Jyväskylä on yksi Suomen nopeimmin kasvavista kaupunkikeskuksista, mutta sitä ei moni tiedä. Vuoden 2019 alussa Jyväskylän kaupunki aloitti viisivuotisen brändityön kaupungin kasvun vauhdittamiseksi. Ahjo valittiin…

Jyväskylä on yksi Suomen nopeimmin kasvavista kaupunkikeskuksista, mutta sitä ei moni tiedä. Vuoden 2019 alussa Jyväskylän kaupunki aloitti viisivuotisen brändityön kaupungin kasvun vauhdittamiseksi. Ahjo valittiin brändityön strategiseksi kumppaniksi.

Uskottava brändi syntyy yhteistyössä

Brändityö liittyy kiinteästi Jyväskylän kasvun, elinvoiman ja menestyksen lisäämiseen. Työn perustana ovat kaupunkistrategia ja edunvalvonnan tavoitteet. Brändi kumpuaa kaupungin arvoista, visiosta ja missiosta sekä kaupunkistrategian kärjistä.

Jotta kaupunkibrändin rakentaminen olisi uskottavaa, brändin on oltava paitsi aitoa, myös laajasti sisäistetty. Brändi rakentuu kaikissa kohtaamisissa ja se ei ole vain visuaalinen ilme tai yksittäinen kampanja.

Jyväskylän brändityöhön ovat sitoutuneet vahvasti kaupungin ylin virkamies- ja poliittinen johto sekä laajasti markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijoita. Ahjon fasilitoimana kirkastettiin brändin tavoitepositio, arvopohjaisuus, merkityksellisyys ja tiivistettiin brändin ydin.

Ajassa elävä sivistys – brändin kiteytys tiivistää kaupungin merkityksen

Brändi kirkastettiin Ahjon ajatusjohtajuusmallin mukaisesti, jossa erottautumistekijän valinnassa korostuu arvopohjaisuus. Tutkimusten avulla luotiin näkemys Jyväskylän brändin nykytilasta ja tavoitetilasta.

Kirkastetun brändin ytimessä on ajassa elävä sivistys. Se tiivistää kaupungin luonteen: vahvan uskon ihmiseen tulevaisuuden tärkeimpänä menestystekijänä.

Jyväskyläläinen sivistys saa ihmiset liikkeelle tavoittelemaan parempaa maailmaa. Se on liikettä, joka tuottaa yhtä lailla raikasta akateemista ajattelua kuin kaupallisia innovaatioita. Jyväskylä on Suomen liikuntapääkaupunki, joka tuottaa laajasti liikunnaniloa ja osaamista – myös kaupungin rajojen ulkopuolelle. Jyväskylä toimii suunnannäyttäjänä, jonka toimintavoista ja raikkaasta ajattelusta otetaan mallia.

”Olen ylpeä saadessani esitellä brändistrategiaamme. Palaute on ollut positiivista ja sen tunnistetaan sisältävän Jyväskylälle olennaisia asioita. Ahjo teki kanssamme hyvää työtä, sanoo viestintäjohtaja Helinä Mäenpää Jyväskylän kaupungista.

Brändidokumentti sanottaa ja sitouttaa

Jyväskylän brändi tiivistettiin 22-sivuiseen brändidokumenttiin. Dokumentissa on brändin keskeiset elementit sekä brändin mukainen ohjeistus käytännön johtamiseen, viestintään ja markkinointiin. Se ohjaa yhtenäiseen puhuttuun, kirjoitettuun ja kuvalliseen kerrontaan. Kaupunginhallitus hyväksyi uusitun brändin lokakuussa 2019.

Loppusyksyn aikana brändiä esitellään useissa tilaisuuksissa ja tapahtumissa, joissa asukkailta ja kävijöiltä kysytään ajatuksia ja mielipiteitä Jyväskylästä ja brändistä. Kaikille avoimeen brändikyselyyn voi vastata 21.10. – 15.11.2019 kaupungin www-sivulla. Näin saadaan arvokasta lisätietoa siitä, miltä brändin sisällöt tuntuvat ja mitä jatkotyössä on hyvä ottaa huomioon.

”Aitoudesta syntyvät parhaat bränditarinat. Startti tähän mennessä antaa hyvät lähtökohdat tuoda Jyväskylää laajasti suomalaisten tietoisuuteen, joka on brändityön strategisena tavoitteena”, sanoo strategi Eva Torra Ahjo Communicationsilta.

Kuva: Jyväskylän kaupunki