Zalando on johtava kansainvälinen muodin ja lifestyle-tuotteiden verkkokauppa-alusta. Yhtiö on aikaisemmin tehnyt paljon markkinointia Suomessa, mutta PR-toimintaan ei panostettu, ja paikalliset toimittajakontaktit puuttuivat. Lisäksi yritysviestintää johdettiin Saksasta käsin, jonka vuoksi paikallinen relevanssi jäi vähäiseksi. Zalando halusi vahvistaa asemaansa ja lisätä corporate-viestintää Pohjoismaiden markkinoilla. Tavoitteena oli lisätä näkyvyyttä yhtiön globaaleille viesteille.
Strategia & toimenpiteet
Strategiana oli kartoittaa sopivat kohdemediat ja avainjournalistit, kilpailijat Suomen markkina-alueella, relevantit tapahtumat Suomessa sekä toimialan vuosittaiset trendit. Käänsimme ja lokalisoimme yhtiön globaaleja viestejä, joita kohdensimme avainjournalisteille lisätäksemme paikallista relevanssia. Ehdotimme proaktiivisesti uusia ja kiinnostavia mediakulmia sekä tapahtumia, joihin Zalando voisi tarttua vahvistaakseen asemaansa Suomen markkinoilla.
Aktiivisen mediamonitoroinnin avulla seurasimme tiiviisti toimialan tapahtumia ja kilpailijoiden liikkeitä suomalaisessa mediassa. Laadimme viikoittain kattavan kilpailija- ja toimiala-analyysin, johon käänsimme relevanteimmat osumat asiakkaalle englanniksi. Tarjosimme syvällistä tietoa markkinoiden dynamiikasta, auttaen asiakastamme reagoimaan nopeasti muutoksiin.
Vahvistaaksemme ajatusjohtajuutta ja lisätäksemme näkyvyyttä, rakensimme ja ylläpidimme tiiviitä suhteita avainmedioihin ja journalisteihin. Aktiivinen vuorovaikutus median kanssa auttoi asiakastamme pysymään näkyvillä ja vahvisti heidän asemaansa toimialalla. Lokalisoimme ja jakelimme kohdennettuja tiedotteita, jotka oli suunniteltu puhuttelemaan suoraan Suomen markkinoita. Tämä varmisti, että asiakkaamme viestintä oli paitsi tehokasta myös paikallisesti merkityksellistä ja ymmärrettävää.
Tulokset
Yhteistyön tuloksena Zalandon maine on säilynyt vahvana, ja vältyimme suurimmilta mediakriiseiltä, mikä oli osaltaan seurausta siitä, että loimme hyvät ja avoimet suhteet avainmedioihin. Merkittävänä saavutuksena mainittakoon osallistuminen paikallisiin tapahtumiin, kuten SLUSH 2023, joka oli tärkeä askel yhtiön ajatusjohtajuuden vahvistamiseksi Suomessa.
”JMW, Kompas, Involve and Ahjo have been partners of choice when we started working together in 2020. We have achieved important milestones in the Nordics thanks to our great collaboration. I am very thankful for having had you by my side – especially after taking over the entire region – and I want to give a big thank you to all of you for the support over the last 4 years“
-Anne Vibe Hansen, Zalandon Pohjoismaiden viestintäpäällikkö