Miten kehittää luovuutta, uteliaisuutta ja itsetuntemusta?
1. Luova ajattelu (creative thinking)
Niin usein luovuutta ajatellaan väärin. Työelämässä se tarkoittaa ennen kaikkea kykyä ideoida, ajatella totutusta poiketen, kykyä unelmoida ja inspiroida toisia. Se tarkoittaa myös muista ihmisistä inspiroitumista ja sellaisen työyhteisön rakentamista, jossa luovuudelle on tilaa. Luovuuden pahin vihollinen on kiire ja kireys.
Varaa palavereihin rentoa aikaa ideoinnille ja inspiraatiolle. Joko teillä on vain ideapalavereita? Pidä ilo- ja inspiraatiopäiväkirjaa, jotta tunnistat innon ja ilon itsessäsi. Ennen palavereja pysähdy hetkeksi ja lataudu positiivisesti vuorovaikutustilanteisiin.
Mieti: mistä inspiroidut, mistä kiinnostut? Missä saat parhaimmat ideasi, missä ajatuksesi lähtevät lentoon? Mitä voisit oppia joltain toiselta toimialalta tai joltakulta omassa organisaatiossasi?
2. Uteliaisuus ja elämänmittainen oppiminen (curiosity and lifelong learning)
Aivomme ovat elastiset eli pystymme oppimaan koko ajan uutta. Aikuisissa aivoissa syntyy uusia kytkentöjä jatkuvasti, aivan kuten pienillä lapsilla heidän oppiessaan uusia taitoja. Myös top25-listalla olevat resilienssi, joustavuus ja ketteryys tukevat tätä näkemystä jatkuvasta oppimisesta.
Pysy liikkeessä, pysy uteliaana. Älä jämähdä ajatteluusi tai arkipäiväsi autopilotille. Tuuleta ajatuksiasi, ihmettele maailman menoa ja etsi uusia ajatuksia ja ilmiöitä. Mene töihin eri reittiä, juokse lenkki ”väärinpäin”, lue suositeltu kirja, kokeile jotain ensimmäistä kertaa tai aloita täysin uusi harrastus. Näe asiat eri näkökulmasta esimerkiksi eri paikassa istumalla.
Jämähtäminen ei ole ikäsidonnaista. Siihen meitä ajaa turvallisuuden ja hallinnan tunne, aivomme kun ohjaavat tuttuun ja turvalliseen.
3. Motivaatio ja itsetuntemus (motivation and self-awareness)
Työelämässä hyvä itsetuntemus auttaa onnistumaan muiden kanssa. Itsetuntemuksen kasvattamiseen tarvitaan paljon palautetta kollegoilta, esihenkilöltä ja läheisiltä. Oma näkemys itsestäsi ei aina ole sama kuin muilla.
Pyydä palautetta siitä, millainen olet kollegana, miten viestintäsi ja käyttäytymisesi vaikuttaa muihin ja miten muut sinut näkevät. Muuta käyttäytymistäsi työelämän tilanteiden ja erilaisten vuorovaikutustyylien mukaan. Suunnittele etukäteen miten toimia painetilanteissa erilaisten ihmisten kanssa, jotta et vain reagoi itsellesi luontaisella tavalla. Mieti, mitä sinä tuot tilanteeseen.
Ymmärrä, mikä sinua motivoi työelämässä. Onko se esimerkiksi muiden auttaminen, tulosten saavuttaminen vai vaikuttaminen? Mieti, miksi pidät nykyisestä työstäsi. Mieti, mikä sinua on kirittänyt eteenpäin aiemmin. Motivaatio on sisäsyntyistä, sitä ei voi kukaan sinulle kauhalla kaataa.
Työyhteisön kulttuuri syntyy ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta. Kulttuurin tärkeitä kulmakiviä ovat luottamus ja empatia, joihin voimme kaikki vaikuttaa omalla viestinnällä ja käyttäytymisellä. Ahjo auttaa mielellään työyhteisöviestinnän kehittämisessä konsultoiden ja valmentaen.
10 osaamisaluetta ja taitoa (skills), joille on tarvetta 2023–2027:
- Creative thinking
- Analytical thinking
- Technological literacy
- Curiosity and lifelong learning
- Resilience, flexibility and agility
- System thinking
- AI and big data
- Motivation and self-awareness
- Talent management
- Service orientation and customer service
Lähde: “The Future of Jobs Report”, World Economic Forum