1970-luvulla laaditut Wiion lait ovat vuosien varrella tuntuneet aina vain osoittautuvan edelleen päteviksi, viimeisimmän kerran muutama viikko sitten Ruisrockissa. Wiion mukaan ”jos sanoma voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta on eniten vahinkoa”. Kaverini sanoi lähtevänsä etsimään alueelta tuttujaan ja itse ymmärsin tilanteen niin, että hän palaa pikaisen jutustelun jälkeen takaisin siihen missä itse olin. Hän oli kuitenkin tarkoittanut, että jää viettämään aikaa etsimänsä porukan kanssa ja me kaksi kohtaamme myöhemmin illalla.
Sanomattakin on selvää, että kun lopulta ystäväni kanssa näimme ja reflektoimme tapahtunutta, aiheutti asia pientä kismaa. Seuraavana aamuna enemmän kuitenkin nolotti kuin suututti, sillä tilanteen olisi voinut sekä ennaltaehkäistä että ratkaista ihan vain selkeämmällä viestinnällä.
Vältä viestinnän sudenkuopat paremmalla pohjatyöllä
Jos viestintä on hankalaa jo yksityiselämässä, on se sitä myös töissä. Varmastikin kaikissa organisaatioissa on tehty turhaa työtä yksinkertaisen väärinymmärryksen takia tai jokin asia ei ole mennyt kerralla maaliin vajavaisen briiffin vuoksi.
Viestintä on vaikea laji ja siksi Wiiokin varmasti näki epäonnistumisen todennäköisenä. Mikäli Wiion lait kuitenkin pätevät joka ikinen kerta kun minkäänlaista viestintää tapahtuu, on viestintätoimiston toimintalogiikka aika heikoilla jäillä. Siksi uskallan väittää, että viestintä kyllä onnistuu varsin usein, mutta se vaatii työtä ja panostusta – ja toisinaan ulkopuolista apua.
Monessa kohtaa voi epäonnistua, se on myönnettävä. Vaikka kuinka keksisit omasta mielestäsi hyvän kampanjan, se ei välttämättä aukene yleisölle. Tai vaikka kuinka olisit sitä mieltä, että asiasi on tärkeä ja koko kansaa koskettava, ei se välttämättä muiden mielestä ole. Oikean kohderyhmän tavoittaminen voi olla hankalaa ja mikä pahinta, saattaa joku ymmärtää sanomasi väärin ja loukkaantua.
Viestintätoimisto voi auttaa sinua oikeastaan missä vaiheessa tahansa. Oli tavoitteenasi sitten saada tuotteellesi tai asiallesi medianäkyvyyttä, avata keskustelua kohderyhmäsi kanssa tai tehdä itse parempia sisältöjä.
Harjoituksella mestariksi
Kuten ei monessa muussakaan asiassa, ei viestinnässäkään olla koskaan valmiita. Kun se yksi huippuhyvä kampanja ja toteutus on keksitty ja tehty, ei työ kuitenkaan ole valmis, vaan osaamista tulee ylläpitää. Jotta saat sanomasi jatkossakin kerrottua selkeästi, opettele uusia sekä kehitä vanhoja taitoja. Harjoittamalla esiintymistäsi tai ottamalla haltuun uuden kanavan, parannat mahdollisuuksiasi onnistua viestinnässäsi.
Ja sitten jossain vaiheessa sinusta tulee yhtä hyvä kuin minusta ja kollegastani. Olimme Jannen kanssa sopineet näkevämme Ruisrockissa jossain vaiheessa ja tämän vähäsanaisen viestittelyn jälkeen löysimme toisemme. Tässäkin keskustelussa Wiio osoitti olevansa oikeassa, sillä “Mitä enemmän viestitään, sitä huonommin viestintä onnistuu”.

Mutta eikös se nyt ole jo ihan yleisesti todettu fakta, että vähemmän on enemmän?
Wiion lakeihin voit tutustua täällä.