Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Tee uudenvuodenlupaus: verkkosivut kuntoon 2017!

Jos olet menossa tapaamaan asiakasta henkilökohtaisesti, olet päässyt jo pitkälle. Useimmiten ensimmäinen kohtaaminen asiakkaan kanssa tapahtuu kuitenkin verkossa.

Kirjoittaja

Virpi M. Salmi

Menisitkö myyntitapaamiseen virttynyt tuulipuku ylläsi? Poissuljetaan tilanne, että olet menossa myymään kävelysauvoja esimerkiksi Mäntän paperitehtaan TYKY-päivään ja sinulta odotetaan tunnin mittaista demoa Mäntänvuoren lenkkipolulla. Harkitset palaveripukeutumistasi, koska haluat välittää asiakkaalle asiantuntevan ja luotettavan ensivaikutelman itsestäsi ja edustamastasi organisaatiosta. Miksi siis antaisit verkkosivujesi viestiä jotakin päinvastaista?

Olen joutunut työssäni kahlaamaan satoja verkkosivuja etsiessäni tietoa ja kartoittaakseni potentiaalisia yhteistyökumppaneita. Minua ei lakkaa ihmetyttämästä, miten retuperällä ja suorastaan 90-luvulla monen yrityksen ja organisaation verkkosivut edelleen ovat. Organisaatiot eivät näytä ymmärtävän, kuinka paljon potentiaalisia asiakkaita voi ihan oikeasti menettää huonojen verkkosivujen vuoksi.

Mikään ei aja ihmistä nopeammin pahoinvoinnin partaalle kuin tiedon etsiminen navigaatiopainajaista muistuttavilta verkkosivuilta, joissa tekstisekamelskaa on piristetty neljällä eri fontilla, ja kuvat ovat suttuisia loisteputkikuvia pääkonttorilta. Jos kilpailijan sivut antavat selkeydellään ja raikkaudellaan ammattimaisen kuvan toimijasta, ei ole kovin vaikea arvata, mihin valinta kohdistuu.

Hyvän verkkosivun ominaisuudet

Jos epäilet, että verkkosivuissasi voisi olla parantamisen varaa, voit saada jonkinlaista käsitystä sivujesi toimivuudesta arvioimalla esimerkiksi

  • Löytyvätkö sivusi helposti verkosta?
  • Toimivatko sivut mobiililaitteella?
  • Onko navigointi alasivuilla helppoa?
  • Onko teksti ymmärrettävää?
  • Ilmentävätkö sivut brändiäsi?
  • Onko yhteydenotto tai tilaaminen vaivatonta?

Luotettavamman arvion sivujen käyttökokemuksesta saat kun kysyt sitä omalta asiakkaaltasi, tai muulta ulkopuoliselta taholta.

Verkkosivujen uudistaminen vaatii ammattilaisten yhteistyötä ja tiukkaa projektihallintaa

Verkkosivujen uudistaminen on monitahoinen projekti ja vaatii koordinointia eri alojen ammattilaisten välillä. Se vaatii myös resursseja. Siksi ajatus urakan aloittamisesta aiheuttaa monille päänsärkyä ja se siirretään helposti seuraavaan vuoteen. Samalla unohdetaan miten tärkeä osa toimivilla verkkosivuilla on myynnissä. Älä tee tätä virhettä!

Tärkeintä onnistuneen verkkosivu-uudistuksen läpiviemisessä onkin projektin selkeä johtaminen sekä yhteistyötahojen toimiva vuorovaikutus. Valitse hankkeellesi sellainen vetäjä, joka näkee verkkosivusi osana viestinnän ja myynnin kokonaisuutta, ja joka ymmärtää, miten tärkeää verkkosivujen eri osa-alueiden ja ominaisuuksien huomioiminen on. Näin verkkosivujen tavoite säilyy kirkkaana mielessä, eikä puolen vuoden kuluttua starttaavaa firman palvelulaajennusta unohdeta huomioida verkkosivuratkaisussa.

Tee uudenvuodenlupaus organisaatiosi parhaaksi ja pane verkkosivut kuntoon vuonna 2017.

Autan mielelläni.

Terveisin, Viestinnän ammattilainen ja tietoa etsivä potentiaalinen asiakkaasi

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Lääkeyhtiö — iso paha susi vai jotain muuta?

”Meille on tarpeen Suomen ulkopuolisena toimijana ymmärtää, keitä päätöksentekijät ovat, ja olla yhteydessä tärkeimpiin. Haluamme myös ymmärtää vallitsevaa asenneympäristöä ja päätöksentekoprosessia.” ”Meidän tulee ymmärtää, miten hallitusohjelmaan kirjatut asiat konkreettisesti etenevät

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.