Lähtökohta Terveydenhuollon muutosten edessä viestinnällä on muutosten ymmärtämisessä iso merkitys. Eksote joutui myrskyn silmään, kun vuonna 2011 käyttöön otettu palkkausharmonisointi sai työnantaja- ja työntekijäpuolen hakemaan…

Lähtökohta

Terveydenhuollon muutosten edessä viestinnällä on muutosten ymmärtämisessä iso merkitys. Eksote joutui myrskyn silmään, kun vuonna 2011 käyttöön otettu palkkausharmonisointi sai työnantaja- ja työntekijäpuolen hakemaan ratkaisua työtuomioistuimesta. Sen päätöksen seurauksena Eksote joutuu maksamaan takautuvia palkkoja ja nostamaan palkkoja.

 

Ratkaisu
Julkisuusstrategian ytimessä Eksotella on läpinäkyvyys, ymmärrettävyys ja rohkeus viestiä rehellisesti. Kaikki lähtee henkilöstöstä. Sen hyvinvointi antaa eväät toteuttaa 128 000 asukkaan laadukkaat sote-palvelut. Viestintä henkilöstön ja kuntalaisten kanssa koetaan tärkeäksi. Näitä tavoitteita tukemaan tarvittiin mediastrategia ja viestit. Medioista erityishuomionkohteina olivat maakuntalehti ja YLE:n aluetoimitus, joiden uskottavuus on korkealla tasolla.

”Minulle ja Eksotelle on tärkeää huolehtia henkilöstöstämme. Palvelumme laadukkuus riippuu työntekijöidemme hyvinvoinnista. On päivänselvää, että meidän organisaationa on pyydettävä anteeksi menneisyydessä tehtyjä virheitä, sanoo toimitusjohtaja Timo Saksela.

 

 

Tulokset

Hyvän viestinnän tuloksena yhdessä Ahjon kanssa saatiin rakennettua rakentava viesti. Median kohtaamisessa välittyi selkeästi Eksoten viesti. Monimutkainen kokonaisuus saatiin esitettyä ymmärrettävästi, jolloin spekulaatioilta ja vääriltä tulkinnoilta vältyttiin.