Viimeisimpänä Instagram päätti automaattisesti rajoittaa poliittisen sisällön leviämistä tileille, jotka eivät poliittisen sisällön näkemistä ole erikseen asetuksista sallineet. Kukaan ei kuitenkaan oikein tiedä, millainen sisältö Instagramissa lasketaan poliittiseksi sisällöksi ja millainen taas ei. Tukeeko läsnäolo somessa niitä hallinnoivien yritysten kyseenalaisia arvoja ja mielivaltaisuutta vai olisiko vastuullisempaa jättäytyä palveluista kokonaan pois?
Keskustelut sosiaalisen median käytön eettisyydestä kulminoituvat monella tapaa TikTokiin. Politiikassa on kuultu kansanedustajien kannanottoja TikTokin kieltämisen puolesta, ja monet ihmiset ovat lopettaneet palvelun käytön eettisistä tai tietoturvaan liittyvistä syistä.
Samaan aikaan TikTok on yksi nopeimmin kasvavista sosiaalisen median palveluista. Voidaan perustellusti sanoa, että kevään 2023 eduskuntavaaleissa Perussuomalaiset oli ainoa puolue, joka otti kanavan kunnolla haltuun vaalityössään. Puolueen nuoret kansanedustajat pääsivät kansanedustajiksi heittämällä, ja Perussuomalaiset oli ensimmäistä kertaa äänestävien joukossa suosituin puolue. Sattumaako?
En itsekään ole TikTokin tai minkään somealustan varaukseton fani. Minua kuvottaa ajatus siitä, millaista sontaa sosiaalinen media syöttää esimerkiksi lapsille ja nuorille. Haluaisin, että sosiaalista mediaa ja sen toimintalogiikkaa säädeltäisiin enemmän. Itsekin haaveilen välillä siitä, että voisin vain poistaa kaikki somekanavat ja unohtaa koko somen olemassaolon.
Se ei kuitenkaan ole mahdollista tai ratkaise ongelmaa, päinvastoin. Sosiaalinen media on äärimmäisen vaikuttava alusta. Politiikkaa ja vaikuttamista tehdään siellä, missä ihmiset ovat, ja tällä hetkellä ihmiset ovat sosiaalisessa mediassa. Jos somesta jää pois, jää myös paitsi omaa organisaatiota tai itseä koskettavista keskusteluista.
Ehkä tärkeämpi eettinen kysymys siis on, onko vastuullista jättäytyä sosiaalisesta mediasta pois. Millainen sisältö siellä sitten ottaa tilaa, millainen sisältö siellä sitten voi lisääntyä?
On tervettä tiedostaa sosiaalisen median ongelmat, mutta samaan aikaan on tärkeää tiedostaa läsnäolon merkitys. Sosiaalinen media tarvitsee asiantuntijoita ja organisaatioita valottamaan monimutkaisia asioita ja kertomaan luotettavia näkemyksiä. Jos sinä et sitä tee, joku muu tekee sen puolestasi. Eikä välttämättä niin kuin haluaisit.
Yksittäisten ihmisten ja organisaatioiden someboikotoinnin sijaan tarvitaan siis enemmän EU-tason sääntelyä. Sitä odotellessa meidän on tärkeää pysyä mukana meitä koskevissa tärkeissä keskusteluissa somessa ja tuottaa sinne meidän arvojemme mukaista, vaikuttavaa sisältöä. Miten se sitten tapahtuu?
- Älä lyttää vaan kunnioita muita ihmisiä. Muista käytöstavat ja maalaisjärki keskusteluissa. Suhtaudu kriittisesti tiedon aitouteen äläkä jaa väärää tietoa.
- Tee sisältöä, joka vastaa omia ja organisaatiosi arvoja. Kerro, mitä organisaationa annatte yhteiskunnalle, ja pyri tekemään seuraajiesi kannalta hyödyllistä ja kiinnostavaa sisältöä. Näin myös algoritmi suosii postauksiasi.
- Hyödynnä rohkeasti vaikuttamismahdollisuuksia somessa. Some perustuu vuorovaikutukselle. Ole vuorovaikutuksessa yleisösi kanssa ja jos haluat aidosti vaikuttaa, mobilisoi ihmiset mukaan muutokseen.
Haluaisitko olla vaikuttavampi sosiaalisessa mediassa? Miten sosiaalisen median voi valjastaa yhteiskunnallisen vaikuttamisen välineeksi? Ota yhteyttä digi@ahjocomms.fi ja tuumitaan lisää!