Menetin vuosia sitten kiinnostukseni blogien seuraamiseen, sillä useimmat vaikuttajat laittoivat yksityisyyden muurit ympärilleen ja keskittyivät mainostamiseen. Blogeista katosi yhtäkkiä arkisuus, elämän maku ja tärkeistä asioista puhuminen – tilalle tulivat asukuvat ja brändiyhteistyöt.
Tilanne johtui luultavasti siitä, että vaikuttajat itsekin hämmentyivät yhtäkkistä suosiotaan, eikä oman elämän jakaminen julkisesti tuntunut enää hyvältä. Bloggaajien maailma kääntyi päälaelleen. Harrastuksena alkanut, päiväkirjamaisen blogin pitäminen muuttui taloudellisesti kannattavaksi työksi ja seuraajia saattoi olla satojen sijaan ensin tuhansia ja sitten kymmeniä tuhansia.
Vaikuttajat haluavat puhua aidoista aiheista
Viime vuosina olen ilokseni huomannut uusia suuntauksia vaikuttajamaailmassa. Vaikuttajat uskovat nykyään siihen, että heidän on valittava yhteistyökumppaninsa huolella ja uskottava vahvasti tuotteeseen tai palveluun, jota lukijoilleen mainostavat.
Kehityksen myötä ollaan pääsemässä paremmin hyvän ja kestävän vaikuttajamarkkinoinnin ytimeen: paras vaikuttaja on esikuva, joka tunnistaa oman vastuunsa. Lukijakunnan ollessa monesti nuorta ja vaikutusaltista, on erityisen tärkeää, etteivät vaikuttajat keskity vain pinnallisiin aiheisiin tai toista tyhjiä mainoslauseita brändiyhteistyön nimissä.
Avoimesti tärkeistä aiheista kuten masennuksesta, burnoutista, parisuhteista, seksistä, tai itsetunnosta puhuminen on yleistynyt vaikuttajien keskuudessa. Sana ”vaikuttaja” on hyvin osuva – se ei kuitenkaan viittaa ainoastaan ostokäyttäytymiseen vaikuttamiseen, vaan muun muassa nuorten tukemiseen, tabujen esille nostamiseen ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.
Esimerkiksi tämän blogitekstin inspiraationa toimivat tässä kuussa Trendi-lehden kannessa olevat huikeat vaikuttajat Alexa Dagmar ja Linda Juhola. He puhuvat avoimesti ja omilla kasvoillaan asioista, joita yleensä pohditaan joko yksin tai tyttöjen kanssa saunaillassa. Uskon, että he ovat kasvattaneet lukuisten naisten itsetuntoa: ”Ai, en olekaan ainoa, joka kokee näin?”
Toki niin kuin kaikessa, niin myös tässä kolikossa on kaksi puolta. Erittäin suositun bloggaajan kirjoitus siitä, kuinka yksittäinen ihminen ei voi vaikuttaa ilmastonmuutokseen on huolestuttavaa. Tällaisissa tilanteissa soisi vaikuttajien ymmärtävän oman roolinsa ja painoarvonsa lukijoidensa keskuudessa.
Kanavoi hyvänteon viestiä vaikuttajien kautta
Mitä tämä muutos sitten tarkoittaa yrityksille ja organisaatioille? Eivätkö vaikuttajat olekaan enää kaupallisia mainostajia? Siirtyvätkö he puhumaan vain tunteistaan ja arvoistaan? Toivottavasti, sanon minä! Se ei kuitenkaan tarkoita, ettei vaikuttajien kanssa voisi edelleenkin tehdä hyvin onnistunutta yhteistyötä.
Me Ahjolla olemme sitä mieltä, että arvotekoja on välttämätöntä tehdä – ja niistä on myös kerrottava maailmalle. Etsi siis vaikuttaja, jolla on sama arvomaailma kuin yritykselläsi ja tehkää yhdessä hyvää. Muutatte maailmaa ja samalla saatte vaikuttavan puolestapuhujan. Älä mieti ainoastaan sitä, miten maksettu blogipostaus voi auttaa myyntiäsi. Mieti, minkä tärkeän sanoman haluaisit kertoa laajalle yleisölle vaikuttajan kautta.
Osa yrityksistä ja organisaatioista on vastaavaa yhteistyötä jo onnistuneesti tehnytkin: Esimerkiksi Mehiläinen ja Pupulandian Jenni toivat yhdessä esille tärkeän aiheen: miltä burnout tuntuu? Juuri tällaiset blogiyhteistyöt herättävät keskustelua ja keräävät kiitosta.
Vaikuttajilla on erittäin suuri mahdollisuus, no, vaikuttaa. Miksemme siis tarttuisi tilaisuuteen ja tekisi heidän kanssaan yhdessä suuria tekoja? Vastuullinen brändi ja vaikuttaja voivat yhdessä houkutella paitsi tekemään ostopäätöksiä, myös nostaa tärkeitä ja keskustelunarvoisia aiheita lukijoiden tietoisuuteen.