Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Somen voima yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa: Miten aktivoida yleisöjä?

Black Lives Matter -liike sai sosiaalisen median syötteet täyttymään mustista neliöistä, kun miljoonat käyttäjät ilmaisivat tukensa liikkeelle. Tekoälyn luoma All Eyes on Rafah -kuva puolestaan levisi laajalti Instagram-tarinoissa osoittamassa tukea Palestiinalle. Liikkeiden synnyttämä arvojen jakaminen sosiaalisessa mediassa on osoittautunut tehokkaaksi yhteiskunnallisen vaikuttamisen tavaksi sekä keinoksi saavuttaa laajoja yleisöjä. Miten se tehdään? 

Kirjoittaja

Somekanavat ovat ikkunoita arvoihimme

 

Ihmisten aktivoiminen sosiaalisessa mediassa perustuu ihmisten haluun olla vuorovaikutuksessa merkityksellisen sisällön kanssa. Yhteiskunnallisen aktivismin siirtyessä yhä enemmän sosiaaliseen mediaan on somekanavistamme tullut ikkunoita, joiden kautta voimme ilmaista omia arvojamme ja juuri meille tärkeitä asioita. Esimerkiksi järjestön julkaisun jakaminen omassa Instagram-tarinassa on keino tuoda esiin itselle merkittäviä teemoja sekä vaikuttaa yhteiskunnallisesti tärkeän asian puolesta. Koska someprofiimme toimivat identiteettiemme ilmentäjinä, olemme tarkkoja siitä, millaisen mielikuvan jakamamme sisältö meistä antaa.

 

Luotamme lähteisiin

 

Koska sosiaalisen median kanavamme ovat erittäin henkilökohtaisia julkisen minän esittämisen välineitä, osoittaa organisaation viestien jakaminen omissa kanavissa suurta luottamusta. Tämä luottamuksen osoitus välittyy myös jakajan omalle verkostolle. Edelmanin 2024 luottamusraportin mukaan 74% ihmisistä luottavat kaukaisilta tuntuvia tai kaupallista hyötyä tavoittelevia organisaatioita enemmän itsensä kaltaisiin ihmisiin, kuten ystäviinsä tai perheenjäseniinsä. Viesti menee tehokkaammin perille sen tullessa tutusta ja luotettavasta lähteestä. 

 

Sosiaalinen media on täynnä toisiinsa kietoutuvia ihmisten verkostoja, joissa jokainen postaus voi tavoittaa laajoja yleisöjä, kuten poliitikkoja ja päätöksentekijöitä. Vaikka julkaisujen viraaliutta on vaikea ellei jopa mahdoton ennustaa, on jaettavalla sisällöllä potentiaalia tavoittaa laajoja yleisöjä kustannustehokkaasti. Hootsuiten vuoden 2024 sosiaalisen median trendiraportin mukaan parhaan tuottoprosentin sosiaalisessa mediassa sijoitetulle pääomalle sai viihdyttävillä ja uutta tietoa tarjoavilla sisällöillä, jota ihmiset haluavat jakaa ja nähdä. 

 

Somen suuri tavoittavuus kustannustehokkaasti voi luoda kiusauksen oikaista mutkia suoriksi ja johtaa teennäisten arvojen esittelyyn tai faktojen piilotteluun. Jaettavan sisällön kulmakivi kuitenkin on autenttisuus, rehellisyys ja läpinäkyvyys. Ihmiset eivät ole tyhmiä, ja huomaavat epäeettisen toiminnan somessa helposti. 

 

Vinkkejä onnistuneeseen yleisön aktivoimiseen somessa 

 

  1. Tunne yleisösi ja organisaatiosi arvot
    Määrittele organisaatiosi arvot selkeästi ja tutki, mitkä teemat resonoivat kohdeyleisösi kanssa. Ihmiset jakavat sisältöjä, jotka vastaavat heidän henkilökohtaisia arvojaan ja identiteettiään.
  2. Luo interaktiivista sisältöä
    Käytä kyselyitä, äänestyksiä ja somehaasteita rohkaisemaan yleisöä osallistumaan. Esimerkiksi Instagramin tarinoissa jaettavat mallipohjat voivat innostaa ihmisiä jakamaan julkaisuja omilla tileillään.
  3. Kerro tarinoita
    Tunteita herättävät tarinat kiinnittävät huomion ja sitouttavat katsojan. Tarinat tekevät sisällöstä samaistuttavaa.
  4. Johda esimerkillä
    Kannusta työntekijöitä jakamaan organisaation julkaisuja omissa kanavissaan. Tämä voi laajentaa julkaisun vaikutuspiiriä myös organisaation oman verkoston ulkopuolelle.
  5. Mahdollista helppo jakaminen
    Tee jakamisesta mahdollisimman helppoa ja houkuttelevaa. Varmista julkaisujen tekninen toimivuus ja lisää jakamiseen kannustavia toimintakehotteita.
  6. Ole aito ja rehellinen
    Aitous ja rehellisyys ovat viestinnän kulmakiviä, jotka rakentavat luottamusta. Muista merkitä lähteesi ja ilmoita, jos käytät tekoälyä sisällön tuottamiseen. Läpinäkyvyys lisää viestisi uskottavuutta ja vahvistaa suhdetta yleisöösi.

 

Yleisön aktivoiminen sosiaalisessa mediassa vaatii strategista ajattelua ja ymmärrystä siitä, mikä saa ihmiset jakamaan sisältöä. Autenttisuus, interaktiivisuus ja tunteiden herättäminen ovat avaintekijöitä onnistuneeseen yleisön aktivoimiseen.

 

Haluaisitko olla vaikuttavampi sosiaalisessa mediassa? Miten sosiaalisen median voi valjastaa yhteiskunnallisen vaikuttamisen välineeksi? Ota yhteyttä digi@ahjocomms.fi ja tuumitaan lisää!

Jaa artikkeli

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa uusimmat blogitekstit suoraan sähköpostiisi!