Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Taylor Swift: aikamme markkinointinero

Jokaisella viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisella on opittavaa yhdeltä aikamme suurimmista pop-tähdistä. Se, miten teinitähtenä aloittanut naapurintyttö käyttää julkisuutta brändinsä ja ajatusjohtajuutensa rakentamiseen, on ihailtavaa.

Kirjoittaja

Alansa ajatusjohtaja

Viimeisin esimerkki Taylorin neroudesta on hänen kirjeensä Applelle yhtiön uuden musiikkipalvelun lanseerauksen yhteydessä. Kirjeessä Taylor ihailtavan sympaattisella tavalla asettaa itsensä koko musiikkialan puolestapuhujaksi ja muusikkojen oikeuksien puolustajaksi. Hän kertoo arvostavansa Applea, mutta jättävänsä tuotantonsa musiikkipalvelun ulkopuolelle, koska Apple ei aikonut maksaa muusikoille korvausta kuluttajille tarjottavan kolmen kuukauden ilmaisen kokeilujakson ajalta.

Siitä, muuttiko Apple linjauksiaan juurikin ja pelkästään Taylorin kirjeen perusteella, voi olla montaa mieltä. Ainakin Apple antoi kunnian muutoksesta Taylorille ja muille asiaa ajaneille muusikoille.  Myös monet muusikot kiittivät Tayloria mm. Twitterissä.

Yksi asia on kuitenkin varma: medialle ja suurelle yleisölle jäi vahva mielikuva Taylor Swiftistä vaikutusvaltaisena naisena, jonka yksittäinen kirje voi muuttaa kokonaisen alan toimintatapoja. Taylor on alansa ajatusjohtaja, jonka puoleen käännytään myös tulevaisuudessa. Tämä on pitkän työn tulos: Applelle osoitettua kirjettä on edeltänyt mm. kädenvääntö Spotifyn kanssa artistien korvauksista.

Missä asiassa sinä tai yrityksesi voisit nousta ajatusjohtajaksi?

Asiakaslähtöinen samaistumiskohde

Taylor Swift tietää, kuka hänen laskunsa maksaa: levyjen ostajat ja konserttikävijät eli fanit. Taylorin interaktiivinen viestintä faniensa kanssa on täysin omaa luokkaansa. Yksi esimerkki tästä on hänen jouluinen tempauksensa: Swiftmas.

Joulutempauksessaan Taylor ilahdutti suurimpia fanejaan käsinpaketoiduilla, persoonallisilla joululahjoilla ja henkilökohtaisilla kirjeillä. Kaikki tämä videoitiin fanien hysteerisen onnellisia reaktioita myöten. Lopputulos oli sydäntälämmittävä. Tämän perusteella on helppo uskoa Taylorin olevan empaattinen ja rakastava ihminen, jolle fanit ovat tärkeintä maailmassa. Ja tämä tietysti sitouttaa faneja entisestään. Nerokasta!

Taylor on yksi meistä, tavallisista ihmisistä. Hänen näkyvyytensä sosiaalisessa mediassa on tarkoin harkitun tavallisen oloista: kuvissa on usein kotikutoinen tunnelma, onhan hän kuin kuka tahansa milleniaali. Tätä vahvistaa myös se, että Taylor tanssahtelee alan palkintogaaloissa kuin kuka tahansa tavis idoleittensa esiintyessä. Asiakaslähtöistä kuluttajaviestintää parhaimmillaan.

 

 

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.