Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Poliittinen prosessi ja vaikuttaminen on meille tärkeää

Useissa maissa lobbaus on kärsinyt mainekolhuja. Pari vuotta sitten esimerkiksi Itävallassa lobbaus kärsi kolauksen lobbausskandaalin seurauksena. Syynä oli läpinäkyvyyden puute ja seurauksena lobbauksen maineen romahtaminen Itävallassa.

Poliittinen prosessi on meille kaikille tärkeä. Vaikkei siitä mitään ymmärtäisikään. Sen tuloksena syntyy päätöksiä, joilla on merkitystä ihmisten arkielämälle ja myös elinkeinoelämälle.  Vaikuttaminen, vaikuttajaviestintä ja lobbaus kuuluvat jo itsestäänselvästi poliittiseen prosessiin.

1. Lobbauksen taito koetuksella maailmalla

Lobbaus on osa toimivaa demokratiaa.  Siksi lobbauksen taitoa pitää vaalia.

Useissa maissa lobbaus on kärsinyt mainekolhuja. Pari vuotta sitten esimerkiksi Itävallassa lobbaus kärsi  kolauksen  lobbausskandaalin seurauksena. Syynä oli läpinäkyvyyden puute ja seurauksena lobbauksen maineen romahtaminen Itävallassa.

Nykyisin monet maat kuten Itävalta, Irlanti ja Slovenia ovat ottaneet käyttöön lobbaajien rekisterit ja tapaamispäiväkirjat. Myös joillakin suurilla kansainvälisillä organisaatioilla on jokaista omaa lobbaajaansa koskeva velvoite raportoida pääkonttoriin parlamentaarikkojen ja virkamiesten tapaamisten aika ja aihe.

2. Ohjelmat auki

Päiväkirjojakin tärkeämpää on, että lobbaava organisaatio kertoo tavoitteensa etukäteen ja läpinäkyvästi. Vaalien alla monella liitolla ja yhtiöllä oli muiden etujärjestöjen tapaan verkkosivuillaan näyttävästi esillä vaaliteemat. Se osoittaa hyvää lobbaustaitoa ja läpinäkyvyyttä. Lobbauspäiväkirjat vain täydentävät tätä työtä. Lobbauspäiväkirjoista ei voi saada selville mitään salaisuuksia. Ne peilaavat organisaation jo manifestoimia tavoitteita lobbaukselle.

3. Vaikuttavuutta syntyy ymmärrettävyydestä

Suomalaiset poliittiset päättäjät eivät ole passiivisia vastaanottajia, vaan aktiivisia toimijoita. He haluavatkin tehdä paljon töitä saadakseen tärkeät asiat poliittiseen prosessiin.  Tämä ei kuitenkaan onnistu, jos viesti ei mene perille.

Usein kuulen nurinaa siitä, etteivät päättäjät ymmärrä päivänselvää asiaa. Eivät poliitikot tyhmiä ole.  Organisaation sisällä viesti saattaa olla päivänselvä, mutta poliitikot, joiden agendalle asiaa viedään ensimmäistä kertaa, eivät niele pureksimatta teemoja. Yleensä pala kerrallaan on parempi kuin koko kakku. Kakku kokonaisena ei mene alas kakistelematta.

4. Porukan ääni ratkaisee

Vaikuttajavaikuttamisen suurin voima tulee isoilta porukoilta, joiden ääni kuuluu Arkandianmäellekin. Hyvä lobbari pyrkiikin saamaan äänensä kuuluviin niin, että mahdollisimman moni sen näkee ja kuulee ja yhtyy siihen.

Sellainen viestintä vaatii lyömättömän tarinan. Legendaarisia tarinoita on osattu rakentaa ja joukkoistaa kampanjoissa Tahdon2013, Uusi Lastensairaala 2017,  Tehyn  Tahdon asia 2007 ja JHL Palmia.

Tämä teksti on ilmestynyt aikaisemmin Markkinointi & Mainonnassa.

Kirjoittaja, Sari-Liia Tonttila, on lobbauksen ammattilainen, joka rakastaa politiikkaa sekä vaikuttamista viestinnän keinoin. Hän on Ahjo Communicationsin toinen perustaja ja partneri.  Hän on aloittanut kansainvälisen lobbauksen saadakseen Suomeen viestintätoimistojen suuren tapahtuman, ICCO Summitin.

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.