Kirjoitan tätä blogipostausta Barcelonasta. Olen täällä tänä keväänä etätöissä ja hakemassa kansainvälisiä vaikutteita paikallisen Weber Shandwick -toimiston arjesta. Upea mahdollisuus, josta olen todella ylpeä ja kiitollinen. Kun asiantuntijatyö ei ole enää sidoksissa tiettyyn aikaan ja paikkaan, ja tieto- ja viestintäteknologian uudet sovellukset valtaavat alaa, työn tulisi ennemmin seurata ihmistä eikä toisinpäin.
Tietenkään etätyö – saati työskentely toisessa maassa – ei olisi mahdollista ilman toimivaa vuorovaikutusta. Meillä soitellaan videopuheluita Suomen ja Espanjan välillä, sparraillaan kollegojen kanssa chatissa ja jaetaan parhaat vinkit sosiaalisen median ideafoorumilla. Arki rullaa sujuvasti, vaikka välissä on muutama tuhat kilometriä, ja kello näyttää tunnin vähemmän kuin Suomessa.
Toisistaan etäällä toimivassa tiimissä vuorovaikutuksen ja yhteisöllisyyden merkitys nousee tärkeäksi. Etäjohtamisesta puhuttaessa onkin hyvä muistaa, että kyseessä voivat olla myös liikkuvaa työtä tekevät tai joustaviin työmuotoihin tottuneet työntekijät. Johtajalla ei voi olla eriarvoista lähi- ja etäjoukkoa. Luottamuksen osoittaminen ja mahdollisuus joustavuuteen antavat työntekijälle voimaantumisen kokemuksen, joka ruokkii positiivista kierrettä.
Virtuaaliset kohtaamispaikat ovat tärkeitä sisäisessä viestinnässä
Järjestimme ennen Barcelonaan lähtöäni ProComin kanssa Aamu ytimessä -tilaisuuden, jonka teemana oli sosiaalinen media sisäisen viestinnän vauhdittajana. Case-esimerkkeinä kuulimme Goforen, OP:n ja Alkon monikanavaisesta ja osallistavasta sisäisestä viestinnästä. Kaikkia näitä menestyviä organisaatioita yhdistää aktiivinen vuorovaikutus sekä työntekijöiden aito kohtaaminen.
Goforella on tärkeää pyrkiä kasvattamaan läpinäkyvyyttä, kokeilemaan uusia keinoja viestiä ja olemaan hyvin tavoitettavissa. Sisäistä keskustelua käydään paljon Slackissa, ja toisinaan se saattaa lainehtia kiivaanakin. Euroopan toiseksi parhaaksi työpaikaksi valitussa yrityksessä vallitsee avoin ja rento ilmapiiri, ja yrityskulttuuri kestää myös vahvan argumentoinnin. Koko henkilöstö on johtajia myöten avoimesti ja aktiivisesti mukana sisäisessä somessa.
Myös Alkossa panostetaan aktiiviseen vuorovaikutukseen ja yhteisölliseen työskentelyyn, sillä työstään syttyvät ihmiset inspiroivat myös asiakkaita. Yhtiössä uskotaan, että kehittämistoimenpiteistä viestiminen ja niiden näkyväksi tekeminen innostaa henkilöstöä osallistumaan: vastaukset kun löytyvät sieltä, missä työ tehdään. Yammer on Alkossa vilkkaassa käytössä, ja työntekijät ovat siellä toisiinsa reaaliaikaisesti yhteydessä Hangosta Nuorgamiin. Kanava on saanut henkilökunnalta erinomaista palautetta, ja siellä on esimerkiksi kannustettu työntekijöitä lähtemään vaihtoon eri toimipisteisiin.
OP:lla sosiaalinen media – ja erityisesti Twitter – taas on vahvistanut yrityskulttuuria ja madaltanut hierarkiaa. Yhteisöllisyyden kokemus voimistuu, kun jokainen voi olla somessa vapaasti mukana omalla persoonallaan ja käydä siellä myös sisäistä vuoropuhelua. OP Ryhmässä on tapahtunut muutamassa vuodessa iso kulttuurin muutos: rajoittavasta ohjeistuksesta on siirrytty sallivaan ja kannustavaan kulttuuriin, jossa johto näyttää itse esimerkkiä. Satsaus on todella kannattanut, ja se on tuonut mukanaan paljon positiivisia kokemuksia.
Digitalisoituva maailma tarvitsee uusien palveluiden kehittämisen lisäksi myös työn ja toimintatapojen uudistamista. Muutoskyvykkäimmät ja rohkeasti eteenpäin katsovat yritykset syövät paikallaan junnaajat aamupalaksi.
Lue lisää sosiaalisesta mediasta sisäisen viestinnän vauhdittajana uudesta pamfletistamme. Etäkuulumisia Barcelonasta on myös luvassa kevään mittaan.