”Ei pidä unohtaa toivoa. Meillä ei ole toivoa siitä, että maailma ei muuttuisi, tai että voisimme jatkaa samalla tavalla. Sen sijaan meidän täytyy löytää uusi toivo. Tulevaisuus on erilainen, mutta se saattaa olla parempi, monella tavalla”, sanoo Sitran Mikko Dufva Megatrendit2020 -raportin julkistamisen livelähetyksessä.
Maailman muuttuessa se vaikuttaa väistämättä meihin kaikkiin. Elinkeinoelämä ja yritykset ovat suuressa roolissa muun muassa kun ratkotaan vastikään julistettua ilmastohätätilaa ja siitä aiheutuvia ongelmia. Tulevat kymmenen vuotta ovat monella tapaa ratkaisevat, paitsi koko maapallolle, myös ihmiskunnan tulevaisuudelle.
1. Ekologisella jälleenrakennuksella on kiire – miten vastuullisuus näkyy strategiassasi?
Sitran megatrendien keskiössä on näillä sanoilla muotoiltu lause ilmastohätätilasta. Jokainen yritys joutuu siis arvioimaan, millä tavoin se voisi muuttaa toimintatapojaan vastuulliseksi, tai mahdollisesti jopa auttaa luontoa selviytymään ja elpymään.
Sitran uusi yliasiamies Jyrki Katainen totesi tilaisuuden paneelikeskustelussa, että luonnolla on huomattu olevan itseisarvo – ei pelkästään arvo resurssina. Esimerkkinä hän käytti mehiläisten katoamisen: ”sillä voi olla suurempia ongelmia”.
Jos liiketoimintasi ei vielä huomioi vastuullisuutta lainkaan, nyt on kiire. Korostan: nyt on kiire. Tuo vastuullisuus, hiilijalanjälki ja luonnosta välittäminen yrityksesi strategiaan pikaisesti.
2. Väestö ikääntyy ja monimuotoistuu – ketkä sinun työntekijäsi ovat tulevaisuudessa?
Jos pitkään on ollut valloillaan into nuorista ja nälkäisistä työntekijöistä näyttää tulevaisuus erityisesti Suomessa, mutta myös globaalilla tasolla hyvin erilaiselta. Ikääntyviä on jatkuvasti enemmän, ja syntyvyys on ollut 1960-luvulta asti laskussa maailmanlaajuisesti. Viime vuosina syntyvyyden lasku on ottanut hyperloikkia, Suomi kärjessä.
Onko yrityksessäsi mietitty, minkälaiset työntekijät ovat teillä töissä tulevaisuudessa? Miten suhtaudutte vanhempiin työntekijöihin ja heidän palkkaamiseen? Entä miten suhtaudutte nuorempien perhevapaisiin ja ylipäänsä lisääntymisikäisten palkkaamiseen ja heidän uriinsa? Sillä on nimittäin osoitettu olevan merkitystä myös syntyvyydelle, joskaan se ei ole ainoa syy sen laskulle.
Nyt jos koskaan on hyvä hetki miettiä pidemmälle tulevaisuuteen myös omaa työntekijärakennetta, yrityksen työkulttuuria ja sen tulevaisuutta. Miten rakennatte omaa työnantajamielikuvaanne?
3. Verkostomainen valta voimistuu – haasteina populismi ja disinformaatio, ja sen myötä mainekriisit
Verkostoista ja niiden voimasta on puhuttu jo pitkään, mutta niiden voimien uskotaan lisääntyvän yhä edelleen. Haasteena niissä näkyy megatrendien osalta populismin nousu ja disinformaation lisääntyminen. Kuten esimerkiksi Australian maastopalojen osalta, vääriä tietoja yhdistetään oikeisiin, jolloin faktojen tarkistamisesta tulee haastavampaa. Se aiheuttaa hämmennystä, mikä onkin disinformaation perimmäinen tarkoitus. Erilaisissa verkostoissa tieto leviää helposti ja tarkistamatta, jolloin on tärkeää kiinnittää huomiota faktojen tarkistukseen. Verkostoja ei käytetä siis pelkästään hyvin tarkoitusperin.
