1. Lobbauksen taito koetuksella maailmalla
Lobbaus on osa toimivaa demokratiaa. Siksi lobbauksen taitoa pitää vaalia.
Useissa maissa lobbaus on kärsinyt mainekolhuja. Pari vuotta sitten esimerkiksi Itävallassa lobbaus kärsi kolauksen lobbausskandaalin seurauksena. Syynä oli läpinäkyvyyden puute ja seurauksena lobbauksen maineen romahtaminen Itävallassa.
Nykyisin monet maat kuten Itävalta, Irlanti ja Slovenia ovat ottaneet käyttöön lobbaajien rekisterit ja tapaamispäiväkirjat. Myös joillakin suurilla kansainvälisillä organisaatioilla on jokaista omaa lobbaajaansa koskeva velvoite raportoida pääkonttoriin parlamentaarikkojen ja virkamiesten tapaamisten aika ja aihe.
2. Ohjelmat auki
Päiväkirjojakin tärkeämpää on, että lobbaava organisaatio kertoo tavoitteensa etukäteen ja läpinäkyvästi. Vaalien alla monella liitolla ja yhtiöllä oli muiden etujärjestöjen tapaan verkkosivuillaan näyttävästi esillä vaaliteemat. Se osoittaa hyvää lobbaustaitoa ja läpinäkyvyyttä. Lobbauspäiväkirjat vain täydentävät tätä työtä. Lobbauspäiväkirjoista ei voi saada selville mitään salaisuuksia. Ne peilaavat organisaation jo manifestoimia tavoitteita lobbaukselle.
3. Vaikuttavuutta syntyy ymmärrettävyydestä
Suomalaiset poliittiset päättäjät eivät ole passiivisia vastaanottajia, vaan aktiivisia toimijoita. He haluavatkin tehdä paljon töitä saadakseen tärkeät asiat poliittiseen prosessiin. Tämä ei kuitenkaan onnistu, jos viesti ei mene perille.
Usein kuulen nurinaa siitä, etteivät päättäjät ymmärrä päivänselvää asiaa. Eivät poliitikot tyhmiä ole. Organisaation sisällä viesti saattaa olla päivänselvä, mutta poliitikot, joiden agendalle asiaa viedään ensimmäistä kertaa, eivät niele pureksimatta teemoja. Yleensä pala kerrallaan on parempi kuin koko kakku. Kakku kokonaisena ei mene alas kakistelematta.
4. Porukan ääni ratkaisee
Vaikuttajavaikuttamisen suurin voima tulee isoilta porukoilta, joiden ääni kuuluu Arkandianmäellekin. Hyvä lobbari pyrkiikin saamaan äänensä kuuluviin niin, että mahdollisimman moni sen näkee ja kuulee ja yhtyy siihen.
Sellainen viestintä vaatii lyömättömän tarinan. Legendaarisia tarinoita on osattu rakentaa ja joukkoistaa kampanjoissa Tahdon2013, Uusi Lastensairaala 2017, Tehyn Tahdon asia 2007 ja JHL Palmia.
Tämä teksti on ilmestynyt aikaisemmin Markkinointi & Mainonnassa.
Kirjoittaja, Sari-Liia Tonttila, on lobbauksen ammattilainen, joka rakastaa politiikkaa sekä vaikuttamista viestinnän keinoin. Hän on Ahjo Communicationsin toinen perustaja ja partneri. Hän on aloittanut kansainvälisen lobbauksen saadakseen Suomeen viestintätoimistojen suuren tapahtuman, ICCO Summitin.