Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Riko hiljaisuuden kupla

Tänään vietetään YK:n rasisminvastaista päivää, ja samalla kansainvälistä rasisminvastaista viikkoa. Tarkastelin aiheeseen liittyvää #minäpäätän -kampanjaa, joka on osa Suomen Punaisen Ristin monivuotista Ei rasismille -kumppanuushanketta. Tärkeä hanke tärkeästä aiheesta, josta ei voi puhua liikaa.

Kirjoittaja

Erityisesti ilahduin siitä, miten esimerkiksi SPR:n Facebook-sivuilla aiheesta oli käyty jo heti viikon alkuun runsaasti keskustelua. Vaikka kaikki kommentit eivät olleet sisällöllisesti ilahduttavia, SPR:n tiimi oli esimerkillisen kattavasti vastaillut niihin ja keskustellut eri näkökannoista.

Mitä ihmeellistä tässä sitten on?

Oli pelikenttänä konkreettinen arki tai sitä ajoittain pakeneva somekupla, suomalaisen kommunikaation kulmakivi tuntuu yhä monin paikoin olevan reippaan keskustelun sijaan yhteisöllinen hiljaisuus.  Tykätä voi, mutta ei kannata herättää sen enempää huomiota. Jos ei itse sano mitään, säästyy kuulemasta muiden vastauksia. Olemme kaikki yhtä mieltä ainakin hiljaisuudestamme.

Tämä on kaikessa luontevuudessaan käsittämätöntä. Meillä on saatavilla kaiken maailman teknologia ja välineet, jotka tekevät asioiden sanomisesta ja ylipäätään vaikuttamisesta helpompaa kuin koskaan aiemmin, mutta silti moni jättää tilaisuuksia käyttämättä. Vaikka yritysten ja organisaatioiden hienojakin kannanottoja on viime vuosina nähty, keskustelun vähyys herättää huomiota. Jos esillä olevista asioista ei synny dialogia, ei nähdä, millaisia vaikutuksia niillä aidosti on.  

Älä pelkää

Arvot ohjaavat entistä useammin ihmisten valintoja yhteiskunnassa, jossa valinnanvaraa on enemmän kuin koskaan aiemmin. Vuorovaikutteisella ja avoimella keskustelulla pääsee tuloksiin, joten miksi organisaatio ei ottaisi kantaa julkiseen keskusteluun ja puhuisi yhdessä seuraajiensa kanssa niistä asioista, jotka ovat sille tärkeitä. Jos ei muista syistä, niin edes liiketoiminnan takia. Asiakkaille ja sidosryhmille on tarjottava perusbisneksen lisäksi myös muita kiintopisteitä sitoutumiseen. Aika monesti asiakkuus pohjautuu numeroiden, kuten hintatietoisuuden ja kannattavuuden lisäksi juuri jaetuille arvoille.

Toki SPR:n kaltaisen organisaation voi ajatella onnistuvan yksittäistä yritystä helpommin isoista teemoista puhumisessa. Jos oma ääni ei tunnu vielä kantavan, voi kaikupohjaa hakea yhteistyöstä muiden samanmielisten kanssa. Muun muassa Finlayson on näkyvästi mukana juuri tässä SPR:n rasisminvastaisessa kampanjassa, ja esimerkiksi VR otti aiemmin kivimiesten avulla kantaa tasa-arvoisen avioliittolain toteutumiseen.

Älä turhaan pelkää moniäänistä puhetta. Vaikka hiljaisuus tai oman viestin vieminen yksisuuntaisesti voi tuntua luontevalta, vain yhdessä keskustelemalla voi saada aikaan mahdollisia muutoksia ja saavuttaa isompia tavoitteita. Kaikkia ei tarvitse miellyttää. Usein eri näkökantojen mukaan ottaminen keskusteluun jopa auttaa kirkastamaan, mikä on itselle tärkeää. Millaista maailmaa sinun organisaatiosi haluaa rakentaa?

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Lääkeyhtiö — iso paha susi vai jotain muuta?

”Meille on tarpeen Suomen ulkopuolisena toimijana ymmärtää, keitä päätöksentekijät ovat, ja olla yhteydessä tärkeimpiin. Haluamme myös ymmärtää vallitsevaa asenneympäristöä ja päätöksentekoprosessia.” ”Meidän tulee ymmärtää, miten hallitusohjelmaan kirjatut asiat konkreettisesti etenevät

LUE LISÄÄ

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.