”Joulu on alkanut, kun kesäloman jälkeen toimitukseen kertyy tiedotteita ja tuotteita aiheesta”, kommentoi Twitterissä eräs toimittaja.
Nyt on se hetki, kun joulun mediakontaktointi sopii olla vähintään lähtökuopissaan. Isänpäivän lehdistötiedote on jo lähdössä, ellei jo lähtenyt.
Aikakauslehti elää vähintään puoli vuotta etuajassa, ja lehden vuosi on suunniteltu jo etukäteen. Jos haluat aikakauslehden suosittelevan tuotettasi, ole kärsivällinen. Toiveesi saattaa täyttyä vasta kuukausien päästä, joskus jopa vuodenkin. Mediaviestintä on pitkäjänteistä työtä, median palvelua. Muista, että media on aina uskollinen lukijalleen. Ei brändille – lehti ei ole yrityksellesi mitään velkaa.
Miksi tavoitella ansaittua mediaa?
Ansaittu media on uskottavampaa ja kauaskantoisempaa kuin oman median tuottaminen tai mainostaminen. Se vakuuttaa, sillä se on tunnustusta ulkopuoliselta taholta. Ansaitun median avulla voi rakentaa mainetta, ajatusjohtajuutta. Parhaimmassa tapauksessa media tottuu ottamaan sinuun yhteyttä aina tietystä aiheesta. Se, jos mikä, on ajatusjohtajuutta parhaimmillaan.
Vaikka aikakauslehtityö on median palvelua, onnistunut mediaviestintä hyödyttää yritystäkin monin tavoin. Julkaistuista artikkeleista ja maininnoista saa sisältöä omaan someen, ja verkkojuttuihin voi aina palata takaisin – suoraan Googlesta.
Puhutaan rahasta
Ansaittu näkyvyys on keskimäärin 3–12 x arvokkaampaa kuin samankokoinen ostettu mediatila. Arvon voi laskea laskukaavalla (PR value calculation). Kun mainokset tuovat nopeaa vaikutusta myyntiin, pitkäjänteinen mediaviestintä sitouttaa ja luo tunnettuutta, mikä vaikuttaa myyntiin positiivisesti pitkällä aikavälillä.
Toisin sanoen, ansaittu näkyvyys on edullista arvoonsa nähden, ja sitä on helppo kohdentaa ja mitata.
Kuinka aikatauluttaa viestintä aikakausmedialle?
1. Tutustu lehtien mediakortteihin. Koska kirjoitetaan esimerkiksi kameramerkeistä? Entäpä joululahjavinkeistä? Aikakauslehdillä on myös mediakortit, josta näkee mediatilan hintojen lisäksi vuoden aikana ilmestyvät numerot, ilmestymisajat ja numeroiden sisällölliset teemat. Mediakortit löytyvät lehtien verkkosivuilta.
2. Tee viestintäsuunnitelma. Ketä ja mitä tavoitellaan, ja miksi?
3. Elä puoli vuotta etuajassa itse hetkestä.
4. Mieti, miksi asiasi kiinnostaisi juuri kyseisen median lukijoita, ja tee siitä kärki. Luo sisältöä, joka on kyseiselle medialle relevanttia ja herättää huomiota.
5. Palvele, älä tuputa. Kunnioita mediaa, joka valitsee vapaasti aiheensa.
6. Tiedä kenelle soitat. Tutustu toimittajaan, mediaan ja heitä kiinnostaviin aiheisiin. Tarjoa vain relevantteja aiheita.
7. Resursoi: mediaviestintään sitoutuminen tarkoittaa paljon työtä.
8. Pyydä viestintätoimistolta apua sisällöntuotantoon, kontaktointiin ja mediasuhteisiin.
9. Rakenna suhdetta toimittajiin aktiivisesti.
10. Mittaa tuloksia: laadullisesti ja määrällisesti.