Näkemyksiämme

Edessäsi on Ahjon blogi. Viestintä on paitsi työtämme, myös osa jokapäiväistä elämää. Blogissa käsitellään molempia.

Pue viestisi visuaalisesti

Ihmiset muistavat kuulemastaan 10 prosenttia, lukemastaan 20 prosenttia ja näkemästään 80 prosenttia. Visuaalisuus on yritysviestinnän uusi veturi.

Kirjoittaja

Noora Niemelä

Luin taannoin Microsoftin tutkimuksen, jonka mukaan kultakalakin jaksaa keskittyä pidempään kuin nykyihminen. Heikentyneen keskittymiskykymme oletetaan johtuvan digitaalisesta informaatioähkystä: älypuhelimista ja alati piippaavista ilmoituksista. Ihminen malttaa keskittyä yhteen asiaan noin kahdeksan sekuntia – kultakala sekunnin pidempään.

Tutkimustulos ei yllätä. Ihminen on visuaalinen olento. 90 prosenttia aivoihin siirtyvästä tiedosta on visuaalista, ja aivot prosessoivat visuaalisia sisältöjä jopa 60 000 kertaa nopeammin kuin tekstiä. Kuvilla ja videoilla voi vaikuttaa ja välittää tietoa aivan eri mittakaavassa kuin sanoin.

Tarinat saavat voimaa visuaalisuudesta

Visuaaliset viestintäkanavat – YouTube ja Instagram – porskuttavat somemaailman aallonharjalla, ja nuori ja notkea Snapchat seuraa kovaa vauhtia kannoilla. Ne tarjoavat yritysviestintään lukuisia mahdollisuuksia, joita ei kannata hukata. Kanavat elävät hetkessä. Esimerkiksi Snapchatissa jaetaan jo yli 700 miljoonaa kuvaa päivittäin.

Visuaalinen viestintä on hyvä valjastaa luontevaksi osaksi yrityksen sosiaalisen median läsnäoloa. Kaiken ei tarvitse olla loppuun asti hiottua tai ammattimaista. Suurten toteutusten rinnalle tarvitaan myös ketterämpää sisältöä. Jakamisen arvoiset asiat ja tapahtumat kannattaa dokumentoida kaikessa arkisuudessaan ja tuoda esiin kiinnostavia kasvoja, paikkoja ja tapahtumia yrityskilpien takaa.

Tunnetta peliin

Somessa tunteisiin vetoamalla voi vahvistaa myös sidettä yritykseen tai brändiin. Yritysviestinnässä juuri tunteet auttavat halutun vaikutuksen aikaansaamisessa: viesti menee perille, kun se laittaa ajatukset liikkeelle. Tutkimusten mukaan pelkkiin tunteisiin keskittyvä viestintä toimii kaksi kertaa paremmin kuin rationaalisiin tekijöihin perustuva.

PSG:n ruotsalaishyökkääjä Zlatan Ibrahimovic osallistui vaikuttavalla tavalla kamppailuun nälänhätää vastaan. Tähti teki johtomaalin kotiottelussa Caenia vastaan ja juhli osumaa riisumalla paitansa. Paidan alta paljastui ylävartalo, johon oli tatuoitu 50 tuntemattoman nälänhädästä kärsivän ihmisen nimet. Teon taustalla oli YK:n alainen Maailman ruokaohjelma (WFP). WFP julkaisi hyväntekeväisyysvideon, jossa Ibrahimovic on pääosassa. Videolla muistutetaan nälänhädästä, josta kärsii järjestön arvion mukaan 805 miljoonaa ihmistä.

Parhaimmillaan visuaalinen tarinankerronta pystyy pysäyttäviin tekoihin.

Ota yhteyttä Susannaan

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Jaa artikkeli

Ota yhteyttä

Jätä yhteystietosi ja kuvaa lyhyesti mihin tarvitset apua. Palaamme pikapuoliin!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Voit myös varata ajan 15min pikakonsultointiin tai käyttää chatia.