Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Viestinnän kuolemansynnit, osa 3: Propaganda

Suomessa elää osittain oikeutettu, mutta myös liian kyseenalaistamaton myytti rehellisyydestä ja siitä, että asiat sanotaan niin kuin ne ovat. Välillä joutuu toteamaan, että suorasanaisuutemme pettää ja sorrumme ottamaan vapauksia totuuden suhteen.

Kirjoittaja

Tuomas Mäkinen

Yritykset, organisaatiot, poliitikot sun muut pajattavat ennalta valittuja, omaan suuhun mukavasti istuvia “totuuksia”, jotka eivät aina ole suhteessa siihen, mitä reaalimaailmassa tapahtuu. Tilanne ei koskaan ole huono, se “luo mahdollisuuksia haasteiden kautta”. Tuote ei ole ylihintainen, vaan “hintalaatusuhteeltaan eksklusiivinen”. Ei irtisanota ja leikata, vaan “tehostetaan resursseja”.

Ydinviestien toistelu muuttuu pahimmillaan sieluttomaksi mantraksi, josta versoo pikkuhiljaa propagandaa. Ei, se ei ole menneen maailman termi, jolla viitataan retroihin sotajulisteisiin, vaan myös nykyajan sudenkuoppa. Modernikin PR alkaa olla propagandaa siinä vaiheessa, kun sen sisältöä ja viestiä ei voi pitää objektiivisesti uskottavana. Ja propagandaan uskovat ainoastaan he, jotka haluavat uskoa: vastustajiaan ei voi aivopestä pakkotoistolla.

Tulta päin eikä sen reunamia kiertäen

Kaikki tietävät, mistä keskustelevat mielellään ja mitkä asiat haluaisivat jättää kokonaan käsittelemättä. Ihminen tai yritys ei silti voi väistää jokaista mukavuusalueensa ulkopuolelle putoavaa keskustelua. Aina ei voi puhua vain siitä, mikä on kivaa ja myy hyvin. Ja usko pois: silmänkääntötemput ovat läpinäkyviä, saavat firmasi näyttämään naurettavalta, etkä suosittelisi niitä muillekaan yrityksille. Miksi siis sortuisit niihin itse?

Jos ihmiset valittavat siitä, että organisaatiosi on tehnyt emämunauksen, mitä jos osallistuisit keskusteluun ja puhuisit siitä, miten näin pääsi käymään ja miten se jatkossa vältetään? Et käännytä kaikkia puolellesi, mutta toimit suorasti ja osoitat kuuntelevasi palautetta. Väistely, silottelu ja yritys ohjailla aihetta mukavampaan suuntaan on viestinnällinen vastine sille, kun olosi huononee koko ajan, mutta välttelet lääkäriin menoa. Ehkä tämä tästä vielä huomenna… ja huomenna kuume on taas noussut asteen ylemmäs.

Viestijöiden helvetissä on tilaa heille, jotka luisuvat Voiman Valoisalta puolelta, rehellisestä ja avoimesta keskustelusta Pimeälle puolelle, jossa odottavat mustan valkoiseksi puhuvat spin doctorit.

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.