Jos haluat seistä arvojesi ja oman toimintasi takana, ole valmis myös ottamaan niistä palautetta ja muuttamaan niitä. Yritys, joka pystyy ottamaan julkisesti vastaan rakentavaa palautetta, antaa itsestään palveluhenkisen, avoimen ja rehellisen kuvan, sanoo Janica Brander, Savusuolaa-ruokabloggaaja, toimittaja ja viestintäasiantuntija.
Vaikuttajamarkkinointia käytetään myös tapana kehittää omaa liiketoimintaa. Esimerkiksi Tallink Silja halusi kehittää vegaaniruokiensa tarjontaa. Mukaan valjastettiin PS Olen vegaani -Youtube-kanavaa ylläpitävät Paju Purovuo ja Minni Väärä, Chocochili-ruokablogin kirjoittaja Elina Innanen sekä yhteiskunnallinen bloggaaja ja ruokavaikuttaja Emmi Nuorgam. Somevaikuttajat keräävät ideoita siitä, kuinka tarjota vegaaniruokailijoille parempia aterioita.
Jos taas haluat esimerkiksi parantaa asiakaskokemusta, voit tehdä sen näkyvästi vaikuttajien avulla: saat vaikuttajalta rehellistä palautetta asiakaskokemuksesta. Myöhemmin voit julkisesti myös kertoa, että yrityksesi korjasi kaikki vaikuttajan tunnistamat heikkoudet.
Some-vaikuttajia hyödynnetään myös erilaisten tuotteiden kehitysprosesseissa. He ovat oman kohderyhmänsä edustajia, jotka tuntevat oman lukijakuntansa. Yhdistelemällä erilaisia vaikuttajia tavoitat ja kuulet monenlaisten kohderyhmien toiveita.
Iso oivallus on se, että vaikuttajamarkkinoinnin avulla yritys voi olla vuorovaikutuksessa yleisön kanssa ja lähempänä kuluttajaa. Joillekin meistä verkkovaikuttaja on se ensisijainen, ainoa heitä kiinnostava media. Harppaus uuteen vaatii uuden kulman katsoa maailmaa.
Lähtee liiketoiminnan tavoitteista, luo ajatusjohtajuutta
Yrityksen vaikuttajamarkkinoinnin tulee joka kerta lähteä liiketoiminnan tavoitteista. Jos tavoitteesi on kasvattaa myyntiä, suunnittelemme vaikuttajamarkkinoinnin sen mukaan. On oltava syy, miksi asioita tehdään.
“Joillekin vaikuttajamarkkinointi on ensisijainen, jopa ainoa heitä kiinnostava media”
Näkyvyyden lisäksi vaikuttajamarkkinointi rakentaa parhaimmillaan ajatusjohtajuutta. Ajatusjohtaja on se, jonka puoleen käännytään. Ajatusjohtaja avaa keskusteluja, sen sijaan, että seuraisi niitä.
Huolellisesti suunniteltu vaikuttajamarkkinointi on ennen kaikkea täsmätoimintaa, jolla tavoitetaan tarkkaan rajattua kohdeyleisöä. Viestintätoimisto auttaa yritystäsi erottumaan massasta ja tuottamaan vaikuttajamarkkinoinnin sisältöä, joka ei kerää pelkästään pinnallisia huomioita suurelta massalta.