Yhteistyössä Irti Huumeista ry:n ja Indiviorin kanssa toteuttamamme Tavoitteena Nolla Huumekuolemaa -kampanja palkittiin Finnish Comms Awards -gaalassa, Viestintä (B2B-viestintä) -kategoriassa. Kampanjan keskiössä oli opioidiriippuvuuden ja huumekuolemien vakavan ongelman esille tuominen. Suomessa huumeisiin menehtyy viikoittain viisi ihmistä, joista kaksi on alle 25-vuotiaita. Tavoitteenamme oli paitsi lisätä tietoisuutta tilanteesta, myös nostaa esiin hoitoon pääsyn haasteita ja aktivoida päättäjiä sekä laajaa yleisöä.
Kampanjan pääkanavina toimi Instagram ja kampanjalle luomamme verkkosivusto, joiden kautta saavutimme lähes kaksi miljoonaa näyttökertaa. Onnistuimme kasvattamaan tietoisuutta opioidiriippuvuudesta ja aktivoimaan ihmisiä yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.
Voiton perusteluissa todettiin seuraavasti: “Tässä voittajatyössä vakavan aiheen viestintä on vaatinut hienotunteisuutta, tasapainoilua ja herkkyyttä tonaliteetissa ja visuaalisessa ilmeessä. Kampanja ylitti numeraaliset tavoitteet ja löysi myös uutta yleisöä kohderyhmien ulkopuolelta. Toimiston ja asiakkaan välinen luottamus on korkea, mikä selvästi antaa tilaa innovatiivisten ideoiden esittelylle. Asiakkaan toimistostaan käyttämä sana ”korvaamaton” on ylistävä kehu palkitulle tiimille.”
Ahjon tiimissä: Sanni Kurvinen, Pilvi Karvonen ja Maria Kesti.
Videon on tehnyt Ahjon animaattori Lena Ieleskyna.