Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Julkishallinto tekemään somestrategioita ja sassiin!

Vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa on kansalaistiedotuksen ytimessä. Julkishallinnon on mentävä sinne, missä kansalaisetkin ovat. Heidän palvelemisensa edellyttää aitoa keskustelua, ja some kutsuu avoimeen vuoropuheluun.

”Jotain on pahasti pielessä, jos virkamies tietää huomenna, mitä kansalaiset puhuvat tänään”, AC-Sanaforin johtava viestintäkonsultti Maija Hakala totesi puhuessaan Kuntamarkkinoilla julkishallinnon somehaasteista. Somessa on oltava. Vähintään kuuntelijana, mutta mieluiten kansalaisten palvelijana ja keskustelijana. Julkishallinto voi tehdä asioista aidosti yhteisiä juuri sosiaalisen median avulla.

Someosaajat ja -uskaltajat virastoissa harvassa

Virastoista hyviä someosaajia saa hakemalla hakea. Esimerkin voima on valtava. Rohkeita ja persoonallisia julkishallinnon someosaajia tarvitaan: heitä halutaan seurata ja heistä ottaa mallia.

Huumori tosin on laji, jossa voi mennä helposti pieleen. Helsingin Rakennusvirasto on mielestäni onnistuneesti ottanut rennon humoristisen tyylin Twitterissä. Viraston Twitter-tiimi ohjeistaa lukijoitaan: ”Jos loukkaannuit, ymmärsit väärin. Ei 24/7.”

Virastosta oikeiksi ihmisiksi

Muut virastot pohtivat nyt, pitäisikö heittäytyä Rakennusviraston tyyliseksi, oikein humoristiseksi. Riittääkö rohkeus? Entä luovuus? Mitä jos rentoa linjaa ei löydykään?

Suomen Tokion suurlähetystössä käytetään digidiplomatiaa. Lähetystö haluaa olla itse suoraan vuorovaikutuksessa japanilaisten kanssa ja rakentaa Suomi-kuvaa. Lähetystön Twitter-tili on maailman lähetystöistä viidenneksi seuratuin 123 000 seuraajallaan.

Lähetystö haluaa viestinnällään antaa suomalaisuudelle kasvot, jotka puhuttelevat japanilaisia. Se loi mangatyypin, jolla on siniset silmät, leijonavartalo ja reppu, jossa on siniristilippu. Hahmon nimi on Fintan. Sympaattinen Fintan johdattaa japanilaiset suomalaisuuteen ja rakentaa maakuvaa. Fintan kertoo  ravintolapäivästä, Slushista, revontulista ja joulusta.

Moka on lahja

Läsnäolo sosiaalisessa mediassa ei ole aivan yksinkertainen päätös. On löydettävä oma tyyli, mietittävä sisällöt tarkkaan ja seurattava päätettyä linjaa tinkimättä.

Toisaalta somessa moka on lahja. Virheet sallitaan, jos ne osaa hoitaa oikein. Tosikko ei somessa pärjää, ja sensurointi on suorastaan punainen vaate. Kriisiviestinnän perusperiaatteet pätevät sielläkin: tunnusta tosiasiat, pahoittele ja ryhdy tarvittaessa korjaaviin toimiin.

Parhaiten somessa pärjää, kun viestii ihmisenä ihmiselle – logon takaakin. Virkamiehelle sosiaalinen media on perustyökalu. Kun viestillä on kasvot, se kuullaan varmasti.

Kirjoitus on julkaistu aikaisemmin M&M:ssä.

Kirjoittaja on Sari-Liia Tonttila, viestintätoimisto AC-Sanaforin toimitusjohtaja ja MTL Viestintätoimistot puheenjohtaja. Hänen mielestään valtion virastojen, ministeriöiden, kuntien ja muiden julkisten organisaatioiden pitäisi rakentaa tarinansa ja antaa kasvot viestinnälle myös sosiaalisessa mediassa.

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.