Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Viestintävalmentajan viisi tunnusmerkkiä

Maailma on muuttunut: jokainen organisaatio sekä asiantuntija on viestijä, halusi se sitä tai ei. Tiedottajasta on tullut valmentaja ja strateginen sparraaja.

Kirjoittaja

Vuorovaikutuksen parantaja, sisällöntuotannon sparraaja tai muutoksen tukija. Laittaisitko jonkun näistä käyntikorttiisi?

Lueskelin vanhaa blogitekstiänijossa maalailin viestintäkonsultin toimenkuvan muuttuneen tiedottajasta valmentajaksi. Samaa asiaa ovat pohtineet muutkin, mutta paljon pidemmälle. Se selvisi maaliskuussa, kun bongasin ProComin uutiskirjeestä Susanna Rissasen Viestijä valmentajana -koulutuksen. Mukaan oli päästävä.

Maailma on muuttunut: jokainen organisaatio sekä asiantuntija on viestijä, halusi se sitä tai ei. Tiedottajasta on tullut valmentaja ja strateginen sparraaja.

Käytännössä tämä uuden ajan viestijä:

1) Ei tarjoa valmiita vastauksia vaan kysyy enemmän kysymyksiä
2) Ruokkii asiantuntijan sisäistä motivaatiota
3) Tarttuu tilaisuuksiin ketterästi
4) Kannustaa rohkeisiin kokeiluihin
5) Luo vuoropuhelua.

Avainsana: dialogi

Vuoropuhelu on paljon monisyisempää kuin perinteinen keskustelu. Se tarkoittaa kuuntelemista niin, että toinen haluaa puhua – ja puhumista niin, että toinen haluaa kuunnella. Kuinka usein laukkaammekaan muodostamaan omaa tulkintaamme toisen sanoista, keskeytämme tai puhua pulputamme niin, että toinen ei meinaa saada suunvuoroa. Sillä mallilla ei pitkälle pärjää varsinkaan muutostilanteissa tai uuden ideoinnissa.

Hyvä viestijä-valmentaja on jatkuvasti tuntosarvet herkkänä. Hän hyödyntää ihmisten erilaisuutta ja auttaa jokaista löytämään omat vahvuutensa.

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Mustavalkoinen kuva, kolme paria käsiä pitelee puhelimia.

Tunteet pelissä: näin some saa yleisön liikkeelle

Public affairs (PA) eli poliittinen vaikuttajaviestintä mielletään usein ensisijaisesti tiedon jakamiseksi ja faktojen esittämiseksi. Se voi kuitenkin parhaimmillaan olla esimerkiksi tunteita herättävä tarina. Kun tunnereaktioon yhdistyy vahva muistijälki, viesti pysäyttää.

LUE LISÄÄ
Mustavalkoinen kuva puhekuplista

Viestintä rakentaa vaikuttavan kulttuurin

Organisaation viestintä kertoo, millaisia me olemme, millä sävyllä puhumme ja kuinka kohtelemme toisiamme. Jokainen viesti, sisäinen tai ulkoinen, kantaa mukanaan organisaation arvoja, rakenteita ja asenteita. Kun halutaan kehittää organisaatiokulttuuria, viestinnästä

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.