Podcast-huuma ei ole pelkkää puhetta, vaan se näkyy myös kuuntelijamäärissä. Keväällä New York Times uutisoi, että yli puolet amerikkalaisista on joskus kuunnellut podcasteja ja miltei kolmasosa kuuntelee niitä joka kuukausi. Suomessakin trendi näkyy vahvasti: vuonna 2018 noin miljoona suomalaista kuunteli podcasteja kuukausittain.
Yltäkylläisestä tarjonnasta johtuen kaikki podcastit eivät saavuta valtavaa yleisöä. Podcastien suurkuluttajana olen kuitenkin havainnut tiettyjä toistuvia piirteitä, jotka tyypillisesti vahvistavat sitoutumista ohjelmiin – tässä niistä muutamia listattuna:
1. Persoonaa peliin
Podcast-juontajilta ei odoteta asiaohjelmissakaan uutistenlukijamaista vakavuutta. Parhaissa lähetyksissä kuuntelijalle syntyy kokemus siitä, että juontajat ovat samaistuttavia ihmisiä, joiden seurassa he voisivat kuvitella viihtyvänsä.
2. Vahvan kuuntelijaheimon rakentaminen
Vaikka podcastit ovat hyvin henkilökohtainen media – niitä harvoin kuunnellaan porukalla – ne pystyvät silti synnyttämään vahvoja kuuntelijayhteisöjä. Sosiaalinen media kannattaakin valjastaa palvelemaan podcastin ympärille rakentuvaa yhteisöä. Kanavien avulla voi pyytää kuuntelijoiltaan esimerkiksi palautetta tai aiheita sekä olla heidän kanssaan aktiivisessa vuorovaikutuksessa. Monet suositut amerikkalaispodcastit tekevät ajoittain myös live-esiintymisiä, jolloin fanit voivat kokoontua samaan paikkaan näkemään ja kuuntelemaan suosikkiohjelmaansa.
Jotkut podcastit sitouttavat kuuntelijaheimoaan myös tuotteiden avulla. Pod Save America käyttää kuuntelijoistaan ja vieraistaan termiä “friend of the pod”, jota on painatettu heidän fanituotteisiinsa. Myös The Dailyn kuuntelijat voivat julistaa rakkauttaan podcastille brändätyillä paidoilla ja toimistotarvikkeilla.
3. Huumori
Ihmiset sitoutuvat sisältöihin helposti tunne-elämysten kautta. Kaikkein vahvin side minulle on muodostunut niihin podcasteihin, jotka ovat saaneet minut nauramaan vedet silmissä – kuten Auta Antti! ja Lovett Or Leave It. Pod Save America -podcastissa jopa mainokset ovat usein niin hulvattomia, että kuuntelen ne aina mielenkiinnolla. Ne ovat täynnä juontajien keskeistä leikkimielistä nokittelua, heidän koiriensa kuulumisia, kommentteja copy-teksteistä ja kertomuksia arjesta. Monesti mainostettavat yritykset saattavat jopa jäädä sivurooliin hassuttelun tiimellyksessä.
4. Tarinallisuus
Podcast on loistava formaatti monimutkaisten tapahtumavyyhtien avaamiseen, ja kenties juuri sen vuoksi true crime -podcastit ovat niin suosittuja. Tällaisista podcasteista voi ottaa inspiraatiota mukaansatempaavaan tarinankerrontaan, vaikka oman ohjelman aihe olisikin rikosmysteeriä arkipäiväisempi. Harva podcast on mielestäni onnistunut jännittävässä, hiljalleen avautuvassa tarinankerronnassa yhtä hyvin kuin Dr. Death ja Serial.
5. Satsaaminen löydettävyyteen
Koska hyvän podcastin etsiminen on raskasta, podcast-fanaatikoille suositukset ovat aina tervetulleita. Puskaradio on tässä yleensä toimivin, mutta aktiivisella markkinoinnilla on myös suuri rooli tunnettuuden lisäämisessä. Ei siis kannata tyytyä odottamaan, että suuri yleisö löytää uuden podcastin pariin automaattisesti, vaan sitä kannattaa mainostaa eri kanavissa.
Löydettävyys merkitsee myös sitä, että podcast on kuunneltavissa ainakin yleisimmistä audiopalveluista, kuten Spotifystä ja Apple Podcasts -sovelluksesta.
6. Kohderyhmää kiinnostava sisältö
Ilman tätä podcast ei ole muuta kuin pari ihmistä studiossa juttelemassa toisilleen mikrofoniin. Valitse, mitä kohderyhmää haluat puhutella ja mitkä aiheet ovat heille kiinnostavia. Parhaissa ohjelmissa juontajat ovat itse innostuneita aiheestaan ja intohimo siitä puhumiseen paistaa läpi.
Toivottavasti omasta podcastista haaveilevat saivat lisämotivaatiota oman ohjelmansa aloittamiseen – tai vähintäänkin aina yhtä tervetulleita kuunteluvinkkejä!