Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Sellaine somestrategia

Viime viikonlopun hurmos vaihtui maanantaikaamokseen hyvin nopeasti, kun Suomen valtasi maansuru. Hopea ei ole häpeä, mutta Leijonia kannustanut miljoonayleisö muistanee näistä kisoista lähinnä yhden kuvan.

Kirjoittaja

Patrik Laine istuu jäällä.

Jo siinä vaiheessa, kun televisiolähetys jääkiekon MM-kisoista oli vielä käynnissä ja kyseinen kuva esiintyi ensimmäisen kerran, sen saattoi ennustaa nousevan suomalaisten pettymyksen symboliksi. Muutamaa minuuttia myöhemmin kuva jo koreilikin iltapäivälehtien verkkosivuilla. Eikä ihme, sillä kyseiseen kuvaan tiivistyy koko se tunne ja tarina, mitä Leijonista oli tämän vuoden kisaviikkojen aikana rakennettu. Voittamattomat kaadettiin tärkeimmässä pelissä, eikä torille päästy rillaamaan.

Miksi juuri tämä kuva?

Olen lukenut monta sellaista analyysia finaalipelistä ja pelaajista, joissa julistetaan, että Patrik Laine ei ollut virallisista nimityksistä huolimatta Suomen joukkueen paras pelaaja. Kuka mittaa mitäkin, nimittäin somejulkisuuden osalta Laine lunasti leijonakuninkuutensa. Jos luterilaine kirkkokin osallistuu meemikeskusteluun, on julkinen keskustelu syttynyt oikealla tavalla. Eikä nimi miestä pahenna, jos tarkkoja ollaan. Jos Laineen otteet peleissä eivät olisi olleet niin lupaavia, tuskin meemitehtaat ja maan päämediat olisivat tarttuneet tilaisuuteen.

Toisekseen, kuvasta huokunut pettymys iski suomalaisiin syvälle juurtuneeseen kansallistunteeseen epäonnistumisen airueina. Muun muassa jääkiekossa menestyminen on usein jäänyt hartaista toiveista ja hirmuisesta latauksesta huolimatta haaveeksi, etenkin median kautta tulkittuna. Mutta ei se mitään – Suomi-brändihän perustuu siihen, että me olemme hyviä häviämään. Kuva Laineesta istumassa jäällä nostattaa tunteita, ja on siksi vaikuttavuudessaan oiva luku suomalaisen urheiluhistorian tarinaan.

Herää vain yksi kysymys.

Oliko kuvan asetelma suunniteltu? Diginatiiveille poseeraaminen on niin luontevaa ja somejulkisuutta varten ollaan aina niin valmiina, etten ihmettelisi, jos jäälle istahtaminen ei olisikaan ollut ihan hetken mielijohde. Miten vain, ikuinen kuva siitä tuli.

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Söpö robotti kirjoittaa kynällä paperille.

Miten tekoäly muuttaa viestijän työtä?

Tekoäly voi hoitaa monia viestinnän tehtäviä hetkessä. Se osaa tuottaa uutiskirjeitä, luonnostella lehdistötiedotteita ja tehdä somepostauksia, jotka ovat tyyliltään uskottavia ja sujuvia. Viestinnän ammattilaisen rooli ei kuitenkaan ole kadonnut –

LUE LISÄÄ
Lähikuva älypuhelimen näytöstä, jossa näkyy erilaisia hymiöitä, kuten sydänsilmät, naurava ja suuteleva emoji. Kuva on mustavalkoinen.

Tunteet pelissä: näin some saa yleisön liikkeelle

Public affairs (PA) eli poliittinen vaikuttajaviestintä mielletään usein ensisijaisesti tiedon jakamiseksi ja faktojen esittämiseksi. Se voi kuitenkin parhaimmillaan olla esimerkiksi tunteita herättävä tarina. Kun tunnereaktioon yhdistyy vahva muistijälki, viesti pysäyttää.

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.