Ihminen on psykofyysinen olento, ja sitä hän on myös työpaikalla. Kehut, positiivinen fiilis ja myötätunto levittävät iloa ja tarttuvat tehokkaasti. Kun taas työtilanteessa tulee arvostelluksi tai saa kärkevän negatiivista palautetta, sappi lähtee kahta kauheammin kiertämään. Harva kykenee niin taitavasti hallitsemaan itsensä, että heittää lian kaivoon heti sen kuullessaan. Se vaatii vahvaa itsetuntoa.
Työminä, kotiminä… tai ihan vaan minä
Meillä on paljon heikkouksia, mutta myös alihyödynnettyjä vahvuuksia. Kykenemme monenlaiseen tunneälyyn ja hyödynnämme myös työpaikalla paljon eri tunteita, muun muassa empatiaa. Voimme päättää ja valita hyödyntävämme näitä vahvuuksiamme arjessa. Jokainen meistä voi vaikuttaa siihen tunteeseen, joka asiakkaalle, työkaverille ja tietenkin myös itselle päivästä jää.
Siinä meitä voi auttaa oma persoona. Kyse on työ- ja vapaa-ajan persoonien yhdistämisestä; omana itsenään olemisesta. Se ei ole niin helppoa kuin voisi luulla. Toisinaan hölmöilevää, puujalkavitsejä laukovaa persoonaansa yrittää tukahduttaa tai estää – jossain kohtaa se kuitenkin pursuaa väkisin ulos. Kunkin meistä persoonaan mahtuu erilaisia rooleja, jotka aktivoituvat eri tilanteissa. Konsulttina koen, että olen toiminut äitinä, siskona, parhaana kaverina, keittäjänä, terapeuttina, IT-tukena ja valmentajana eri työ- ja asiakastilanteissa.
Joskus työelämässä epätavallinen rooli voi sopia tiettyyn tilanteeseen. Silloin se voi olla mahdollisuus osoittaa inhimillisyyttä, luoda suhdetta ihmiseen ja näyttää parhaimmillaan vahvaa empatiaa. Tällaiset tilanteet ja vuorovaikutustilanteet antavat itselle myös paljon.
Hinta ja laatu voivat vaikuttaa, mutta ihmiset ratkaisevat
Inhimillisten taitojen ja tunneälyn kautta voi vaikuttaa. Siksi niitä ei kannattaisi painaa villaisella. Fiksusti ja rohkeasti hyödynnettynä ne synnyttävät taitavaa viestintää.
H2H on olennaista sisäiselle viestinnälle ja onnistuvalle työpaikalle. Työkaverien kohtaaminen ihmisinä luo yhteistyöhalua ja hyvää fiilistä. Näkyvä inhimillisyys ohjaa meitä myös kuluttajina: 83 % meistä uskoo läheisten ihmisten, kuten ystävän ja perheen, suosituksiin.
Vaikuttajamarkkinointi on myös konkreettinen esimerkki siitä, kuinka haluamme kuunnella ihmisiä, jotka ovat omia itsejään: 49 % on ostanut jotain vaikuttajan suosittelun perusteella. Ei siis ole ihme, jos myös B2B-liiketoiminnassa käännymme mieluummin mukavan ihmisen puoleen.
Arjessamme on jo tarpeeksi koneita, joiden kanssa työskennellä. Miksi siis emme olisi rohkeasti ihmisiä työssämme?