Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Näin käytät emojeja oikein – vai miten se meni?

Emojit ovat suomalaisille tärkeä osa arjen viestintää, mutta onko niiden väärinkäyttöä korjattava?

Kirjoittaja

Kelli Korhonen

Emojeista, eli kuvasymboleista on tullut tärkeä osa somessa käytäviä keskusteluja. Moni meistä – allekirjoittanut mukaan lukien – ei välttämättä osaisi enää kommunikoida ilman kymmeniä eri vakioemojeita. Parhaassa tapauksessa ne selventävät viestiäsi osoittamalla tunnetilojasi, mutta ne voivat myös aiheuttaa väärinkäsityksiä, etenkin jos viestit pelkillä emojeilla.

Olen muutamaan otteeseen huomannut somessa samankaltaisia artikkeleita, joiden otsikot lupaavat avata väärinkäytettyjen emojien oikeita tarkoituksia. ”Käytätkö sinäkin näitä emojeita väärin?” ja muut vastaavat otsikoinnit ovat särähtäneet korvaani ja olen miettinyt, mitä väliä sillä on.

Niin, onko sillä oikeastaan väliä? Vaikka suunnittelijoilla on luomisvaiheessa varmasti ollut idea, mitä mikin hahmo ilmentää, tarvitseeko meidän silti orjallisesti noudattaa heidän visiotaan? Kulttuuri, henkilökohtaiset kokemukset ja jopa uskonto määrittävät sen, miten kukin ymmärtää emojit. Jos viesti menee perille, haittaako, vaikka emojeita olisi käytetty väärin?

Maailman ahkerimmat emojien käyttäjät

Suomalaiset ovat Instagramin mukaan maailman innokkaimpia emojien käyttäjiä. Eikä ihme: hiljainen kansa on löytänyt tavan ilmaista itseään joutumatta viestimään sanoin. Myös yritykset ja brändit ovat tuoneet emojit osaksi viestintäänsä, ja hyvä niin. Turha virallisuus katoaa, kun käyttää huumoria ja viestii välillä pilke silmäkulmassa.

Suomi on muutenkin saanut julkisuutta emojeihin liittyen: viime joulukuussa ulkoministeriö julkaisi ensimmäisenä maailmassa omat maakohtaiset emojit. Saamme olla emojikulttuuristamme erityisen ylpeitä, sillä viestintäkampanja valittiin MTL-gaalassa vuoden viestintätyöksi. Kampanja on saanut myös kansainvälistä huomiota.

Itse kuitenkin mietin, ymmärtävätköhän muut maat kuitenkaan Suomi-emojien oikeita merkityksiä. Mies tai nainen saunassa voi joillekin näyttää vain alastomilta ihmisiltä, joista nousee höyryä. Lapsi, jonka kieli on jäänyt kylmään tolppaan kiinni näyttää varmasti erittäin oudolta lämpimissä maissa asuville. Pitäisikö ulkoministeriönkin lähettää maailmalle tiedote otsikolla ”Näin käytät Suomi-emojeja oikein”?

Itseäni suomalaisena ei haittaisi, vaikka ulkomaalaiset käyttäisivät emojeja väärin – on vain hienoa, että Suomi saa julkisuutta edelläkävijyydellään. Itse ainakin käytän high five -emojia vastaisuudessakin rukoilevien käsien muodossa, enkä pelkää väärinymmärretyksi tulemista.

Jaa artikkeli

Liiketoimintalähtöinen viestintä – mitä ja miten?

  Viestintäkonsultteina näemme monia erilaisia viestintäkulttuureita. Menestyvissä organisaatioissa viestinnän merkitys on ymmärretty; niissä panostetaan osallistamiseen, ihmislähtöiseen johtamiseen ja sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Asetetut tavoitteet toteutuvat vain, jos ihmiset ovat tietoisia siitä,

LUE LISÄÄ
People in the subway

Uteliaisuus on viestijän suurin voimavara

  Täysi juna, bussi tai ratikka: yleensä ensimmäisenä kaivamme kuulokkeet korvillemme. Myös kauppareissun aikana houkutus tuttuun ja turvalliseen podcastiin nostaa päästään. Entä jos jättäisitkin kuulokkeet ensi kerralla kotiin?

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa uusimmat blogitekstit suoraan sähköpostiisi!