Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Viisi ohjetta, joilla haastat ajattelusi terveysviestinnästä – ja kohtaat muutoksen

Monet terveysalan toimijat kärvistelevät viestinnällisten vaatimusten keskellä ilman suuntaa. Tässä blogikirjoituksessa kerron, mitä pitää huomioida, jos haluaa olla terveysalalla tunnustettu asiantuntija.

Kirjoittaja

Janne Huovila

Ei ole yhtä tapaa tehdä vaikuttavaa viestintää terveydestä. On kuitenkin piirteitä, jotka yhdistävät laajasti tunnustettuja asiantuntijoita. Seuraavat viisi ohjetta nojaavat Duodecim-lehdessä viime viikolla julkaistuun terveysviestintää ja asiantuntijuutta käsittelevään katsausartikkeliin, jonka kirjoitin kollegan kanssa.

1. Ansaitse luottamus

Terveysalan organisaatioiden on kasvettava tiedon tai teknologian tarjoajasta luottamuksen ja osallisuuden rakentajaksi. Pelkkä tiedollinen osaaminen ei riitä. On oltava lähiyhteisönsä tunnustama hyväntekijä, uuden ajan kylälääkäri.

2. Tunteilla on väliä

Tieto ja tunne eivät sulje toisiaan pois. Kokonaisvaltainen ihmiskuva – tunteineen kaikkineen – on paitsi tärkeä eettinen lähtökohta, myös avain ihmisiä puhuttelevaan viestintään.

3. Arkijärki on asiantuntijan paras kaveri

Terveysalan ajatusjohtajalla on yhä useammin kasvot. Ihmiset uskovat ihmisiin, eivät instituutioihin. Mikään ei ole terveyden ajatusjohtajuutta rakentavalle organisaatioille niin vahva perusta, kuin asiantuntija, joka osaa sekä asiansa että ihmisten kieltä.

4. Opettele näkemään oman sosiaalisen kuplasi yli

Terveysviestintää ohjaa julkisen dialogin pelko. Asiantuntijat pysyvät omiensa joukossa. Erilaisuuden kohtaaminen on kuitenkin vaikuttavan terveysviestinnän syvintä ydintä. Dialogi ja teot rakentavat ajatusjohtajuutta.

5. Ota mieluummin kritiikkiä rohkeista teoista kuin välinpitämättömyydestä

Terveysviestintä on yhtä lailla yhteisön rakentamista kuin tiedonjakamista. Yhteisön rakentaminen perustuu jaettuihin arvoihin ja maailmankuvaan. Mikäli haluat vaikuttaa ja olla osa niitä yhteisöjä, joissa ihmiset kokevat tulevansa nähdyksi, uskalla sanoa ja tehdä rohkeita tekoja.

Duodecimissa julkaistun artikkelin voi lukea täältä.

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Mustavalkoinen kuva, kolme paria käsiä pitelee puhelimia.

Tunteet pelissä: näin some saa yleisön liikkeelle

Public affairs (PA) eli poliittinen vaikuttajaviestintä mielletään usein ensisijaisesti tiedon jakamiseksi ja faktojen esittämiseksi. Se voi kuitenkin parhaimmillaan olla esimerkiksi tunteita herättävä tarina. Kun tunnereaktioon yhdistyy vahva muistijälki, viesti pysäyttää.

LUE LISÄÄ
Mustavalkoinen kuva puhekuplista

Viestintä rakentaa vaikuttavan kulttuurin

Organisaation viestintä kertoo, millaisia me olemme, millä sävyllä puhumme ja kuinka kohtelemme toisiamme. Jokainen viesti, sisäinen tai ulkoinen, kantaa mukanaan organisaation arvoja, rakenteita ja asenteita. Kun halutaan kehittää organisaatiokulttuuria, viestinnästä

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.