Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Terveysviestinnässä näkemyksellisyys on valtaa

Terveydestä käydään jatkuvia uskonsotia. Sisäsiistit asiantuntijatoimijat haluavat usein jäädä näiden taistelujen ulkopuolelle. Siltoja rakentava terveysviestijä ei kuitenkaan pakene erilaisuutta oikeaoppisuuden taakse, vaan näkee mahdollisuuksia – ja hioo näkemyksellisyyttä.

Kirjoittaja

Janne Huovila

Se on käynyt kaikille selväksi, että Trump ei ole presidentti sen takia, että hän puhuisi aina totta. Yhtä lailla terveysalalla äänessä eivät ole useinkaan ne, jotka tietäisivät eniten. Tästä monet vetävät sen johtopäätöksen, että ihmiset ovat vähän tyhmiä: seuraavat karismaattisia johtajia oikeiden osaajien sijaan.

Populistit tarjoavat kuitenkin jotain sellaista, johon kompleksisuuteen hukkuvat asiaosaajat harvoin pystyvät. Se on näkemyksellisyys. Ihmiset kaipaavat tulevaisuushorisonttia, unelmakuvaa, tarinaa paremmasta huomisesta. ”Oikeat asiantuntijat” ovat tässä harvoin hyviä. He pidättäytyvät numeroissa ja faktoissa.

Näkemyksellisyyden tarve ei rajaudu vain suurten johtajien tai yritysbrändien viestintään. Se pätee yhtä lailla asiantuntija-asiakas-vuorovaikutukseen. Tämän takia suosioon ovat nousseet sellaiset ammattikunnat kuin personal trainerit ja life coachit. He eivät ole “vanhoja” terveydenhoidon ammattikuntia, jotka on koulutettu puhumaan vain faktoista ja numeroista.

Coachit maalailevat hehkeitä tulevaisuuskuvia. He ovat motivoinnin ammattilaisia. Me ostamme heiltä näkemyksellisyyttä – näkemystä siitä, että voimme luoda paremman tulevaisuuden.

Miten asiantuntijat ja asiantuntijaorganisaatiot sitten voivat kehittää näkemyksellisyyttä?  Esimerkiksi Aristoteleen vaikuttamisteorian avulla, jota Juhana Torkki on ansiokkaasti soveltanut tämän päivän vaikuttamiseen.

Jos terveysviestinnän näkee vain tietona, on rajannut oman ymmärryksen pelkkään logokseen. Jos taas huomioi aina tapauskohtaisesti viestinnän yleisön, heidän lähtökohtansa ja tunnetilansa, on laajentanut omaa viestintäänsä pathokseen. Tällöin tieto alkaa muuttua näkemyksellisyydeksi.  Ethos – se, mitä kertoja viestii omalla olemuksellaan – antaa taas mahdollisuuden tuoda näkemyksellisyyden muiden tietoisuuteen puhuttelevalla ja vaikuttavalla tavalla.

Viestintäkonsultin työ on pyrkimystä löytää eettisesti kestävällä tavalla tätä näkemyksellisyyttä asiantuntijoista ja organisaatioista. Se on tapa rakentaa terveyden ajatusjohtajuutta.

Lue lisää aiheesta pamfletistamme ”Terveysviestintä ansaitsee ajatusjohtajia”. Kerromme, miksi asiantuntijoiden ja organisaatioiden pitäisi tavoitella terveyden ajatusjohtajuutta.

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Lääkeyhtiö — iso paha susi vai jotain muuta?

”Meille on tarpeen Suomen ulkopuolisena toimijana ymmärtää, keitä päätöksentekijät ovat, ja olla yhteydessä tärkeimpiin. Haluamme myös ymmärtää vallitsevaa asenneympäristöä ja päätöksentekoprosessia.” ”Meidän tulee ymmärtää, miten hallitusohjelmaan kirjatut asiat konkreettisesti etenevät

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.