Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Sipilä ei ole viestinnän Obama – muttei myöskään Brežnev

Sosiaalisen median ja internetin loputtomaan virtaan liittyy joka sekunti tuhansia uusia ääniä. Televisioruutuun mahtuu yksi kasvo kerrallaan.

Kirjoittaja

Tuomas Mäkinen

Pääministeri Juha Sipilän poliittisista kannoista voi olla montaa mieltä, mutta ainakaan häntä ei voi syyttää linjojen takaa johtamisesta. Keskiviikkoillan televisiopuhe oli askel valokeilaan. Sipilä otti katseen kameraan, toivotti hyvää iltaa ja kertoi vartin verran, mitä hän ajattelee.

Pääministeri laittoi itsensä likoon ja otti mediatilan haltuunsa arastelematta. Aika näyttää herättikö televisioesiintyminen valtakuntaa, mutta ainakin Twitter lähti leikkiin mukaan. Jo silkka #Sipilä-hashtagin määrä osoitti, että pitivätpä suomisomettajat puheesta tai eivät, he eivät voineet jättää sitä huomiotta.

Sipilä sai somessa tuoreeltaan kritiikkiä ulosantinsa sujuvuudesta ja innostavuuden puutteesta. Tälle oli perusteensa: Sipilän sanoma olisi iskenyt syvempään, jos hän olisi saanut muotoiltua sen suoraan lähetykseen ja luonnollisin sanankääntein. Kempeleläisestä insinööristä ei kuoriutunut lämminhenkistä ja vetoavaa Suomen Obamaa.

Mutta se tuskin oli kenenkään odotuksissakaan. Puisevanakin puhe teki tehtävänsä, alleviivasi Sipilän viestejä ja terävöitti hänen tavoittelemaansa johtajakuvaa. Televisioesiintymistä on helppo pitää vanhanaikaisena ja propagandahenkisenä, mutta pääministeri onnistui stimuloimaan keskustelua muissa kanavissa valitsemalla areenansa taitavasti.

Oliko puhe raikas täsmäase vai setämäinen monologi? Jos jälkimmäinen, siitä ei olisi vaivan arvoista kirjoittaa blogia.

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Mustavalkoinen kuva, kolme paria käsiä pitelee puhelimia.

Tunteet pelissä: näin some saa yleisön liikkeelle

Public affairs (PA) eli poliittinen vaikuttajaviestintä mielletään usein ensisijaisesti tiedon jakamiseksi ja faktojen esittämiseksi. Se voi kuitenkin parhaimmillaan olla esimerkiksi tunteita herättävä tarina. Kun tunnereaktioon yhdistyy vahva muistijälki, viesti pysäyttää.

LUE LISÄÄ
Mustavalkoinen kuva puhekuplista

Viestintä rakentaa vaikuttavan kulttuurin

Organisaation viestintä kertoo, millaisia me olemme, millä sävyllä puhumme ja kuinka kohtelemme toisiamme. Jokainen viesti, sisäinen tai ulkoinen, kantaa mukanaan organisaation arvoja, rakenteita ja asenteita. Kun halutaan kehittää organisaatiokulttuuria, viestinnästä

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.