Vingmed tuo Suomeen essentiaalisen vapinan ja vapina-dominantin Parkinsonin taudin hoitoon suunniteltua laitetta. Sen avulla voi kohdistaa ultraääniaaltoja erittäin tarkasti vapinaa aiheuttavan alueen hoitoon ilman viiltoja, implantteja ja säteilyä. Hoito on tällä hetkellä saatavilla Turun yliopistollisessa keskussairaalassa.
Haaste
Ihmisillä ei ole vielä paljoa tietoa essentiaalisesta vapinasta, vaikka se on selvästi tavallisempi kuin paremmin tunnettu Parkinsonin tauti. Moni vapisija ajattelee, ettei vapinaa voi hoitaa. Tavoitteena oli siis tietoisuuden lisääminen ja uudesta tehokkaasta hoitomuodosta kertominen erityisesti vapinasta kärsiville.
Ratkaisu
Ratkaisunamme oli sitouttaa viestinviejiksi vapisijat itse, eli heidät, jotka todella tietävät, miltä tuntuu elää sairauden kanssa. Strategian lähtökohta oli antaa ääni niille joiden kokemus antaa muillekin toivoa. Teimme tiivistä yhteistyötä potilasjärjestöjen eli Liikehäiriösairauksien liiton ja Essentiaalinen vapina ry:n kanssa.
Toteutimme yhteistyössä potilasjärjestöjen kanssa Vingmedille tietoisuuskampanjan nimeltä Me vapisijat. Kampanjan nimellä halusimme tuoda vapinaa lähestyttävämmäksi ja arkisemmaksi, mitä se onkin. Yksi kampanjan sloganeista kuuluikin “Meitä vapisijoita on monta. Älä jää yksin.”
Otimme käyttöön kanavat, joissa potilaat ja asiantuntijat voivat vuorovaikutuksessa saada oman äänensä ja yhteisen äänensä kuuluviin. Yhdessä välitetty viestin voima on moninkertainen. Loimme kampanjaa varten mevapisijat.fi-verkkosivuston, josta teimme myös ruotsinkielisen version. Lisäksi tuotimme Vapinapodi-podcastin, jota juontaa Liikehäiriösairauksien liiton aktiivi, joka on itsekin vapisija. Myös podcast mahdollisti vuorovaikutuksen, sillä potilaat, lääkärit ja omaiset jakoivat yhdessä kokemuksiaan jaksoissa. Mediaviestinnän lisäksi markkinoimme kampanjasivustoa bannerimainoksilla ja hakukonemainonnalla. Lisäksi käytimme maksettua mainontaa sosiaalisessa mediassa.
Asiakaskokemus
”Ahjo oivalsi potilasjärjestöjen yhteistyön merkityksen. Sen ansiosta kampanjamme oli erityisen vaikuttava ja tavoitimme oikean yleisön viestillämme. Olimme erittäin tyytyväisiä kampanjaan ja sen monipuolisiin sisältöihin. Ahjolaiset selvittivät ripeästi erilaiset matkan varrella eteen tulleet haasteet. Heidän kanssaan oli mukava tehdä yhteistyötä.”
– Jyrki Lönnfors, toimitusjohtaja, Vingmed Oy