Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Olen milleniaali ja vihaan mainoksia – Yrityksesi pitää tietää miten markkinoida minulle

Olen päättänyt olla koskaan tekemättä sähkösopimusta tietyn suomalaisen sähköyhtiön kanssa. Vaikka hinta olisi kohdallaan ja tuotanto mitä ekologisinta, ei mikään hyöty tule voittamaan sitä ärsytyksen määrää mitä kohtasin, kun kyseisen firman myyjät pongahtivat päivittäin eteeni juna-asemalla ja kysyivät ”Hei, paljonko sä käytät sähköä kuussa?”.

Kirjoittaja

Laura Seppälä

Olen milleniaali, y-sukupolven edustaja ja 2000-luvun teknologiahurman kasvatti. En katso tv:tä, vaan Netflixiä ja HBO Nordicia sekä välillä kotimaisten kanavien suoratoistopalveluja. Jälkimmäiset häviävät ulkomaisille kilpailijoilleen sisällön lisäksi myös mainosten takia – mainoskatkot ovat turhauttavia.

Elän suoraan sanoen mainospimennossa. Ulko-ovessani on Ei mainoksia -tarra, selaimessani on Adblock päällä ja usein jätän sosiaalisessa mediassa videon katsomatta, koska en jaksa katsoa alussa olevaa mainosta. Jos mainoksen takana oleva sisältö on kuitenkin ehdottomasti nähtävä,  teen mainoksen ajan yleensä jotain muuta. Katson mielummin vaikka ulos bussin ikkunasta, kun katson pakotettuna huonosti tehtyä mainosta raskaustesteistä.

Miten siis saat minut kiinni ja kiinnostumaan tuotteestasi?

Suositukset ovat mainoksia arvokkaampia

No et ainakaan tyrkyttämällä. Minä ja sukupolveni osaamme googlata. Jos haluan kilpailuttaa sähkösopimustani, teen sen verkossa. Jos minun pitää tietää mikä on markkinoiden paras raskaustesti, menen Googleen. Etsin käyttäjäkokemuksia ja arvioita, luen blogeja ja katson videoita.

Aina kaikki mitä tarvitsen ei tule vastaan aktiivisella etsimisellä. Aina en edes tiedä tarvitsevani jotain ennen kuin näen sen. Tiedon etsimisen lisäksi sukupolveni osaa viettää aikaa verkossa, ja verkossa vastaantulevat käyttösuositukset vaikuttavat ostokäyttäytymiseemme. Nielsenin vuonna 2015 tekemän tutkimuksen mukaan 83 % ihmisistä luottaa kaverisuositukseen. Yksi kolmesta luottaa mainoksiin. (Nielsen 2015)

Eikä suosituksen aina tarvitse tulla kaverilta. Puoli vuotta sitten tilasin kaksikymmentä kasvonaamiota jo ennen kun olin noussut tiistaiaamuna sängystä. Ihan vain sen takia, että Instagramissa eräs bloggaaja kertoi käyttävänsä tätä naamiota, olevansa tyytyväinen tuloksiin – ja tarjosi alennuskoodia.

Vaihda siis perinteinen markkinointi vaikuttajamarkkinointiin, missä suosittelukulttuuri on valjastettu osaksi viestintää ja markkinointia. Kerromme aiheesta lisää toukokuun lopussa julkaistavassa pamfletissamme. Tilaamalla uutiskirjeemme saat tiedon julkaisusta heti.

Jaa artikkeli

Liiketoimintalähtöinen viestintä – mitä ja miten?

  Viestintäkonsultteina näemme monia erilaisia viestintäkulttuureita. Menestyvissä organisaatioissa viestinnän merkitys on ymmärretty; niissä panostetaan osallistamiseen, ihmislähtöiseen johtamiseen ja sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Asetetut tavoitteet toteutuvat vain, jos ihmiset ovat tietoisia siitä,

LUE LISÄÄ
People in the subway

Uteliaisuus on viestijän suurin voimavara

  Täysi juna, bussi tai ratikka: yleensä ensimmäisenä kaivamme kuulokkeet korvillemme. Myös kauppareissun aikana houkutus tuttuun ja turvalliseen podcastiin nostaa päästään. Entä jos jättäisitkin kuulokkeet ensi kerralla kotiin?

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa uusimmat blogitekstit suoraan sähköpostiisi!