Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Terveysviestinnän suurin harha: tieto yksin ei riitä

Terveysviestinnän suurin harha on usko siihen, että pelkkä tieto muuttaa käyttäytymistä. Faktoja ja tutkimuksia löytyy yllin kyllin, mutta silti moni ohittaa tärkeimmätkin viestit olankohautuksella. Muutos syntyy vasta, kun viestiin voi luottaa ja siitä tunnistaa oman elämänsä.

Kirjoittaja

Miksi luottamus voittaa faktan?

 

Kun ihminen kohtaa viestin, hän ei mieti ensisijaisesti: ”Onko tämä totta?”. Hän miettii: ”Voinko luottaa tähän? Tunnistanko tästä itseni ja oman arkeni?”. Tämä on terveysviestinnän ydinharha: luulemme, että pelkkä tieto riittää. Todellisuudessa luottamus ja samaistuminen ovat se silta, joka kuljettaa tiedosta kohti ymmärrystä, ja ymmärryksestä kohti tekoja – parempia valintoja, avun hakemista, toivoa.

 

Empatia tekee datasta elävää

 

Faktoilla ei ole kasvoja. Tarinoilla on. Empatia ei tarkoita sitä, että jätämme datan sivuun, vaan sitä, että avaamme sen ihmisten kokemusten kautta. Tilasto mielenterveyden haasteista voi olla pysäyttävä, mutta vasta tarina nuoresta, joka uskalsi hakea apua ja sai elämänsä takaisin raiteilleen, saa meidät pysähtymään ja toimimaan.

 

Juuri mielenterveys on ajankohtainen esimerkki siitä, miten sanat luovat todellisuutta. Kun puhumme “heikoista” tai “uupuneista”, rakennamme mielikuvaa kyvyttömyydestä. Kun taas puhumme rohkeudesta hakea apua, muutamme koko narratiivia. Terveysviestinnän tehtävä ei ole vain informoida, vaan myös uudistaa kieltä ja sitä kautta asenteita.

 

Terveysviestinnän seuraava askel

 

Seuraavan vuosikymmenen terveysviestintä ei voi olla pelkkää tiedottamista. Sen täytyy olla kohtaamista:

 

  • Selkeyttä monimutkaisuuteen.
  • Toivoa epävarmuuden keskelle.
  • Sanoja, jotka eivät leimaa vaan vapauttavat.

 

Kun onnistumme tässä, terveysviestintä ei jää taustahälyksi. Siitä tulee voimavara, joka auttaa meitä tekemään parempia valintoja ja ennen kaikkea voimaan paremmin.

 

Case: Monikanavainen vaikuttamistyö opioidikriisin ratkaisuksi

 

Pelkkä tieto huumeiden haitoista ei riitä muuttamaan päätöksiä eikä käyttäytymistä. Siksi Indivior Nordicsin kanssa rakentamamme yhteistyö on perustunut pitkäjänteiseen ja monikanavaiseen vaikuttamiseen: tutkimuksia ja policy-raportti, päättäjätilaisuuksia eduskunnassa ja SuomiAreenalla, vetoomuksia ja kampanjasivustoja, tarinallisia sisältöjä sosiaalisessa mediassa sekä laajaa digitaalista näkyvyyttä.

 

Tuloksena syntyi keskustelua, päättäjien sitouttamista ja yhteiskunnallista painetta parantaa hoitoonpääsyä eli juuri sitä muutosta, jota pelkät tilastot eivät saa aikaan. Tämä työ jatkuu edelleen, ja se havainnollistaa terveysviestinnän ydintä: faktat avaavat oven, mutta vasta luottamus, tarinat ja jatkuva vuoropuhelu vievät siitä sisään.

 

Haluatko vahvistaa organisaatiosi viestintää ja vaikuttavuutta? Ota yhteyttä maria.kesti@ahjocomms.fi 050 443 7655

 

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Söpö robotti kirjoittaa kynällä paperille.

Miten tekoäly muuttaa viestijän työtä?

Tekoäly voi hoitaa monia viestinnän tehtäviä hetkessä. Se osaa tuottaa uutiskirjeitä, luonnostella lehdistötiedotteita ja tehdä somepostauksia, jotka ovat tyyliltään uskottavia ja sujuvia. Viestinnän ammattilaisen rooli ei kuitenkaan ole kadonnut –

LUE LISÄÄ
Lähikuva älypuhelimen näytöstä, jossa näkyy erilaisia hymiöitä, kuten sydänsilmät, naurava ja suuteleva emoji. Kuva on mustavalkoinen.

Tunteet pelissä: näin some saa yleisön liikkeelle

Public affairs (PA) eli poliittinen vaikuttajaviestintä mielletään usein ensisijaisesti tiedon jakamiseksi ja faktojen esittämiseksi. Se voi kuitenkin parhaimmillaan olla esimerkiksi tunteita herättävä tarina. Kun tunnereaktioon yhdistyy vahva muistijälki, viesti pysäyttää.

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.