On hupun puppua sanoa, että organisaatiot viestivät. Ensinnäkään ei ole olemassa viestivää organisaatiota, vaan organisaatiossa on viestiviä ihmisiä. Toisekseen vieläkin on liian usein niin, että organisaation viestintä nähdään vain viestintäyksikön (tai henkilön) tehtävänä. Organisaation viestintä vahvistuu todellisuudessa vain, jos mahdollisimman monet yhteisön jäsenet ovat taitavia viestijöitä. Kaikkien kohdalla se ei todellakaan tarkoita sitä, että pitäisi hallita sutjakas kynä ja vaikuttava mediaviestintä. Jokaisella on omiin työtehtäviinsä liittyen alueita, joita erilaiset viestintätaidot tukevat. Uskaltaisin kuitenkin sanoa, että työtehtävistä riippumatta kaikkien kannattaisi hallita selkeän ja ymmärrettävän viestinnän sekä vuorovaikutustaitojen perustyökalut.
”Organisaation viestintä vahvistuu todellisuudessa vain, jos mahdollisimman monet yhteisön jäsenet ovat taitavia viestijöitä.”
Viestintäosaaminen lähtee kohdeyleisön ymmärtämisestä
Viestintäosaamisen tärkein pointti on mielestäni sen hahmottaminen, kenelle viestii. Sillä kukaan ei viesti yksin. On ajanhukkaa viestiä kaikkea kaikille. Omien viestien kohdeyleisön saati trendikkäästi asiakaspersoonien miettiminen voi kuulostaa hankalalta, mutta itse asiassa olen nähnyt sen helpottavan ihan jokaisen viestintää.
Annan esimerkin somevalmennuksistani. Ei kannata lähteä edes muotoilemaan viestejään Twitter – ja LinkedIn-noheviksi, ennen kuin on päättänyt, kenen haluaa niitä lukevan. Tarkastelussa voidaan päätyä myös siihen, ettei kenenkään, ei ainakaan somessa. Silloin on ihan turha laittaa aikaansa someviestien hiomiseen, jos asiasta kiinnostuneet eivät somesta sitä lue. Kohdeyleisön ymmärtäminen on siis lähtökohta oman viestintäosaamisen kasvattamisessa.
Viestintäosaamisen kasvattaminen on valinta
Uskon, että jokainen hyötyy viestintäosaamisen kasvattamisesta. Oma ja yhteinen työhyvinvointi lisääntyy viestintäosaamisen lisääntymisen myötä, sillä usein isoimmat haasteet työelämässä liittyvät epäselvään tai riittämättömään viestintään. Toki kaikkiin asioihin emme voi viestimällä vaikuttaa, mutta asioiden korjaamiseen (tai pattitilanteissa purnaamiseenkin) on hyvä olla rakentavia viestinnän ja vuorovaikutuksen keinoja työkalupakissa saatavilla. Hyvä työnantaja tukee näiden työkalujen haltuunotossa ja ylläpidossa. Viestintäosaamisen kasvattaminen on valinta, jolla organisaatio voi yhdessä vahvistaa viestintäänsä – tai olla vahvistamatta. Suosittelen valitsemaan ensimmäisen, jos yhteisössäsi on halua onnistua!
Lopuksi vielä pikavinkit valintojen tueksi.
Viisi helppoa tapaa (viestintä)vajaaseen työelämään:
Käytä kaikkia kanavia
Älä selvitä mistä kanavista kollegat, sidosryhmät tai asiakkaat viestisi mieluiten lukisi. Näin varmistat, ettei tavoiteltavat ihmiset todennäköisesti näe viestejäsi infoähkyisistä kanavista lainkaan.
Vältä selkeyttä
Tarjoa kollegoille ja asiakkaille pientä aivopurtavaa luetunymmärtämisen muodossa. Käytä ammattislangia ja vaikeita lauserakenteita. Varo myös pilkkomasta tai tiivistämästä sanomaasi – mitä pidempi, sen epäselvempi!
Jätä roikkumaan
Älä palaa asioihin turhan nopeasti, äläkä myöskään vahingossa ilmoittele jos aikataulusi muuttuvat. Kollegan tai asiakkaan voi myös jättää roikkumaan epätietoisuuden vaappuvalle oksalle. Tällöin kannattaa vastailla vain ympäripyöreästi ja ottaa vinkkejä edeltä selkeyden välttelystä.
Älä kannusta
Viestimään kannustava palaute kannattaa antaa suorina käskyinä tai vielä varmempi tapa on suorastaan kieltää viestiminen vaikkapa somessa työajalla. Minkäänlaiseen oma-aloitteiseen vuorovaikutukseen sidosryhmien kanssa ei pidä tuupata! Varo myös hiomasta sujuvia ja osallistavia hybridityöskentelyn tapoja.
Älä tarjoa valmennusta
Asiantuntijoilla on onneksi kiire muutenkin eikä heillä useinkaan ole luppoaikaa osallistua kaiken maailman viestintävalmennuksiin. Jos strategiassa kuitenkin lukee ”viestintäkyvykkyyden kasvattaminen koulutuksella vuosina 2022-2024”, niin piilota valmennustiedot mahdollisimman pimeään paikkaan intrassa.
Jos haluat, että organisaatiossasi voidaan hyvin ja pääsette tavoitteisiinne, kokeile näitä:
Ole kanavaälykäs
Selvitä mitä kanavia kollegat, sidosryhmät ja asiakkaat todella käyttävät. Muotoile viestisi heille näihin kanaviiin ja kanavalähtöisesti tottakai! (Kanavastrategia on kätevä työkalu tämän hallintaan!)
Ole selkeä
Viesti selkeästi ja ymmärrettävästi. Karsi ja tiivistä, tarjoile vain kohdeyleisöille aidosti tarpeellinen.
Ole läsnä
Jos olette tehneet päätöksen olla läsnä esimerkiksi somessa, lunastakaa lupauksenne. Muista kertoa selkeästi milloin ja miten olette tavoitettavissa. Kiireisessä arjessa sävykoulutettu botti voi olla kullanarvoinen apuri ensivastauksen antamisessa.
Kannusta
Varmista, ettei organisaatiokulttuurissa- tai rakenteissa ole esteitä avoimelle viestinnälle. Millainen ohjeistus erilaisiin viestintätilanteisiin on? Mitä käytännön työkaluja viestimiseen on?
Tarjoa mahdollisuus kehittyä viestijänä
Panosta strategiseen viestintäosaamisen kehittämiseen: tarjoa pitkäjänteistä, tavoitteellista, mitattavaa ja laadukasta viestinnän tukea. Organisaatiolle räätälöity valmennusohjelma on todistetusti vaikuttavin yksittäisten sieltä täältä napattujen koulutusten sijaan.
Ota yhteyttä, niin pohditaan yhdessä miten voisimme fiksusti ja mitattavasti kehittää viestintäosaamistanne! laura.vuorio-kuokka@ahjocomms.fi tai somessa @lauravuok