On tärkeää tunnistaa itselleen tärkeät verkostot. Yritys saattaa myös helposti joutua verkostoissa disinformaatiokampanjan kohteeksi, joka nykyään johtaa useimmiten myös mainekriisiin. Sen välttämiseksi ja riskien minimoiseksi kannattaa näihin aina valmistautua ja laittaa paukkuja kriisiviestintään – etukäteen. Kriisin ollessa päällä on nimittäin huono harjoitella.
4. Talous hakee suuntaa – miten se vaikuttaa liiketoimintaanne?
Vaurauden keskittyminen, kiertotalouden kasvu, työn rakenteen muuttuminen ja jatkuva osaamisen kehittäminen ovat ne tekijät, jotka eniten vaikuttavat Sitran raportin mukaan talouteen.
Edelläkävijä uskaltaa hypätä mukaan muutokseen jo ennen kuin siihen pakotetaan. Oletko mukana muuttamassa työn rakenteita vai pidätkö kiinni vanhasta? Autatko työntekijöitäsi kehittymään? Miten kiertotalous tulee vaikuttamaan liiketoimintaasi – vai voisiko se jatkossa kokonaan pohjata siihen? Jos et myisikään enää tuotetta vaan palvelua?
Nyt on hyvä hetki keskustella johtoryhmän ja työntekijöiden kanssa, ja ottaa myös ulkopuolista näkemystä mukaan keskusteluun.
5. Teknologia sulautuu kaikkeen – ja se tulee vaikuttamaan myös yritykseesi
”Mielenkiintoista ei ole se, että teknologia tekee jostain nopeampaa tai halvempaa, vaan se, miten se muuttaa meidän toimintatapoja”, totesi Sitran Mikko Dufva. Siinä on hyvin kiteytettynä myös omat ajatukseni teknologian mahdollisuuksista. Kun aiemmin piti kävellä vuokraamaan leffa videovuokraamosta, nyt klikkaamme Netflixin päälle koska tahansa. Ehkä tulevaisuudessa emme tarvitse edes Uberia saati omaa autoa, sillä robottiauto voi hakea meidät nopeasti mistä ikinä haluammekaan. Se saattaa olla jopa kunnallinen palvelu, jonka saa kuukausilippua vastaan.
Teknologia tulee väistämättä viemään työpaikkoja, mutta tulevaisuudessa se mahdollistaa myös ajankäyttöä sekä uuden luomista. Se tulee myös varmasti vaikuttamaan kaikkien yritysten liiketoimintaan. Mitä teknologian tuoma muutos tarkoittaa teidän yrityksessänne?
Suurimmat kysymykset teknologian puolella ovat tekoälyn etiikassa: milloin teknologiasta on enemmän haittaa kuin hyötyä?
6. Heikot signaalit – miten poimit ne omasta yrityksestä ja toimialaltasi?
Sitra ei määritellyt heikkoja signaaleja megatrendiksi, mutta ne nousevat silti tärkeäksi aiheeksi raportin julkistamisen yhteydessä. Kaikki yllä mainitutkin megatrendit ovat jo pitkään olleet heikkoja signaaleja, jotka on joko otettu tosissaan tai ei. Nyt ne kuitenkin ovat megatrendejä, pidimme siitä tai emme.
Ilmastonmuutos on erinomainen esimerkki – siitä on puhuttu jo pitkään, mutta vasta IPCC-raportti ja luonnonkatastrofit ovat tuoneet sille uskottavuutta niin paljon, että aihe on nyt megatrendien keskiössä. ISO-sertifikaatti siitä, että toimistolla sammutetaan valot työajan jälkeen ja kopiopaperi kierrätetään ei ole enää tae ympäristöystävällisesti ja vastuullisesti toimivasta yrityksestä. Siihen vaaditaan jo paljon enemmän.
Monia ongelmia voisi ennaltaehkäistä, mikäli seuraisimme hiljaisia signaaleja aktiivisesti. Muuten voi käydä kuten Kodakille, joka tajusi liian myöhään digitaalisen kehityksen merkityksen omaan liiketoimintaan.
”Meidän täytyy miettiä, millaista tulevaisuutta me haluamme rakentaa”, Mikko Dufva päättää Megatrendit2020 -raportin julkistamisen.
Niin täytyy. Ja me autamme mielellään asiakkaitamme siinä. Leipälajimme on nimittäin aito ajatusjohtajuus, edelläkävijyys ja vastuullisuus – ja sitä 2020-luvun megatrendit peräänkuuluttavat.