on aktiivinen vuorovaikutus
Toimintamallina strateginen ajatusjohtajuus on helppo, sillä siinä on muutama perusasia, joiden varaan rakennetaan. Tässä viisi vinkkiä ajatusjohtajuuden rakentamiseen:
1.Hanki näkemystä. Analysoi alaasi ja sen ilmiöitä helikopteriperspektiivistä. Näe ilmeisen taakse ja tulevaisuuteen. Kun sinulla on näkemystä siitä, mihin maailma on menossa, olet kiinnostava ja uskottava. Sinua kuunnellaan.
2. Valitse teema. Valitse huolella teema, johon uskot ja jossa voit olla uskottava. Mieti, missä sinulla on jotain mitä muilla ei ole tai jossa näkemyksesi poikkeaa valtavirrasta.
3. Luo tarina. Työstä tarinasi. Tarina ei voi rakentua latteuksiin, itsestäänselvyyksiin ja valtavirran käyttämiin juoniin. Kerro, miksi uskot tarinaasi, miksi taistelet sen puolesta ja miksi uskot sen olevan oikein. Muista, että nykyisin faktan ja illuusion sekoittaminen kiinnostavasti on tullut osaksi markkinointia. Tässä hieno pitchausesimerkki siitä.
4. Jaa kaikki. Ajatusjohtajalla ei ole salaisuuksia. Jos tiedät jotain mitä muut eivät tiedä, jaa se avoimesti kaikille. Luo jakamisen kulttuuri, jolloin asiakkaasi saavat tietoa, jota muilta eivät saa.
5. Ole aktiivinen. Ajatusjohtaja on aina liikkeessä. Hän on siellä missä asioista keskustellaan, päätetään ja missä toimitaan. Hän keskustelee, kannustaa, kommentoi, haastaa ja kyseenalaistaa.
Nämä vinkit antoi alun perin Ari Vänttinen, joka työskentelee nykyään markkinointijohtajana Comptelilla.
Comptelin matkaa kohti ajatusjohtajuutta on ilo seurata. Yhtiön käyrät näyttivät aiemmin kuolevan miehen sydänkäyriltä. Nyt Comptel on kasvuyhtiö, jonka strategiassa tavoitteeksi on kirjattu thought leadership. Matka on vasta alkanut, mutta tässä yksi makupala nimeltä Compelling conversations -comptelblog. Ja muistakaa, että yritys on teleoperaattoreille koodia vääntävä ohjelmistotalo. Tylsää? Ei missään tapauksessa, siitä on Comptelin uusi johto pitänyt huolta.
Tämä blogi on ilmestynyt aikaisemmin MTL-blogissa.