Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Älä roiski somessa

Onko sinunkin yrityksellesi sosiaalinen media se välttämätön ja pakollinen paha – hutaisten kasattu kokonaisuus, jossa on pakko olla, jottei näytä kehityksestä jälkeenjääneeltä dinosaurukselta?

Kirjoittaja

Sosiaalinen media vaikuttaa hallitsemattomalta ja monimutkaiselta – ja työläältä paikalta pistää resursseja ja työtunteja kiinni. Maksaako somen valjastaminen yrityksen veturiksi vaivan? Ehkä, jos somepresenssi on suunniteltu hyvin. Ehdottomasti, jos sen valjastaa osaksi pitkäjänteistä strategiatyötä.

Tässä neljä vinkkiä, miten saat suunnitelmallisuutta yrityksesi somen käyttöön:

Älä sorru FOMOon

Sosiaalinen media on valtava kakku hallita kokonaan. Sen sijaan, että avaat kaikki mahdolliset kanavat vain siksi, koska FOMO (Fear Of Missing Out) äityy liian isoksi, pysähdy hetkeksi. Kun kohderyhmänne ovat selvillä, mieti,  mitkä ovat niiden kannalta oleellisimmat kanavat ja keskity niihin. Some-kanavien käyttäjäprofiileista ja niiden kehityssuunnista on tietoa olemassa ja se on saatavilla. Mieti myös, minkä ikäisiä käyttäjiä eri kanavilla on, ovatko he miehiä vai naisia, onko heillä jotain erityistarpeita  tai -toiveita.  Mene perässä sinne, minne kohderyhmäsi on mennyt.

Pohdi myös rohkeasti uusia kanavavalintoja: olisiko Snapchat kohderyhmällenne yllätyksellinen kanava? Entä voisiko LinkedIniä käyttää sisällöntuotannon kanavana, joka lisää myös asiantuntijuuttanne mielenkiintoisella tavalla?

Ennakoi ja keskity

Oletko sinäkin sitä mieltä, että sosiaalinen media on paikka, jossa maksimaalinen määrä kaikenkirjavaa sisältöä varmistaa suurimman yleisömäärän? Väärin. Myös somessa suunnitelmallisuus ja sisältöjen sitominen yrityksen strategiaan on tärkeää. Nykyajan somen käyttäjät osaavat jo vaatia laatua, joten älä sinäkään päästä itseäsi liian helpolla. Suunnitelman teko helpottaa pitkäjänteisempää viestintätyötä sekä poistaa viime hetken paniikkiratkaisut.  

Tee konkreettinen some-suunnitelma, jossa erittelet kohderyhmien ja tavoitteiden lisäksi eri toimenpiteet ja julkaisuaikataulun eri kanaviin. Kaikille ei sovi rivakka postaustahti eikä kaikille ole sellaiseen edes tarvetta – suunnitelman voi joustavasti koostaa oman yrityksen tarpeisiin esimerkiksi päivä-, viikko- tai kuukausitasolla. Mieti myös kohderyhmäsi käyttäytymistä somessa. Tietyt kohderyhmät kuluttavat tiettyjä some-kanavia tiettyihin aikoihin. Voisiko postaukset julkaista esimerkiksi näinä piikkeinä?

Sisällöt kohderyhmää varten

Onko postaustahti ja julkaisusuunnitelma tehty ja somen päivittämisen vastuuhenkilö selkeä? Käy sitten sisällön pariin. Laadukkaan sisällön ei tarvitse aina olla monimutkaista ja pitkää – tai kallista. Tärkeintä on tehdä kaikki kohderyhmä mielessä. Puhuttelisiko kohderyhmääsi esimerkiksi osallistaminen kuten kilpailut, kyselyt tai gallupit? Vai purisiko avoittelemiisi ihmisiin paremmin tarinat, tunteet ja fiilis? Oleellista on postata sisältö kohderyhmää kiinnostavalla tavalla. Liikkuva kuva, videot ja infograafit toimivat monessa kanavassa ja esimerkiksi Insta stories tuo tuoretta kulmaa ja uusia mahdollisuuksia myös yrityksien some-viestintään. Sisältöä voi myös ostaa ulkopuolelta, jos tuntuu siltä, ettei osaa, ehdi tai pysty itse.

Mittaa ja analysoi

Somessa seuranta ja datan analyysi on tärkeää tulevaisuuden toimenpiteitä silmällä pitäen. Jos et tiedä, kuinka paljon sisältöjäsi luetaan, kuka niitä lukee ja kauan niiden parissa viihdytään, tulokset jäävät epämääräiseksi eikä kehitystä tapahdu. Lisäksi raportoinnista tulee erittäin vaikeaa.  Eri kanavat tuottavat monipuolista analyysia, joihin kannattaa tutustua ja jota kannattaa käyttää hyväksi. On olemassa runsaasti myös maksullisia työkaluja, joiden avulla voi analysoidakattavasti sisältösi tuloksia.

Summa summarum: some voi olla ilon, hyödyn ja näkyvyyden lähde yritykselle. Kun suunnitellaan ja ennakoidaan, vastataan käyttäjien ja kohderyhmän tarpeisiin sekä tarkastellaan tuloksia ja kehitystä, tukee some yrityksen liiketoimintaa ja kasvua parhaalla mahdollisella tavalla.

Jaa artikkeli

Liiketoimintalähtöinen viestintä – mitä ja miten?

  Viestintäkonsultteina näemme monia erilaisia viestintäkulttuureita. Menestyvissä organisaatioissa viestinnän merkitys on ymmärretty; niissä panostetaan osallistamiseen, ihmislähtöiseen johtamiseen ja sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Asetetut tavoitteet toteutuvat vain, jos ihmiset ovat tietoisia siitä,

LUE LISÄÄ
People in the subway

Uteliaisuus on viestijän suurin voimavara

  Täysi juna, bussi tai ratikka: yleensä ensimmäisenä kaivamme kuulokkeet korvillemme. Myös kauppareissun aikana houkutus tuttuun ja turvalliseen podcastiin nostaa päästään. Entä jos jättäisitkin kuulokkeet ensi kerralla kotiin?

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa uusimmat blogitekstit suoraan sähköpostiisi!