Yrityksen logon takaa persoonattomasti lähtevä “leppoisaa joulunaikaa ja iloista uutta vuotta” tai “kivaa vappua” ei varsinaisesti ole se iskevin tapa siirtyä pyhien viettoon. Lämpimät toivotukset tavoittavat paremmin ihan oikean ihmisen sanomana – ja ikävä kyllä silloinkin ne alkavat ennen pitkää kuulostaa tyhjiltä hokemilta.
Asiakaspalveluhenkisesti voi myös ilmoittaa, että “somekanavamme ovat juhlapyhien johdosta lomalla päivästä X päivään Y, jolloin emme myöskään vastaa kysymyksiin.” Tämä on ihan sopiva päivitys, mutta ei istu kaikille brändeille. Ollaan rehellisiä: monien firmojen somesisältö on kivaa, mutta sitä ei odoteta henkeä pidätellen kotikoneiden ja älypuhelinten ääressä.
Yritykset haluavat brändinsä pysyvän kiinnostavana ja viestivän tyylitajuisesti, joten latteudet ja itsestäänselvyydet kammottavat. Mitäpä jos kokeilisit firman someen jotain seuraavista?
1) Kuva henkilöstöstä alkavissa lomatunnelmissa
Yritys on aina lopulta yhtä kuin työntekijänsä. Laadimme ja kirjoitamme arvoja, tavoitteita, kehitysprojekteja ja uudistamme toimintaa koko ajan – mutta lopulta kaiken tuon toteuttavat yrityksen jäsenet.
Anna organisaatiollesi kasvot – ja vaikkapa monet kasvot kerralla. Ei ole epäammattimaista tai liian rentoa näpsäistä hyväntuulinen kuva työntekijöistä munkit ja simalasit kädessä ja toivottaa sen myötä hyviä pyhiä myös seuraajillesi. Ero kaunopuheisimpaankin kirjoitettuun toivotukseen on siinä, että muistutat tehokkaasti yleisöäsi, kuinka työn takana piilee hienoja, ahkeria, osaavia tyyppejä. Ja visuaalisuus kannattaa aina: treffi-ilmoituksiinkaan ei turhaan lisätä “kuva ois kiva.”
2) Kannanotto hyvän asian puolesta
Pyhäpäivät ja juhlat ovat tyypillisesti ilon aikaa, mutta eivät kaikille. Esimerkiksi joulu voi olla yksinäisille tai vähävaraisille vähemmän iloista aikaa. Jos ei ole seuraa, jonka kanssa jakaa juhlapöytä tai varaa kuusen alle tuotaviin lahjoihin, voi aattoiltana nousta pala kurkkuun.
Monilla yrityksillä on paljon seuraajia somessa ja sitä kautta mahdollisuus tavoittaa moni ihminen. Vetoa siis yleisöösi ja pyydä heitä lahjoittamaan jokunen euro hyvään tarkoitukseen juhlapäivän kunniaksi, oli se sitten nuorisotyön edistäminen, kehitysapu tai jokin muu kohde. Pieni osa yritysvastuun kantamista on muistaa pitää myös avun tarpeessa olevia mukana keskustelussa. Jos firmanne lahjoittaa myös, älä ratsasta sillä mauttomasti ja koita kääntää sitä markkinoinniksi, vaan korosta itse aiheen tärkeyttä.
3) Lainattua laatusisältöä, joka koskettaa alaanne – tai sitten ei
Internet on niin täynnä loistavaa sisältöä, että aina ei tarvitse keksiä omaa. Suo kunnianosoitus sisällölle, joka sen ansaitsee. Viime ystävänpäivänä nostimme Facebookissa esiin T-Mobilen vuosien takaisen Welcome Back -flashmobin, joka juhlistaa ystävyyden ja jälleennäkemisen riemua. Se ei ollut oma juttumme, mutta viestitti sitä, minkä me haluaisimme nähdä jokaisen ystävänpäivän keskeisenä osana.
Kaivele muistiasi ja mieti, mikä video, kuva tai teksti kosketti, nauratti tai ilahdutti sinua joskus ennen lähestyvän juhlapyhän alla. Sen ei tarvitse liittyä suoraan yrityksesi toimialaan; joskus riittää vaikka sekin, että se on huippuhauska. Seuraajasikin ottavat rennommin loman lähestyessä, ota siis sinäkin. Hulluttelu on välillä sallittua.
4) Oma, hauska tempaus
Tämä on työmäärältään todennäköisesti se vaativin tapa juhlistaa pyhiä, mutta onnistuessaan se myös tuo paljon hyvää mieltä. Ole luova ja keksi, mitä hauskaa ja näkyvää te työyhteisönä voisitte tehdä juhlan kunniaksi.
Tässä kohtaa haluan kehua vähän kilpailijoitakin. Viestintätoimisto Miltton täytti ikkunansa värikkäillä post-it-lapuilla viime kesän Helsinki Priden kunniaksi. Cocomms taas keräsi toimiston sisällä kollegoista positiivista palautetta ystävänpäivän alla ja kuvasi, miten he kehuihin reagoivat. Tuloksena oli hieno ja koskettava video – olisinpa itse keksinyt tuollaisen!
Mitä samanlaista te voisitte tehdä, kun pyhät taas lähestyvät?
Blogitekstin kuvitus: muokattu ja rajattu mustavalkoversio Maria Morrin alkuperäisestä kuvasta, käytetty Creative Commons -lisenssillä.