Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Mitä yhteistä on Sannin Vahingolla ja Särkänniemen delfiineillä?

Salaamalla ja sensuroimalla somenäkyvyyttä.

Somenäkyvyys oli taattu, kun Särkänniemi teki päätöksen siirtää delfiinit odottamatta ja salaa yön pimeydessä. Samaa maksimaalisen julkisuuden takaamaa viestintästrategiaa käyttivät myös Sannin taustavoimat Vahinko-biisin markkinoinnissa. Ainoastaan sillä erotuksella, että todennäköisesti Sannin kohdalla ei oikeasti ollut kysymys vahingosta, vaan taitavasta markkinoinnista. Markkinointitiimi poisti YouTubesta lasten esittämän Vahinko-kappaleen sen saaman paheksunnan vuoksi. Hitissä vihjataan, että laulun tyttö haluaisi olla vahinko varatulle miehelle.  

Tarkoituksellinen vuoto mediaan

Aikaisemmin puhuttiin mediaviestinnässä tarkoituksellisesta vuodosta, kun joku kertoi toimittajalle off the record -uutisen, joka oikeasti haluttiin framille – ja täysillä. Nykyisin saman asian toimintalogiikkaa someen siirrettynä toteutettiin tahattomasti Tampereella.

Delfiinit saatiin matkaan perjantaina yön pimeinä tunteina. Siirto alkoi kaikessa hiljaisuudessa, mutta samaan aikaan alkoi levitä somessa huhuja. Postaukset toistivat viestiä: ”Delfiinejä taidetaan juuri siirtää pois Särkänniemestä.”

Särkänniemen porteilla parveili lopulta monenlaista yleisöä lähtien STT:n toimittajasta ja eläinaktivisteista. Ei tainnut mennä ihan hiljaisuudessa. Oikeutta eläimille –järjestö lähetti Facebook-liveä siirrosta. Siinä vasta oli koukuttava lähetys. Meidän perheen teini ei päässyt nukkumaan, kun jännitys tiivistyi hetki hetkeltä. 

Miksei saman tien olisi myyty tapahtumaan lippuja ja painatettu Goodbye T-paitoja? –kyseltiin somessa. Asian saamasta julkisuudesta oltiin montaa mieltä.

Julkiselta toimijalta odotetaan enemmän

Nyt ei ole kyse vain neljästä delfiinistä. On kyse toimintamallista. Särkänniemi Oy on julkinen toimija, sillä sen omistaa Tampereen kaupunki.

Julkiselta toimijalta odotetaan enemmän ja nimenomaan suurempaa läpinäkyvyyttä kuin muilta. Eivätkö Särkänniemen viestintä ja toimitusjohtaja ymmärtäneet läpinäkyvyyden vaatimusta ylipäätään? 

Itse aiheutettu kriisi

Nyt delfiinit ovat jo perillä Kreikassa Attica Zoological Parkissa. Seuraavaksi suomalaiset jännittävät miten hyvin delfiinejä kohdellaan.

Särkänniemien Oy:n toimitusjohtaja Miikka Seppälä kertoi kaksi päivää siirron jälkeen, että itse asiassa tutut kouluttajat seurasivat delfiinejä Tampereelta Ateenaan.  Just. Tämänkin tiedon olisi voinut kertoa heti.

Nyt Särkänniemi on saanut kokoon laajan paketin kysymyksiä ja vastauksia. Hyvä niin, tietoa etsivälle on tarjolla vaivattomasti delfinaarion pääsivulla. Teksti päättyy toteamukseen “Särkänniemi seuraa jatkossakin, että Veerasta, Delfistä, Leevistä ja Eevertistä pidetään hyvää huolta.”

Ja-ha. No hyvä sitten. Kiinnostavaa draamaa tästä ainakin saatiin, kiitos Särkänniemi.

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.